10 ting man kan gøre, når man har fejlet stort

I dag for nøjagtig et år siden skulle jeg lancere og gennemføre et stort projekt, mit og 20 Skridts første webinar.

Det havde jeg glædet mig til. Jeg havde forberedt mig grundigt, brugt annoncekroner på Facebook, og der var rigtig mange mennesker, der havde tilmeldt sig webinaret. Forud for afviklingen havde jeg kørt tre tests for at sikre mig, at teknikken virkede, og jeg havde købt en ny mikrofon, så lyden gik godt igennem. Den aften, hvor webinaret skulle løbe af stablen, sad jeg spændt og forventningsfuld klar med optageudstyr, computer og vand til at skylle halsen…

… og så, et par minutter før klokken blev 20.30, webinarets officielle starttidspunkt, crashede det hele!

Det software jeg skulle bruge, virkede ikke. Jeg forsøgte alt muligt, noget mere panisk end andet, kom i kontakt med supporten fra de venlige mennesker i USA, der havde udviklet den software, og jeg fik det løst til sidst. Da var der imidlertid gået flere timer, og alle webinargæsterne var naturligvis forsvundet.

Mit første webinar endte som en monumental fiasko.

Vi fejler alle sammen – og det er helt naturligt

Vores tilværelse er – uanset om vi taler om den private eller den professionelle del af den – ikke en ubrudt række af triumfer og succeser. Det tror jeg simpelthen ikke på er tilfældet. Tværtimod er vores fejl, tilbageslag og nogle gange katastrofer en naturlig del af livet.

I sin inspirerende bog Kom stærkt tilbage understreger den amerikanske forfatter og professor Brené Brown, at vores fejl er en naturlig del af vores menneskelige erfaringer. Det, der er spørgsmålet, er, hvad vi gør, når vi fejler. Browns grundpointe er, at vi kan rejse os igen. Vi kan lære at komme stærkt tilbage efter vores nederlag.

Der er flere måder vi kan lære det på. En af de vigtigste er at se vores fejl og fiaskoer som en trædesten på vejen hen mod et sted, hvor vi bliver klogere og tager fejlene med os som et erfaringsgrundlag, der hjælper os til at blive stærkere. På den måde kan vi tænke ligesom elpærens opfinder, Thomas A. Edison, der fejlede igen og igen, før det faktisk lykkedes om at komme i mål med sit projekt. Han sagde om sin proces:

Jeg har ikke fejlet. Jeg har bare fundet 10.000 måder, der ikke fungerer.

Thomas A. Edison

10 ting man kan gøre, når man har fejlet stort

Med Browns og Edisons udgangspunkter, at vi kan lære at rejse os igen, og at fejlene er trædesten på vejen mod en endelig succes, har jeg reflekteret over, hvad man kan gøre, når man, som jeg gjorde det med webinaret, har fejlet stort. Hvad kan hjælpe os til med Browns ord at komme stærkt tilbage? Disse 10 ting man kan gøre, når man har fejlet stort, er et godt sted at starte.

1. Acceptér risici

Når vi fejler, er det ofte i situationer, hvor vi prøver noget, der er nyt og måske vanskeligt for os. Går det så galt, som det gjorde med mit webinar, så kan vi hurtigt få en tendens til at begrave os under en dyne og aldrig prøve noget nyt igen. Dermed er vi ikke længere så villige til at fejle, og vi kommer til at glemme, at det ofte er, når vi befinder os uden for vores komfortzone, at vi lærer mest. Vi er altid klodsede til den første yogatime, eller når vi siger de første sætninger på et nyt sprog. Accepterer vi imidlertid de risici, der er forbundet med de første forsøg med noget nyt, så bliver vi igen villige til at fejle, lærer af disse fejl, og bruger dem som den første trædesten til at komme stærkt tilbage.

2. Giv dig selv tilladelse til at føle

Når noget går galt, så er det okay at tænke, at det hele er noget lort. Det gjorde jeg den aften, hvor mit webinar-software gik i sort. Slå gerne hovedet ind i væggen hvis det hjælper, og acceptér at du føler dig sur, vred, frustreret eller ked af det. Det er alt sammen naturlige følelser, når man har fejlet har stort. Giv disse følelser plads.

3. Gå ikke i panik

Når det går galt, er det supervigtigt at bevare roen. Når vi fejler, især i situationer hvor vi er synlige for og kan blive kritiseret af andre, begynder vi tit at panikhandle. Vi prøver alt muligt på én gang, og vi har ikke den fjerneste idé om, hvorvidt det virker. Det gør det som regel ikke, og det er en langt bedre strategi at tage et par dybe indåndinger, måske gå en tur i den friske luft og så ellers fortsætte arbejdet.

Det kan også hjælpe at stille sig selv dette spørgsmål: Hvad er det værste, der kan ske? Jo, man har fejlet stort, men er himlen faldet ned om ørerne på os? Har vi brækket benet? Er der nogen, der er døde? Som regel kan man sige nej til disse spørgsmål, og det kan hjælpe med at sætte tingene i perspektiv.

4. Sig undskyld

Af og til er der ikke andet at gøre end at lægge sig fladt ned og sige undskyld. Det er nogle mennesker gode til, mens andre (for eksempel politikere) ikke er det. Den aften, hvor mit webinar gik i sort, skrev jeg en meget undskyldende mail til alle de skuffede webinargæster, der havde tilmeldt sig. Det tankevækkende? Der var ikke én, der skrev en sur eller vred mail tilbage, efter jeg havde sendt min undskyldning ud. Tværtimod skrev flere venligt igen, en enkelt skrev endda, at ”hun kunne mærke min frustration og havde lyst til at give mig et stort knus.” Det hjalp.

