At vende lykken på hovedet

Vi har lært, at det foregår nogenlunde sådan her:

Vær flittig i skolen, arbejd hårdt, opnå forfremmelser og succes og så bliver du lykkelig!

Det er en velafprøvet model, og den virker sikkert for mange, men den er også kompliceret og svær. Med denne model bliver lykken til et fremtidsprojekt. Noget, der måske sker ude i horisonten, hvis ellers sol, måne og stjerner står rigtigt. Den kræver projekter og planer, hårdt arbejde i årtier og en god portion held.

Hvad nu, hvis man vendte det på hovedet? Hvis lykken var nu, her? At vi greb ud efter den, og mærkede den i det enkelte øjeblik?

Jeg tror ikke på, at lykken er en permanent tilstand. Vi trækker den ikke i en automat, og den findes ikke for enden af den vej, vi går nedad. Den er ikke noget, vi opnår for så at blive i en paradisisk tilstand resten af vores liv. Lykken kommer og går.

Til gengæld tror jeg på de lykkelige øjeblikke. På de små skridt vi kan tage, som giver os glæde. Tager vi flere af de skridt i vores hverdag, så kan vi også komme til at opleve lidt mere lykke hen ad vejen.

Det er ikke et langtidsprojekt, ikke en lykkeplan der skal følges. Det er det, vi gør nu og her, der er værd at fokusere på. Har vi daglige vaner, der giver tid og plads til de lykkelige øjeblikke, ja så bliver vi måske lidt mere lykkelige i det hele taget.

Hvad forskningen siger om lykken – og 5 konkrete ting den siger, du kan gøre

Du tror måske, at det er noget, jeg finder på? At det blot er snak? I så fald er det snak, som videnskaben understøtter. Der forskes meget i lykke, og den forskning viser, at der er helt konkrete ting, du kan gøre for hver eneste dag.

Der er ikke noget hokuspokus ved det. Det kræver ikke uddannelse, penge eller livsstilsændringer. Herunder får du fem af disse ting – inklusive links til forskning der dokumenterer og forklarer, hvorfor du vil føle dig lykkelig af at gøre de ting.

1) Gå en tur udendørs hver dag

Det er velkendt, at der er en række positive gevinster for dit helbred, hvis du snører skoene og går en tur i det fri. Det gavner din krop, men forskning viser også, at det er godt for din psyke, at din hjerne får et boost og din stress bliver mindre.

Forskning: Læs mere om gåturenes konkrete gevinster for din hjerne her, for din psyke her eller dyk ned i en spændende undersøgelse om gevinsterne ved at gå fra det amerikanske universitet Penn State.

Konkret tip: Forpligt dig selv til at gå mindst en halv time hver dag i den kommende uge – også hvis det regner.

2) Skriv din dag hver aften

Dagbogsskrivning har i årevis været en af mine vigtigste vaner. Jeg har ikke nogen krav til hvad, hvordan eller hvor meget, jeg skal skrive, men jeg mærker, at det får mig i ro at få tanker, iagttagelser og bekymringer ud af hovedet og ned på papiret. Hvad jeg imidlertid ikke var klar over var, at der er særligt gode effekter ved at skrive dagbog hver aften inden sengetid. Det får dagen til at falde på plads, og det giver dig en chance for at føle mere taknemmelighed, end hvad du ellers ville gøre.

Forskning: Læs om de gode effekter af dagbogsskrivning i denne artikel.

Konkret tip: Skriv nogle linjer i en dagbog hver aften de næste to uger. Du kan kort beskrive din dag eller lave den som en decideret taknemmelighedsdagbog.

3) Unplug

Det er i princippet simpelt, men i praksis kan det være svært. Der er masser af videnskabelige undersøgelser (læs om de vigtigste i den glimrende bog Digital minimalisme), der dokumenterer, at der er en lang række positive effekter for vores psyke forbundet med at slukke for de skærme, der fylder alt for meget i vores liv. Gør vi det, oplever vi mindre stress og meget mere nærvær – to gode forudsætninger for at opnå flere lykkelige øjeblikke i hverdagen.

Forskning: Læs mere om de gode ting ved at unplugge i denne artikel fra det ansete universitet Berkeley.

Konkret tip: Hav en skærmfri time hver morgen umiddelbart efter du er vågnet og en skærmfri time hver aften umiddelbart inden, du skal sove. Det er to daglige timer, der kan gøre en positiv forskel i dit liv.

4) Find dit flow

Flow er en betegnelse fra psykologiens verden, der beskriver den tilstand, vi befinder os i, når vi er så fuldt optagede af det, vi gør, at vi glemmer tiden, og hvad der ellers foregår omkring os. Flow oplever vi, når vi er i gang med noget, som vi simpelthen ikke kan lade være med, som udfordrer os, og som giver os glæde. Kreative hobbies er ofte noget af det, der får os i flow – om det er madlavning, fotografi, hjemmesidedesign eller noget fjerde. Det er en tilstand, der kan give os lykkelige øjeblikke.

