Så hold dog op med al den planlægning!

Kender du det her?

Du har lavet en to-do-liste. Den er blevet ret lang, men du tænker, at det er fint nok, for så har du fået overblik, og du ved, hvad du skal resten af dagen og ugen. Du har endda prioriteret i din planlægning, så du kan gå i gang med det vigtigste. Kort sagt har du gjort det, som de fleste produktivitets-guruer, selvhjælpsbøger og din nærmeste leder har anbefalet dig at gøre.

Så sker der det, at du går i gang, du når de første punkter på listen, og du kan strege dem ud. Fed fornemmelse. Der er bare stadig en del punkter på listen, som du ikke har nået. De nager i dit baghoved. Det viser sig, at et af punkterne tager længere tid, end du havde forventet. En ny opgave er opstået akut, og den er du nødt til at finde tid til at løse.

Efterhånden bliver du frustreret. Du fokuserer på det, du ikke har nået, på det, der mangler. Det er både irriterende og stressende. Som dagen og ugen skrider frem, vokser frustrationen. Du prøver at multitaske, tage arbejdet med hjem, du tænker på det, når du er sammen med venner og familie. Den fede fornemmelse har forvandlet sig til en ufed og stressende uge.

Det gælder også de store mål

Nytåret nærmer sig, og mange af benytter lejligheden til at lave nytårsforsætter og sætte mål for det kommende år. Pejlemærker og sigtepunkter kan være udmærkede, så længe vi husker, at livet og hverdagen af og til kommer i vejen for dem. Men sætter vi for mange og for store mål, så går det galt. Ligesom med to-do-listerne kommer vi til at fokusere på for mange og for store mål, og vi bliver frustrerede, når vi ikke når dem. I stedet bliver vi stressede og kede af det. Vi føler ikke, at vi slår til. Vi er faldet i planlægningens fælde.

Vi skal holde op med så meget planlægning

Det er en gal måde at gribe livet an på. Vi fokuserer for meget på fremtiden. Det reducerer vores opmærksomhed på øjeblikket, på det sted, hvor vi er lige nu. Sådan hele tiden at tænke på fremtiden gør os mindre produktive og følelsesmæssigt udmattede. Vores planer, der i virkeligheden skulle hjælpe os, bliver til en klods om benet. Vi kommer til at bekymre os for meget om fremtiden. Hvad nu, hvis vi ikke kan indfri vores mål og fuldføre planerne? Der bliver for mange følsomme øjeblikke, og for mange forsøg på at kontrollere os selv. Planerne gør os stressede, og til sidst får de os til at brænde ud.

Hvis vi vil have en meningsfuld hverdag og nå det, der i virkeligheden betyder noget for os, så er det den modsatte vej, vi skal gå. At være fuldt til stede i øjeblikket med det vi gør, er i stedet det afgørende. Det er der heldigvis konkrete veje til.

Hvad vi kan gøre i stedet for al den planlægning

Hvad gør vi så, når to-do listen er løbet fra os? Når vi indser, vi ikke gennemfører vores nytårsforsætter? Når vi er blevet så bekymrede for fremtiden, at det går ud over nutiden? Når planerne har stresset os og fået os til at brænde ud?

I den situation er der en række konkrete skridt, du kan tage. Start med disse:

  • Vær mindre hidsig med at lægge planer. Du kender allerede din retning. Forsøg derfor at tænke mindre på fremtiden.
  • I stedet for at skrive endnu en to-do-liste, så husk de stressreducerende tiltag: Start med dit åndedræt: Sid med lukkede øjne i fem minutter og tag langsomme, dybe åndedrag, hvor du trækker vejret gennem næsen.
  • Gåture i naturen er også godt. Kan du få lidt frisk luft i din frokostpause?
  • Luk alle distraktioner ude. Ryd op på dit skrivebord, luk alle unødige vinduer på din computer, sæt din telefon på lydløs osv. Nyd, hvordan stilheden spreder sig.
  • Sæt små, specifikke tidsrammer til at klare dine opgaver. Det virker langt bedre end to-do lister.
  • Gør ting du ved, du får det godt af.
  • Tænk på, hvad der gør en opgave værd at gøre. Hvad vil være det positive udkomme, hvis du klarer opgaven?
  • Vær ikke så selvkritisk. Det kan føre til depression. Man skal ikke være så hård ved sig selv.
  • Hjælp andre. Din fokus på din egen fremtid og alt det, du skal (eller synes du skal, eller tror andre synes, du skal) er negativt. Gør noget for andre i stedet.
  • Gør én ting ad gangen.
  • Vi lever i en tid med megen støj. Fysisk støj, digital støj, mental støj. Prioriter i stedet stilhed. Det er så nemt at blive overstimuleret. Gør i stedet det modsatte og lad dine tanker vandre.
  • Bliv ved med at lege. Leg med dine børn, spil brætspil med dine venner, tag et parti skak på din ipad, hop i nogle vandpytter. Det vil give dig meget mere energi til at klare dine opgaver på jobbet.

Vil du gerne have mere overskud i en travl hverdag?

Tilmelder du dig 20 Skridts nyhedsbrev får du et fyldigt uddrag af min bog Om at leve – 20 skridt til mere overskud og mindre stress. Det er den, som anmeldere blandt andet har kaldt en konkret og vidunderlig bog. I bogen får du et væld af ideer og tips til at få mere tid til det vigtige og til at leve et langsommere og mindre stresset liv med nærvær og fordybelse. Du tilmelder dig nyhedsbrevet her.

2018-01-02T18:36:29+00:00

About the Author:

Leave A Comment