5 små skridt til mere tid

Har du også sagt til dig selv, hvis bare jeg havde mere tid?

I så fald siger du det samme, som rigtig mange andre i den her uge, hvor man efter en god og lang juleferie, er blevet overfaldet af virkelighed og realiteter. Nu skal man ud af døren, mens det er mørkt og koldt om morgenen, der skal smøres madpakker, og opgaverne hober sig op på jobbet. Der er 100 år til sommerferien, man kan ikke rigtig overskue det, og man ville ønske, at man havde mere tid til det hele.

Penge er udmærkede. De betaler vores husleje og for ting i vores hjem, som vi overhovedet ikke har brug for. Tid, derimod, er det vi har brug for for at leve. Derfor savner mange af os i højere grad det sidste end det første. Man hører af og til argumentet om, at penge kan købe os tid, men for de fleste af os er realiteten, at virkeligheden ikke er sådan. I praksis kræver det en forbandet masse tid at tjene penge.

Hvad kan man så gøre ved det? Hvis man ikke lige har en rig onkel i Amerika, man kan arve en million fra, men virkelig, virkelig gerne vil have mere tid i en travl hverdag, hvad gør man så? Man kan for eksempel starte med disse 5 små skridt:

1. Tag en pause fra de sociale medier. Hvor meget tid bruger du egentlig om ugen på Facebook, Youtube, Instagram o.s.v., og hvor meget glæde giver det dig, når det kommer til stykket? En undersøgelse for nylig viste, at mennesker der tog en pause fra Facebook oplevede en stigning i deres lykkeniveau. Mon ikke du både bliver gladere og på ugebasis kan finde mindst to timer her? Vil du blive klogere på, hvor megen digital tid du spilder om ugen så hent app’en rescuetime og bliv overrasket.

2. Lav mad med maksimalt 5 ingredienser. Du tager en wok, varmer den, hælder hakket kylling, hakket chili, frosne ærter, fish sauce og limesaft ned i den. Snyd med en sjette ingrediens, et groft brød du har købt på vejen hjem, og du har sund, billig mad til hele familien på under et kvarter. Gør det til et princip her i januar, at du aldrig laver mad med mere end 5 ingredienser. Få inspiration og en gratis kogebog her.

3. Stå en halv time tidligere op om morgenen. Om aftenen er man træt, overvældet af dagens begivenheder og indtryk. Der er en anden ro om morgenen, hvor verden endnu er ung, og det er stille udenfor. Brug din ekstra halve time om morgenen på noget, der er meningsfuldt og giver dig glæde. Om det er motion, at læse avisen eller en god bog, meditation, arbejde på dit eget kreative projekt, skrive dagbog eller blot at sidde i stilhed og nyde et godt krus kaffe, er mindre vigtigt. Det afgørende er, at når dagen først begynder at løbe stærkt, så har du haft din egen tid, som du kunne nyde, og hvor du var dig selv.

4. Lad være med at gå i butikker og supermarkeder. Hånden på hjertet: Hvor meget mangler du, når det kommer til stykket? Ikke ret meget, vel? Drop butikkerne og køb i stedet de mest nødvendige dagligvarer (husk det med de fem ingredienser) i et online supermarked, der leverer til døren. Det kommer i sidste ende til at spare dig både tid og penge. Hos os bruger vi dem her.

5. Lad være med at skrive mails. Ja, det kan godt lade sig gøre. Tal med folk eller ring til dem i stedet. Tjek din mail en gang om ugen, fx hver fredag kl. 14 for lige at sikre dig, at der undtagelsesvis skulle ligge noget vigtigt i indbakken.

Disse 5 små skridt er noget, vi alle kan gøre, og i løbet af en måned som denne januar, kan de frigøre rigtig mange timer til noget, som er vigtigt og betydningsfuldt for os. Det er bare et spørgsmål om at vælge det uvæsentlige fra og i stedet vælge tiden til. Jo før vi gør det, jo mere tid får vi.

2018-03-09T13:07:44+00:00

About the Author:

Leave A Comment