Forskning: Læs, hvad den danske forsker Frans Ørsted Andersen siger om flow, og hvorfor det er vigtigt (og et godt middel mod stress) lige her.

Konkret tip: Sæt mindst en time af tre gange i den kommende uge til at fordybe dig i en kreativ aktivitet, som du synes er sjov, spændende og udfordrende.

5) Gør venlige ting for andre

At fokusere på lykke, om det så kun er i de små øjeblikke, kan godt virke som et lidt egoistisk projekt. Det er det ikke. Jo bedre vi har det, jo mere kan vi være for andre. Det er en god grund til at vende lykken på hovedet, men interessant nok viser forskning, at når vi gør venlige ting for andre mennesker, så føler vi os mere lykkelige. Det er jo ren win-win, og det kan være de helt små ting, som at holde døren for andre.

Forskning: Læs om videnskaben bag de venlige handlinger her.

Konkret tip: Udfør mindst en venlig handling hver dag i den kommende uge.

Mere enkelt, mindre kompliceret

De fem punkter herover er gode, fordi de er til at gå til. De gør op med forestillingen om, at lykken er et langtidsprojekt. Det er konkrete ting, vi alle sammen kan gøre – og allerede fra i dag.

Vi behøver ikke altid lægge komplicerede planer. Vi behøver ikke altid at vente og håbe. Vi kan i stedet tage små skridt. Vi kan søge øjeblikke af lykke. Bliver de øjeblikke til en daglig vane, så er vi et godt sted. Du kan begynde i dag.


Nyhed: Print-selv Taknemmelighedsdagbog

At føle taknemmelighed gør dig gladere, roligere og mindre stresset. Det er egentlig ret enkelt, men af og til har du brug for et kærligt skub, der hjælper dig til at gøre taknemmeligheden til en daglig vane – lidt som i punkt 2 i artiklen herover.

Det får du med en helt ny print-selv-dagbog, jeg har sat sammen til dig. Den guider dig til at skrive hver dag og fokusere på det gode, det meningsfulde og det værdifulde i dit liv. Det, der gør, at du føler taknemmelighed.

Du får dagbogen som PDF-fil i A4-format – lige til at printe ud og sætte i en mappe, hvis du ønsker det. Du får en månedskalender, som du kan skrive i hver dag, dags- og ugerefleksioner, inspirerende citater og 60 mantraer, der giver perspektiv på dine dage og hjælper dig til at føle taknemmelighed. Du kan downloade og printe dagbogen så mange gange, som du ønsker, så den kan blive din følgesvend i mange år fremover.

Taknemmelighedsdagbogen koster 50 kroner, og du kan gå i gang med det samme. Det vil gøre en forskel for dig – og er du i tvivl, kan du bare spørge videnskaben.


Læs de seneste artikler

  • 15 timers arbejdsuge

Rutger Bregman og 15 timers arbejdsuge

september 16th, 2021|0 Comments

Den mest inspirerende bog jeg har læst i lang tid, er hollænderen Rutger Bregmans Utopia for realister. Da bogen udkom, fik den en masse opmærksomhed, og Bregman har både sine tilhængere og heftige kritikere. Det

  • Kreativitet

Kreativitet: Sådan stimulerer du din kreative muskel

september 6th, 2021|0 Comments

I dag vil jeg slå et slag for kreativiteten. Ikke fordi vi alle sammen skal være billedkunstnere, filmklippere eller poeter, men fordi der sker gode ting, når vi udfolder os kreativt. Det kan for eksempel

  • Livsforandringer

Det vigtigste spørgsmål ved livsforandringer

september 1st, 2021|0 Comments

I dag starter vi med en god nyhed: Livsforandringer kan godt lade sig gøre. Du kan komme til at leve langsommere. Du kan forenkle dit liv, hvis du ønsker det. Du kan realisere det kreative

  • Fra F.O.M.O. til J.O.M.O.

Fra. F.O.M.O. til J.O.M.O.

august 23rd, 2021|0 Comments

Du kender sikkert udtrykket F.O.M.O. Det er en forkortelse for Fear Of Missing Out, og det handler grundlæggende om den meget menneskelig angst for at gå glip af noget. Hvad nu, hvis du misser noget

  • 30-dages challenge

21 ideer til en 30-dages challenge du kan starte i dag

august 19th, 2021|0 Comments

For tiden er der sådan en trend, hvor folk kaster sig ud i en 30-dages challenge. Her giver du dig selv en udfordring og en måned til at gennemføre udfordringen. Det kan være et mål,

  • Sænke tempoet

10 veje til at sænke tempoet i en travl hverdag

august 11th, 2021|0 Comments

Denne uge har for mange af os været en slags tilbagevenden til virkeligheden. Voksne er tilbage på jobbet, børn og unge tilbage i skole, og der er ikke så mange coronarestriktioner som før. Det ligner

2021-07-27T05:30:08+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

Leave A Comment