Undervisnings-differentiering 2018-03-09T13:07:33+00:00

“… velskrevet og godt struktureret … en dejlig oplevelse.”

Christina Krolmer, anmeldelse i Folkeskolen, februar 2016.

Her er en bog, der hiver teorierne om undervisningsdifferentiering ned på jorden og ind i undervisningslokalerne. Det er en værktøjsbog, der med konkrete råd og idéer giver læseren inspiration til, hvordan man kan arbejde med undervisningsdifferentiering på en måde, der er meningsfuld for eleverne og overskuelig for læreren.

Det er svært at tilgodese alle elevtyper, og  hverdagen er travl. De fleste lærere anerkender behovet for undervisningsdifferentiering, men hvordan gør man det lige i praksis? Hvordan får man differentieret, når der er et pensum at følge og en hverdag at forholde sig til? Denne bog viser, hvordan det kan gøres.

KØB BOGEN

“…velskrevet og godt struktureret … en dejlig oplevelse … meget troværdig … Jeg fik under læsningen oplevelsen af at være forstået og anerkendt i min profession som lærer, få ny teoretisk viden og samtidig blive udfordret i forhold til mine lidt indgroede tankemønstre.”

(Christina Krolmer, Folkeskolen, februar 2015) 

Se mere

“Det er en rigtig brugbar bog for en travl lærer i folkeskolen. Ole Ditlev Nielsen har en meget bred teoretisk baggrund, og hans bog samler og konkretiserer mange af de tendenser, der er inden for folkeskolen i øjeblikket. Bogen præsenterer gode og gennemprøvede løsningsforslag på forskellige problemstillinger, der kan opstå i undervisningen, og giver samtidig gode muligheder for at reflektere over egen praksis.”

(Lisa Petersen, lærer, Vesterbro Ny Skole)

Læs et gratis uddrag af bogen her

“Bogen er en fantastisk gave til alle undervisere. I bogen er der masser af idéer til at gøre den daglige  undervisningen endnu bedre og ikke mindst mere udfordrende for såvel undervisere som elever.”

(Casper Henningsen, lektor, Erhvervsskolen Nordsjælland)  