5. Bed om hjælp

I mere end en time forsøgte jeg selv at ordne problemerne med det software. Jeg trykkede på alle mulige knapper på tastaturet på min computer, loggede ud og ind, forsøgte at genstarte, kiggede i manualer. Der var ikke noget af det, der hjalp, og det var først da jeg fik skrevet til software-udviklernes support og roligt forklaret, hvad problemet var, at jeg kom videre. Efter nogen tid blev problemet løst, og efterfølgende kunne jeg se, at jeg havde sparet mig selv for både tid og frustration, hvis jeg havde kontaktet supporten med det samme i stedet for at forsøge at løse problemerne selv.

5. Vær opmærksom på den fortælling  du skaber om dig selv

Det er vigtigt at være opmærksom på, at vi af og til bliver fanget af vores egne fortællinger. Vi kan have en tendens til at skabe et narrativ om os selv, der siger, at vi ikke duer til computere, at vi ikke er i stand til at indfri vores mål, at vi ikke er fagligt dygtige nok eller noget fjerde. Vi kommer til at fokusere på vores lidelse frem for vores muligheder. Den type fortællinger skal vi holde i skak og meget gerne løsne op. Ellers bliver vores fejl til et blivende narrativ, der fortæller os, at vi altid fejler og lider, frem for at vi skaber et narrativ om, at vi har lært noget vigtigt, der kan hjælpe os.

6. Arbejd videre

Hold kursen, lær af det, der er sket og arbejd videre. Rom blev ikke bygget på en dag, så hvorfor skulle dit professionelle liv blive det? At vi har fejlet, og fejlet stort, behøver ikke at betyde, at alt hvad vi gør er forkert. Tværtimod.

7. Skriv dine erfaringer ned

En god vane efter at have fejlet stort er at sætte sig ned og bruge et kvarter på at reflektere over, hvad der skete og hvorfor. Det behøver ikke at være lange udredninger, men kan gøres i punkt- eller skitseform. Jeg vil klart anbefale, at man gør det analogt ved at skrive erfaringerne ned i en notesbog. Der er ikke ret meget, der samler tankerne bedre, end når man sætter en pen til papir. Jeg har selv stor glæde af dette notesbogs-system, men vælg den løsning der er bedst for dig.

8. Tænk på de positive konsekvenser af at komme stærkt tilbage

Når man har fejlet stort, kan det være fristende at lægge sig på sofaen og se Netflix resten af december. Man kan imidlertid også gøre noget andet. Man kan tænke på, hvad der vil ske, hvis man lærer af fejlen, kommer stærkt tilbage og til sidst havner et bedre sted, end det der var udgangspunktet. Det kan være en stærk motivationsfaktor at tænke sådan.

9. Vær modig

At prøve noget nyt, fejle, arbejde videre af og lære af det, kræver et stort mod. Det er meget nemmere at lade være. Brené Brown understreger ligeledes., at det kræver mod at bede om hjælp. Vi føler os sårbare, når vi rækker vores hånd ud i håbet om at andre vil gribe den, men det er samtidig også en styrke at kunne gøre det. Det er en vigtig ting at huske, når man har fejlet stort.

10. Drik noget vin

Det gjorde jeg den aften, hvor mit webinar fejlede monumentalt. Da jeg nogenlunde havde fået løst problemerne og sendt min undskyldning ud via mail, skænkede jeg mig et stort glas rødvin. Okay, tre faktisk. Det fik jeg det bedre af.

Den eneste rigtige fejl er den, vi ikke lærer noget af.

Henry Ford

Vi kan komme op af den dybe dal, vi befinder os i

Ingen synes, at det er sjovt at fejle stort. Succeserne er sjovere end de nederlag, der fører os ned i en mørk decemberdal. Imidlertid kan vi komme ud af den dal og med langsomme skridt finde vej til en ny bakketop, hvorfra udsigten er bedre. Det kommer vi, hvis vi tør betragte vores fejl som trædesten på vej mod bakketoppen, og som noget vi kan lære af. I så fald kan selv de store katastrofer føre os et bedre sted hen.

Og vil du se webinaret?

Det tog mange timers ekstra arbejde, men det lykkedes til sidst. Webinaret blev indspillet, optaget og sendt ud, så de mange mennesker der havde meldt sig til, fik det materiale, de var blevet lovet. Det var et webinar, der handlede om at skrive en bog og få den udgivet, og hvis du har lyst til at se det, kan du studere hele optagelsen ved at trykke på billedet herunder. God fornøjelse.

 

Webinar skriv en bog

https://www.youtube.com/watch?v=VP168rXd1NQ&t=

Vil du have flere ideer til at håndtere det vanskelige?

Jeg har skrevet bogen Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening, fordi jeg tror på, at det i en travl og forvirrende tid er vigtigt, at vi gør tingene godt frem for at gøre dem hurtigt. I bogen får du en introduktion til den verdensomspændende Langsombevægelse, en række essays der giver dig nye perspektiver på begrebet tid og en lang række konkrete tips og tricks til at sætte farten ned, så du får mere tid til det, der er vigtigt for dig. Bogen er udkommet som trykt bog og som e-bog, ligesom der er en lydbogsversion på vej. Den er i denne uge på tilbud på saxo.com.

SE MERE OM BOGEN

 

Slow living bog

2018-12-12T18:27:02+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

Leave A Comment