Forandringspædagogik 2018-06-28T13:02:00+00:00

“En oplagt udgivelse at have stående på hylden.”

Henrik Munch Jørgensen, Lektørudtalelse (15/01), DBC Medier.

Forandringer er de seneste år blevet et vilkår for de fleste undervisere. Det giver muligheder, men det giver også udfordringer i undervisningen og i livet som lærer.

Forandringspædagogik er en bog om at håndtere forandringerne, bruge dem positivt og om at finde frem til den bedst mulige praksis. Bogen giver bud på, hvordan man skaber positive forandringer i sin undervisning i form af eksempelvis positive lærer-elevrelationer, bedre vaner i lektionerne og en øget lærertroværdighed i en hverdag præget af forandringer og reformer.

KØB BOGEN

“En oplagt udgivelse at have stående på hylden både på lærerseminarierne samt på skolebibliotekerne, hvor ikke kun nyuddannede lærere, men lærere i al almindelighed kan have gavn af bogen. ”

(Henrik Munch Petersen, lektørudtalelse 15/01, DBC Medier.)

Se mere

“Gode råd, tips og forslag. Det er tydeligt, at forfatteren har et indgående kendskab til de hverdagsudfordringer, som møder en underviser, også uden for klasserummet.”

(Berit Rye Windfeld, Læsepædagogen, april 2015.)

Læs uddrag af bogen her

“Det er altså en fin bog om at håndtere forandringer og bruge dem positivt med masser af praktiske øvelser, opgaveark, cases fra danske ungdomsuddannelser, refleksion og også gode teoretiske afsæt i nyeste pædagogisk forskning, så det ikke kun bliver lavpraktisk overlevelse i en forandringstid.

(Elsebeth Nielsen, Psykologiinformation 43, oktober 2015.) 

Køb bogen her

Indholdet i bogen

Forskning, konkrete eksempler og øvelser til læserens egen praksis

Om min morfars kaldsbrev som Anden Lærer ved Skodsbøl Skole, 1922 – og hvad, der er sket siden.
Hvad er forandringer, og hvad gør de ved os?
Om hvad der virker i undervisningen.
Gode vaner i jobbet som underviser.
Hvordan man i praksis kan arbejde med elevforventninger – ikke mindst elevernes forventninger til sig selv.
En stor udfordring for koncentration og læring – her ser vi, hvordan andre undervisere har haft succes med at løse denne problematik.
Det gode samarbejde fører til god læring – et tankevækkende eksempel fra Aalborg Katedralskole.
Det kan der arbejdes med – systematisk og praktisk.
At sætte sig selv på spil – uden at være skuespiller.
Se hvordan klar struktur og klare roller får alle elever med i en diskussion.
Få eleverne til at se frem og ikke tilbage.
Hvad andre lærere helt konkret har gjort.
Når du skal i gang med at skabe positive forandringer.
Læs mere og bliv klogere.
I bogen finder du en lang række øvelser, arbejdsark og refleksionsskemaer, du kan bruge i din dagligdag.
“Det var en rigtig god dag. Inspirerende og sympatisk underviser. Gode pointer og input lige til at bruge i hverdagen, step by step.”
Helle, Gladsaxe Hovedbibliotek • Deltager på kursus i undervisningsteknik
“Ole var levende, og nåede medarbejdergruppen gennem sit fremragende sprog, anekdoter og egne historier.”
Pia Gabel, skoleleder, Dalmose Skole • Tilhører ved foredrag om stress
“Ole Ditlev Nielsen har skrevet en konkret og vidunderlig bog, som er lige til at gå til.”
Sascha Jensen, Balance nr. 2, juni 2014 • Anmeldelse af ”Om at leve – 20 skridt til mere overskud og mindre stress”
“Bogen er så absolut anbefalelsesværdig. Såvel nye som garvede undervisere kan have stor glæde af denne perle af en håndsrækning til undervisere.”
Sanne Kierstein Madsen, Læsepædagogen, nr. 6, 2013 • Anmeldelse af ”Om at undervise – 20 skridt til mere overskud og mindre stress”
“Jeg fandt Ole Ditlev Nielsens kursus meget interessant og givende. Hvor andre kurser ofte har været meget teoretisk funderet, havde Ole Ditlev Nielsens kursus også en meget anvendelsesorienteret dimension. Jeg fik på kurset flere mange ideer til arbejdsformer, som jeg i dag bruger i min daglige undervisning.”
Kristian Westerdahl, adjunkt, Gefion Gymnasium • Deltager på kurset ”Forandringspædagogik”
”En oplagt udgivelse at have stående på hylden både på lærerseminarierne samt på skolebibliotekerne, hvor ikke kun nyuddannede lærere, men lærere i al almindelighed kan have gavn af bogen.”
Henrik Munch Petersen, lektørudtalelse 15/01 DBC Medier • Om ”Forandringspædagogik”
“Kurset er et perfekt afsæt for udvikling af virksomhedens egne, interne kurser, når medarbejderne har den faglige kompetence, men mangler grundlæggende viden om undervisningsmetodik.”
Dorthe Pelle Nielsen, chefkonsulent,Boligforeningen 3B • Deltager på kursus i undervisningsteknik for medarbejder/undervisere uden pædagogisk baggrund.
“… velskrevet og godt struktureret … en dejlig oplevelse … meget troværdig.”
Christina Krolmer, Folkeskolen, februar 2016 • Anmeldelse af ”Undervisningsdifferentiering – 20 skridt til at møde dine elever”
“Dejlig konkret og uden floskler. Lige til at gå til og få energi af i den daglige undervisning. Så skønt! Tak!
Line Holst Schelde, HF-centret Efterslægten • Tilhører ved foredrag
“Ole Ditlev Nielsen og Martin Lasse Hansen Sieben har med 20 skridt til bedre lærersamarbejde skrevet den bog mange lærere har ventet på … 20 skridt til bedre lærersamarbejde er en bog til den gode lærer eller lærerstuderende – og kan også anbefales til den gode leder.”
Daniel Blum, uddannelsesdirektør, Next – Uddannelse København • Anmeldelse af ”20 skridt til bedre lærersamarbejde”
“Informativt og praksisnært kursus med mange gode indspark. God energi og overbevisende kursusleder.”
Ulla Lodberg, Handelsskolen København Nord, Hillerød • Deltager på kursus om undervisningsdifferentiering

Det seneste fra bloggen

Tips, tricks og tekster om at få tid til det vigtige