Lav din hjerteliste og mærk glæden ved taknemmelighed

Der er de mennesker, der har betydet noget for dig. Dem, der har inspireret dig. Hjulpet dig og gjort dit liv rigere.

Måske er det de mennesker, der har gjort hele forskellen. Bragt dig til der, hvor du er i dag. Bidraget til, at du er blevet det menneske, du er i dette øjeblik.

Her er spørgsmålet:

Siger du til dem, hvor meget de har betydet? Rækker du ud til de mennesker, der har gjort en positiv forskel i dit liv?

Det er absolut værd at gøre.

Lav en hjerteliste

Den følgende lille øvelse har jeg fået inspiration til af Ryder Carroll, der har udviklet Bullet Journal-systemet, som jeg bruger hver dag. Øvelsen er noget af det mest meningsfulde, du kan tage dig til – især i en tid, hvor rigtig mange føler sig psykisk pressede.

Ryder Caroll foreslår, at du laver en hjerteliste. Sæt dig ved et skrivebord, spisebord eller i køkkenet og find en notesbog frem. Tag en kuglepen og skriv en liste over alle de nulevende personer, der på et tidspunkt har gjort en positiv forskel i dit liv. Det kan for eksempel være:

  • Familiemedlemmer.
  • Venner.
  • Kolleger.
  • Skole- og studiekammerater.
  • Forfattere.
  • Musikere, skuespillere, malere eller andre kunstnere, der har inspireret dig.
  • Lærere og underviser, du har haft.
  • Naboer.

Alene det at skrive listen og kigge på den gør dig i bedre humør. Den er en påmindelse om fællesskabets styrke. Om at du ikke er alene. Om at der er hjælp at hente, når der er brug for det, og du også kan hjælpe andre.

Skriv et brev

Næste skridt er, at du giver dig selv lov til at sige tak til de mennesker, der har haft en positiv indflydelse på dit liv. Kig på listen, start med et par navne og giv dig så i kast med en gammeldags og langsom aktivitet.

Skriv et brev.

Det behøver ikke at være langt. Måske kan det blot være et postkort, men det skal helst være konkret. Skriv tak og skriv præcis, hvad det var, den person du skriver til, gjorde, der var så betydningsfuldt og vigtigt. Lad de overstrømmende tillægsord ligge og vær i stedet specifik, så du beskriver de konkrete handlinger, som personen foretog, og hvilken reel betydning, de handlinger (eller ord) fik for dig. Vis dem taknemmelighed.

Du behøver selvfølgelig ikke skrive til alle på din liste på én gang. Gem dog gerne listen, så du kan gentage øvelsen flere gange. Den vil få dig i godt humør, og du vil glæde mennesker, der fortjener det, når du skriver til dem.

Tal sammen

Den sidste del af øvelsen handler om, at du med afsæt i dit brev eller postkort, rækker ud og laver en aftale om at tale sammen med den eller de personer, du har skrevet til. Snak sammen og giv jer tid til en af de der dybe, lange samtaler, som er alt for sjældne i en travl og hektisk tid som vores.

En virkelig god måde at mødes og tale sammen på, er ved at gå en tur i fællesskab. Det har jeg selv gjort her i Corona-tiden, hvor alle caféerne og værtshusene er lukket. Her har jeg i stedet mødtes med venner eller familiemedlemmer, en ad gangen, og så har vi typisk gået en tur på et par timer, hvor vi har vendt livet og verden, som det ser ud lige nu. Det har været en meningsfuld og god oplevelse, der har givet mange gode samtaler.

Bor I langt fra hinanden, eller kan I ikke ses pga. af Corona, så ræk ud digitalt. Tal sammen på Skype, FaceTime eller Zoom. Sørg for, at I kan se hinandens ansigter. Det er opmuntrende og livgivende.

