Lærersamarbejde 2018-03-09T13:07:33+00:00

“Det er bogen, der bør stå på alle lærerværelser.”

Kai Petersen, anmeldelse i AKT-bladet, marts 2017.

20 skridt til bedre lærersamarbejde – skrevet sammen med rektor Martin Lasse Hansen Sieben – er en bog, der giver konkrete idéer og værktøjer til, hvordan man bedst muligt kan styrke og udvikle samarbejdet på en uddannelsesinstitution.

De seneste års mange forandringer i uddannelsessystemet har nødvendiggjort lærersamarbejde i et hidtil uset omfang. Men hvordan gør man det lige i praksis? Hvordan sikrer man sig, at alle medarbejdere føler, at samarbejdet er meningsfuldt og udbytterigt? Hvordan kommer et øget samarbejde eleverne til gode, og hvordan får man ledelse og lærere til at spille på samme hold?

Få de første 32 sider gratis

Vil du læse et fyldigt uddrag af den helt nye bog “20 skridt til bedre lærersamarbejde” direkte i din indbakke? Så tilmeld dig 20 Skridts månedlige nyhedsbrev her.

KØB BOGEN

“En meget interessant og lærerig bog. Undervejs bliver læseren inspireret af alle de praksisnære eksempler og cases, som giver læreren konkrete værktøjer til at udvikle sig i samarbejdet og i jobbet.”

(Karen Marie Christensen, lektor i afsætning og innovation, Slotshaven Gymnasium, Holbæk – billede af forfatter Martin Lasse Hansen Sieben).

 

 

Se mere om kurset, der er udviklet i tilknytning til bogen

“Ole Ditlev Nielsen og Martin Lasse Hansen Sieben har med 20 skridt til bedre lærersamarbejde skrevet den bog, mange lærere har ventet på … Vigtige områder gennemgås kompetent og let læseligt … Det er en bog til den gode lærer eller lærerstuderende – og kan også anbefales til den gode leder.”

(Daniel Blum, uddannelsesdirektør, NEXT, København).

Køb bogen her

“En rigtig god bog.”

Boy Olesen, DBC Medier 49/2016

 

Læs en pixi-bogs udgave med de centrale budskaber i bogen sat op i en attraktiv infographic. 