Køb bogen her

Bogens indhold

At omsætte teorier og tanker til den daglige undervisning

Undervisningsdifferentiering er svært, men vigtigt, og det er et princip, ikke en metode.
Hvordan planlægger man differentieret undervisning i en travl hverdag?
Howard Gardners teori og hvordan du kan bruge den i praksis.
Praktiske ideer til at tage højde for elevernes forskellige læringsstile.
At give meningsfulde opgaver på forskellige taksonomiske trin.
Jo bedre du kender dem, jo bedre kan du differentiere.
Får de den, så kører de bedre.
Indret dit undervisningslokale i forskellige zoner.
Tag temperaturen på din klasse ofte, så du kan finde den rigtige medicin.
Du behøver ikke at vælge Power Point.
Konkrete eksempler på, hvordan andre undervisere har anvendt kompetencemål som et effektivt værktøj til differentiering.
Han er tidens hotteste pædagogiske forsker – og sådan kan du bruge ham til differentiering.
Konkrete råd til at få alle til at bidrage til fællesskabet.
Skal alle have det samme for? Og kan man bruge flipped learning som en vej til differentierede lektier?
Hvordan sikrer vi os, at det ikke er de samme tre, der rækker fingeren op?
Implementerbare forslag til at udfordre og styrke de dygtige elever.
Der er elever, der har det svært – sådan kan de hjælpes.
Det er ikke alle, der elsker differentiering – heller ikke dine kolleger.
En metode, der tager udgangspunkt i en dansk praksis.
Differentieringen bliver både bedre for dig og eleverne, hvis den bliver til i et frugtbart samarbejde.
“Det var en rigtig god dag. Inspirerende og sympatisk underviser. Gode pointer og input lige til at bruge i hverdagen, step by step.”
Helle, Gladsaxe Hovedbibliotek • Deltager på kursus i undervisningsteknik
“Ole var levende, og nåede medarbejdergruppen gennem sit fremragende sprog, anekdoter og egne historier.”
Pia Gabel, skoleleder, Dalmose Skole • Tilhører ved foredrag om stress
“Ole Ditlev Nielsen har skrevet en konkret og vidunderlig bog, som er lige til at gå til.”
Sascha Jensen, Balance nr. 2, juni 2014 • Anmeldelse af ”Om at leve – 20 skridt til mere overskud og mindre stress”
“Bogen er så absolut anbefalelsesværdig. Såvel nye som garvede undervisere kan have stor glæde af denne perle af en håndsrækning til undervisere.”
Sanne Kierstein Madsen, Læsepædagogen, nr. 6, 2013 • Anmeldelse af ”Om at undervise – 20 skridt til mere overskud og mindre stress”
“Jeg fandt Ole Ditlev Nielsens kursus meget interessant og givende. Hvor andre kurser ofte har været meget teoretisk funderet, havde Ole Ditlev Nielsens kursus også en meget anvendelsesorienteret dimension. Jeg fik på kurset flere mange ideer til arbejdsformer, som jeg i dag bruger i min daglige undervisning.”
Kristian Westerdahl, adjunkt, Gefion Gymnasium • Deltager på kurset ”Forandringspædagogik”
”En oplagt udgivelse at have stående på hylden både på lærerseminarierne samt på skolebibliotekerne, hvor ikke kun nyuddannede lærere, men lærere i al almindelighed kan have gavn af bogen.”
Henrik Munch Petersen, lektørudtalelse 15/01 DBC Medier • Om ”Forandringspædagogik”
“Kurset er et perfekt afsæt for udvikling af virksomhedens egne, interne kurser, når medarbejderne har den faglige kompetence, men mangler grundlæggende viden om undervisningsmetodik.”
Dorthe Pelle Nielsen, chefkonsulent,Boligforeningen 3B • Deltager på kursus i undervisningsteknik for medarbejder/undervisere uden pædagogisk baggrund.
“… velskrevet og godt struktureret … en dejlig oplevelse … meget troværdig.”
Christina Krolmer, Folkeskolen, februar 2016 • Anmeldelse af ”Undervisningsdifferentiering – 20 skridt til at møde dine elever”
“Dejlig konkret og uden floskler. Lige til at gå til og få energi af i den daglige undervisning. Så skønt! Tak!
Line Holst Schelde, HF-centret Efterslægten • Tilhører ved foredrag
“Ole Ditlev Nielsen og Martin Lasse Hansen Sieben har med 20 skridt til bedre lærersamarbejde skrevet den bog mange lærere har ventet på … 20 skridt til bedre lærersamarbejde er en bog til den gode lærer eller lærerstuderende – og kan også anbefales til den gode leder.”
Daniel Blum, uddannelsesdirektør, Next – Uddannelse København • Anmeldelse af ”20 skridt til bedre lærersamarbejde”
“Informativt og praksisnært kursus med mange gode indspark. God energi og overbevisende kursusleder.”
Ulla Lodberg, Handelsskolen København Nord, Hillerød • Deltager på kursus om undervisningsdifferentiering

Det seneste fra bloggen

Tips, tricks og tekster om at få tid til det vigtige

Bryd reglerne

juni 28th, 2018|

Lige som du sikkert gør det, abonnerer jeg på en hel del nyhedsbreve. Nogle er rigtig, rigtig gode, tankevækkende og inspirerende, andre er det knap så meget. Et

Opskriften på held

juni 7th, 2018|

Har du nogen sinde tænkt? Hold kæft, hvor er hun heldig! Eller: Øv, nu var jeg uheldig IGEN! Indrømmet, det har jeg. Især det sidste. Jeg har en