En hurtig guide til et langsomt liv

Tempo. Fremdrift. Produktivitet. Projekter. Målstyring.

Online-stress. Mails. En kultur, hvor vi konstant præsenterer os selv for offentligheden via de sociale medier.

Personlige relationer. Parforhold. Madpakker til børnene. Netværkskaffe. Lige at nå en aftale torsdag aften.

Vi har nok at se til, har vi ikke? Undersøgelser viser, at langt de fleste af os, uanset om vi er ansat i det offentlige eller private, oplever, at tempoet er steget voldsomt på vores arbejdsplads de seneste år. Samtidig er der tit projekter på hjemmefronten, der skal passes. Vi er tilgængelige online 24/7. Der er fart på og få pauser.

Det er et problem. Når vi konstant befinder os i overhalingsbanen, mister vi overblik og fokus. Der er en risiko for, at vi brænder sammen. Vi mister overskuddet. Når vi først gør det, tager vi ikke de rette beslutninger, vores livbliver mindre meningsfuldt, og vi kan ende med diagnoser som stress, angst og depression, fordi vi glemmer at sænke tempoet og tage en pause.

I dag vil jeg gerne slå et slag for langsomheden. For pauserne. For roen.

De idrætsfolk der lige nu træner på livet løs for at blive klar til de olympiske lege i Rio, arbejder hårdt med deres træning for at optimere deres præstationer. Imidlertid gør de også noget andet. De holder pauser. De sørger for, at deres kroppe får tilstrækkelig hvile, restitution og søvn til, at den kan yde bedst muligt. Det kan vi lære af, for hvor ofte tænker vi egentlig sådan? At pauser og restitution er en vigtig forudsætning for, at vi kan levere vores bedste – på jobbet og derhjemme hos de mennesker, der betyder allermest for os? Og for at vi i det hele taget har det godt?

Ikke så ofte, som vi kunne. Derfor følger her en hurtig guide til et langsomt liv med en række forslag til at sænke tempoet, som du meget nemt kan implementere i din hverdag.

Drik en kop kaffe i stilhed hver morgen. Stå en smule tidligere op, bryg en kop kaffe og nyd den alene og i stilhed. Gør det på yndlingspladsen i dit hjem – om det er på altanen, ved køkkenbordet eller i lænestolen er ikke vigtigt. Nyd roen, og hvordan du selv og dagen langsomt kommer til live.

Læs en lang, skønlitterær roman. Drop lufthavnslitteraturen, men læs i stedet noget, der maner til eftertanke. Jeg anbefaler den her.

Gå en tur i et grønt område hver dag. Noget af det eneste, hvor der forskningsmæssigt er en tydeligt dokumenterbar effekt på stress, er når vi opholder os i naturen. En park med grønne træer eller en have, hvor syrenerne blomstrer er fint. Du behøver ikke at tage på overlevelsestur i en svensk nationalpark for at opleve de positive effekter af at opretholde dig i det grønne.

Sæt et autosvar på din mail. Skriv: Tak for din henvendelse. Jeg arbejder i øjeblikket på en række vigtige projekter, som vil få stor betydning for både arbejdspladsen og dens eksterne partnere. Det er et arbejde, der prioriteres højt, hvorfor jeg først har mulighed for at besvare din henvendelse på et senere tidspunkt. Tak for din forståelse, der bidrager til at vi i fællesskab skaber noget værdifuldt. Med venlig hilsen.

Se en langsom film. Her er der selvfølgelig mange muligheder. Jeg holder selv af denher. Der sker egentlig ikke ret meget, men det er tankevækkende, rørende og fremragende.

Hold en mobilfri weekend. Vores smartphones tvinger os op i tempo. Det er en vane, der er svær at komme af med, men gør vi det, så sikrer vi os også, at vi bruger vores tid på noget, der er meningsfuldt.

Rejs dig fra dit skrivebord, læg dig på ryggen og træk vejret. Luk øjnene, træk vejret dybt gennem næsen. Gør det i fem minutter og gå derefter tilbage til skrivebordet.

Stil dig selv spørgsmålet: Hvad betyder i virkeligheden noget for mig? Er det flere gadgets til dit hjem? En dyr bil? Det nyeste tøj? Eller er det at få gode oplevelser sammen med de mennesker, du holder af?

Lyt til klassisk musik. Det gode ved klassisk musik er, at det tager lang tid. Det fører os andre steder hen, i roligere mentale tilstande. Beethovens violinkoncert er et godt sted at starte.

Rejs væk i lang tid. Der sker noget, når vi rejser i længere tid. Sjældent rejser jeg med min familie nødigt mindre end fire uger ad gangen. Vi besøger så få steder som muligt. Til gengæld er der tid til at svømme med børnene og sidde på en altan og lytte til et hav, der slår ind over molen. Det behøver ikke at være dyrt – læs hvordan du får en billig ferie her.

Sig dit job op. Det har jeg selv gjort. Det er jeg ikke ligefrem blevet millionær af, men det er en af de bedste beslutninger, jeg har truffet.

Lav mad i en slow-cooker. Du tænder for din slow-cooker om morgenen. Kommer kød, en masse grønsager og et par krydderier ned i den. Så går du en lang tur, læser en roman, mens duftene breder sig i dit hjem. Otte timer senere har du lækker mad til hele familien.

Du kan sikkert selv få flere idéer til at leve langsommere. Det er vigtigere, end vi tror. Vores liv er det eneste, vi har. Der kommer ikke en toer, når det er forbi. Derfor er det simpelthen så synd, at vi haster igennem det, og glemmer de meningsfulde øjeblikke. Dem kan vi få flere af ved at leve langsomt.

2018-03-09T13:07:42+00:00

About the Author:

Leave A Comment