Taknemmelighed gør dig gladere

Jeg er ret vild med denne tredelte øvelse med først at skrive en hjerteliste, så sende et brev og til sidst tale sammen. Den kan føre til gode minder og genoptagne venskaber, men den giver dig også noget andet.

En følelse af taknemmelighed.

Lige for tiden (der efterhånden ikke bare er for tiden, men en mere langvarig situation) er det som om, at verden er ved at gå under. Folk er syge, og selvom der i visse samfund er åbninger på vej, er en stor del af verden stadig lukket ned, og verdensøkonomien er ved at falde fra hinanden. Så er det vanskeligt at føle sig taknemmelig for noget som helst.

Men taknemmelighed er en god følelse. Den giver os en oplevelse af glæde, perspektiv og mening i tilværelsen. Imidlertid kommer den ikke af sig selv. Jeg tror ikke, at taknemmelighed er noget, vi kan trække i en automat. Vi skal gøre små ting, konkrete handlinger for at komme til at føle taknemmelighed. At skrive din hjerteliste er en af de bedste måder, du kan gøre det på.

Flere øvelser og kreative ideer? Læs ”Livseksperimenter – en ukonventionel guide til et frit og kreativt liv”

Bogen Livseksperimenter er en bog om at sige sit job op, leve på en anden måde og skabe plads til kreativ udfoldelse. En anmelder kalder den en farverig og positiv guide udi at forfølge kreative drømme (DBC Lektørudtalelse, marts 2020), og bogen giver dig konkret og praktisk inspiration til at forlade hamsterhjulet og leve på en anden måde. Det handler ikke om at blive rig og berømt, men om at udfolde et arbejdsliv, der er mere ”dig”, og som giver dig energien og kræfterne til at være mere for andre.

Du kan købe bogen både som E-bog eller som paperback, og den er som regel billigst her.

Se mere om bogen

 

Taknemmelighed

Læs de seneste artikler

  • 4-timers arbejdsuge

3 vigtige pointer fra bogen ”4-timers arbejdsuge”

maj 30th, 2020|0 Comments

Corona-tiden har været en langvarig, frustrerende og for nogle ligefrem tragisk tid. Men man skal jo altid se efter lys i mørke, og forleden blev jeg spurgt, om jeg trods alt kunne se noget godt

  • 10 ting

10 ting, som absolut ikke er det værd (og den ene ting, du kan gøre i stedet)

maj 20th, 2020|0 Comments

Der er alt det, du bruger din tid og dine kræfter på. Det, der suger din energi, både fysisk og mentalt. Det, der får minutterne, timerne og dagene til at løbe afsted, uden

  • Taknemmelighed

Lav din hjerteliste og mærk glæden ved taknemmelighed

maj 15th, 2020|0 Comments

Der er de mennesker, der har betydet noget for dig. Dem, der har inspireret dig. Hjulpet dig og gjort dit liv rigere. Måske er det de mennesker, der har gjort hele forskellen. Bragt

  • Slow food

5 enkle ideer til slow food

maj 7th, 2020|0 Comments

Noget af det jeg er allergladest for ved den langsomme livsstil, er slow food. Det at give måltiderne kærlighed og tage mig god tid til både at tilberede og spise måltiderne, har virkelig givet noget.

  • tips, tricks og tanker

Opmuntringslisten – 49 tips, tricks og tanker til tunge tider

april 29th, 2020|0 Comments

Corona er ikke alene en fysisk sygdom, der er alvorlig i sig selv. Den medfører også en række psykiske konsekvenser, som jeg tror mange føler sig ramt af. Personligt savner jeg at se mine venner,

  • Fremtiden

At forudsige fremtiden

april 23rd, 2020|0 Comments

En af mine inspirationskilder, den meget produktive amerikanske forfatter og blogger Seth Godin, siger to ting om det her med at forudsige fremtiden. Vi gør det hele tiden. Igen og igen. Vi er

Foto: Emilie Haut

Støt på 10er

2020-05-15T11:02:20+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

Leave A Comment