Hent din gratis infographic her

Bogens indhold

Konkrete idéer til det gode samarbejde – også når hverdagen spænder ben

Om baggrunden for bogen og det teoretiske grundlag, herunder systemteori.
Samarbejde handler om at give værdi til andre.
At se skolen som et system – og bruge systemet positivt.
De tre grundbestanddele i samarbejdet – og hvordan de konkret bliver bedre til at spille sammen.
4R-modellen, og hvordan den kan hjælpe i dagligdagen.
Uenighed er ikke dårligt – det er frugtbart.
Samarbejde kan ende som en tidsrøver – få konkrete tips til, hvordan det undgås.
Konflikter er en uundgåelig del af hverdagen, men de kan løses gennem enkle, men vigtige skridt.
Få helt konkrete og lavpraktiske idéer til bedre og mere effektive møder.
Hvad kan vi gøre for at komme den lærer, der går og putter sig, i møde?
At gå ind i samarbejdet er også at sejle ind i ukendt farvand.
Vi kan blive dygtigere til vores job – sammen!
Praktiske idéer til, hvordan vi kan bruge hinanden.
Rigtig meget arbejde ligger i teams – få konkrete idéer til at få teamsamarbejdet til at glide.
Hvordan samarbejder vi, når hverdagen bider os i haserne?
De gode historier har en utrolig kraft – husk at fortælle dem.
Først og fremmest handler det om dem – eleverne!
Didaktiske besøg med opfølgende samtaler er noget af det, der skaber de stærkeste praksisforbedringer.
Lær om M.E.D.-tankegangen, den mindste effektive dosis og bliv mindet om, at I ikke behøver at opfinde den dybe tallerken.
Det handler om at få den bedste skole og det bedste lærerliv på lang sigt – ikke om, hvordan vi bedst overlever til på fredag.
“Det var en rigtig god dag. Inspirerende og sympatisk underviser. Gode pointer og input lige til at bruge i hverdagen, step by step.”
Helle, Gladsaxe Hovedbibliotek • Deltager på kursus i undervisningsteknik
“Ole var levende, og nåede medarbejdergruppen gennem sit fremragende sprog, anekdoter og egne historier.”
Pia Gabel, skoleleder, Dalmose Skole • Tilhører ved foredrag om stress
“Ole Ditlev Nielsen har skrevet en konkret og vidunderlig bog, som er lige til at gå til.”
Sascha Jensen, Balance nr. 2, juni 2014 • Anmeldelse af ”Om at leve – 20 skridt til mere overskud og mindre stress”
“Bogen er så absolut anbefalelsesværdig. Såvel nye som garvede undervisere kan have stor glæde af denne perle af en håndsrækning til undervisere.”
Sanne Kierstein Madsen, Læsepædagogen, nr. 6, 2013 • Anmeldelse af ”Om at undervise – 20 skridt til mere overskud og mindre stress”
“Jeg fandt Ole Ditlev Nielsens kursus meget interessant og givende. Hvor andre kurser ofte har været meget teoretisk funderet, havde Ole Ditlev Nielsens kursus også en meget anvendelsesorienteret dimension. Jeg fik på kurset flere mange ideer til arbejdsformer, som jeg i dag bruger i min daglige undervisning.”
Kristian Westerdahl, adjunkt, Gefion Gymnasium • Deltager på kurset ”Forandringspædagogik”
”En oplagt udgivelse at have stående på hylden både på lærerseminarierne samt på skolebibliotekerne, hvor ikke kun nyuddannede lærere, men lærere i al almindelighed kan have gavn af bogen.”
Henrik Munch Petersen, lektørudtalelse 15/01 DBC Medier • Om ”Forandringspædagogik”
“Kurset er et perfekt afsæt for udvikling af virksomhedens egne, interne kurser, når medarbejderne har den faglige kompetence, men mangler grundlæggende viden om undervisningsmetodik.”
Dorthe Pelle Nielsen, chefkonsulent,Boligforeningen 3B • Deltager på kursus i undervisningsteknik for medarbejder/undervisere uden pædagogisk baggrund.
“… velskrevet og godt struktureret … en dejlig oplevelse … meget troværdig.”
Christina Krolmer, Folkeskolen, februar 2016 • Anmeldelse af ”Undervisningsdifferentiering – 20 skridt til at møde dine elever”
“Dejlig konkret og uden floskler. Lige til at gå til og få energi af i den daglige undervisning. Så skønt! Tak!
Line Holst Schelde, HF-centret Efterslægten • Tilhører ved foredrag
“Ole Ditlev Nielsen og Martin Lasse Hansen Sieben har med 20 skridt til bedre lærersamarbejde skrevet den bog mange lærere har ventet på … 20 skridt til bedre lærersamarbejde er en bog til den gode lærer eller lærerstuderende – og kan også anbefales til den gode leder.”
Daniel Blum, uddannelsesdirektør, Next – Uddannelse København • Anmeldelse af ”20 skridt til bedre lærersamarbejde”
“Informativt og praksisnært kursus med mange gode indspark. God energi og overbevisende kursusleder.”
Ulla Lodberg, Handelsskolen København Nord, Hillerød • Deltager på kursus om undervisningsdifferentiering

Det seneste fra bloggen

Tips, tricks og tekster om at få tid til det vigtige

Det er fint at fejle

maj 17th, 2018|

Vi lever i en kultur, der hylder vinderne. Vi søger efter den perfekte, optimale præstation. Det er den præstation, chefen anerkender. Den, der kommer på forsiden af aviserne