7 skridt, der sikrer dig en god søvn

God søvn er vigtig, meget vigtig. Det er veldokumenteret, hvordan dårlig søvn kan føre til stress, angst, overvægt, tidlig død og en lang række andre dårligdomme. Det er selvfølgelig et problem for både vores psykiske og fysiske helbred. Hvis vi ønsker at skabe forandringer i vores tilværelse, for eksempel at starte et liv med slow living, så kræver det energi og motivation. Det er svært at finde frem, hvis vi er dødtrætte og har et massivt søvnunderskud.

Vi har hørt det masser af gange. Søvn er af stor betydning for vores helbred, og vi kender alle de gængse råd.

  • Slukke alle skærme mindst en time før vi skal sove.
  • Soveværelset skal helst være koldt og mørkt.
  • Det er bedre at have sex ind at tjekke sin Instagram-profil inden sengetid.
  • Koffein og alkohol er en dårlig idé, inden vi lægger hovedet på puden.

Alligevel er det som om det er svært for os. Statistikken viser, at vi sover mindre end før. Det gælder både voksne, børn og unge. I virkeligheden er det et underligt eksperiment, vi har kastet os ud i. Hvad sker der med vores kroppe og hjerner, når vi pludselig begynder at sove mindre, end vi har gjort i tusindvis af år?

Måske skal der mere til? Måske er de gængse råd ikke tilstrækkelige, hvis vi vil have en god søvn?

7 alternative skridt, der sikrer dig en god søvn

I så fald kan du prøve med syv skridt herunder. Måske kan de hjælpe dig til god søvn, der giver dig energi og lyst til dagen efter. Du behøver selvfølgelig ikke at prøve alle syv, men du kan vælge et eller to skridt ud og forsøge dig med dem.

1) Læs en kedelig bog

Det er et almindeligt råd at læse en bog, inden man skal sove. Det er også et godt råd, men hvad nu hvis bogen er så spændende, at du ikke kan lægge den fra dig? Hvis hvert kapitel slutter med en cliffhanger, der får dig til at spekulere på, hvordan hovedpersonen kommer ud af den knibe, hun befinder sig i? Eller, hvis du læser en fagbog, der er så relevant, at du er nødt til at tænke over det, du læser, eller ligefrem skal tage noter?

Så er læsningen faktisk kontraproduktiv. Hvis du vil hjælpe god søvn på vej, er det bedre at læse en bog, der er kedelig. Okay, det behøver ikke nødvendigvis at være en dårlig bog, men den må gerne være sådan, at den får dig til at glippe med øjnene. Du skal ikke have problemer med at lægge den fra dig.

2) Få dit soveværelse til at dufte af lavendel

Det her var en overraskelse for mig, men forskning viser, at aromatisk olie med lavendel får vores blodtryk til at falde, hjerterytme til at gå langsommere og hudtemperaturen til at blive køligere. Du kan købe en luftfugter til dit soveværelse og give den nogle dråber lavendelolie – det vil bidrage til at give dig en god søvn.

3) Tag et varmt bad

Et varmt bad får din krop til at slappe af, spændte muskler til at løsnes og dagens stress til at forsvinde inden sengetid. Både karbad og brusebad virker, og du kan tænke på det som en måde at forkæle dig selv på. Vi er alt for dårlige til at forkæle os selv, for når vi gør det, får vi overskud og energi til at være mere for andre. I dette tilfælde hjælper det varme bad, og den mini-spa, du kan overveje at lave til dig selv, dig til god søvn, så du er frisk til den kommende dag.

4) Smid børn og kæledyr ud af soveværelset

Det er så hyggeligt, når den treårige kravler op i sengen og putter sig ind til sine forældre. Eller når Fido, der er en livlig labrador på små 40 kilo, hopper op i fodenden og prustende lægger sig til at sove. Problemet er bare, at det er skadeligt for søvnen. Hvis målet er god søvn, så er det altså vigtigt, at der er ro om natten. Det betyder, at boligens beboere sover i hver deres rum og ikke pendler frem og tilbage, som befandt de sig på Hovedbanegården en mandag morgen. Nogle gange kræver det kampe og tilvænning, men det er en kamp, der er værd at tage, hvis man vil sikre sig en god søvn.

5) Stræk ud

Motion inden sengetid er slet ikke nogen god idé. Det får kroppen i gang, og gør den aktiv, hvor den hellere skulle falde til ro. Derimod er et par rolige strækøvelser slet ikke nogen dårlig ting. Stil dig med fødderne 30 centimeter fra hinanden, bøj dig ned og lad fingerspidserne røre dine fødder i cirka et minut. Gentag tre gange og stræk derefter armene så højt i vejret som du kan. Det er nok, men hvis du har mod på mere, kan du forsøge dig med lidt blid yoga.

6) 20 minutter med Rubiks terning

Der er noget underligt meditativt ved Rubiks terning, og jeg hugger ret ofte min datter Cecilies eksemplar af slagsen. Den er hjernegymnastik, men ikke af den vridende slags, der får os til at spekulere og bekymre os. Det er meget intuitivt og føles fysisk, selvom man sidder stille, mens man prøver at løse terningen. Giv terningen 20 minutter inden du skal sove, og du vil opleve din stress forsvinde.

7) Skriv 3 ting, du er glad for

Det her er en super god aktivitet til at få hjernen på plads, inden du går i seng. Generelt er jeg en stor tilhænger af at gøre skrivning til en daglig vane, og der er mange måder at gøre det på. Jeg anbefaler, at du skriver analogt, altså i hånden og helst i en notesbog. I så fald kan du hver aften skrive tre gode ting ned, som er sket for dig i løbet af dagen. Måske er det en god kop kaffe, du fik om morgenen, noget pænt en kollega sagde til dig, eller et projekt, du har haft succes med. Måske er det noget fjerde, og i virkeligheden er det ikke så vigtigt, hvad, du skriver. Det er mere det, at du gør det. Hvis du på denne måde husker dig selv på, at der sker gode ting hver eneste dag, uanset hvor små de er, vil du kunne falde i søvn med ro i hjertet.

Giv god søvn høj prioritet

Jeg tror meget på, at hvis vi skal trives og lykkes med at bevæge os i den retning, vi ønsker, er det vigtigt, at vi har vores fundament på plads. Det fundament behøver ikke at være stort eller kompliceret. Faktisk tror jeg, at det er en fordel, hvis vores fundament ikke er kompliceret, men består af få, men enkle ting.

En af disse ting bør være vores søvn. Det bør den ikke alene være, fordi det er en vigtig forudsætning for, at vi har et godt fysisk og psykisk helbred, men også fordi god søvn gør alle de andre ting nemmere. Vi møder udfordringer i hverdagen, nogle gange er livet svært, og andre gange er der livsforandringer, vi gerne vil sætte i værk, så vi kommer et bedre sted hen.

En god søvn gør det nemmere for os at klare livets udfordringer. Den ruster os til at forandre, når vi føler behov for at forandre. Den får os til at falde til ro. Den giver os kræfter. Derfor er den så vigtig at prioritere.

Du kan starte allerede i aften ved at prøve et af de syv skridt herover. De kan gøre en forskel for dig, og de kan få dig til at sove godt.

Superpris på ”Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening”

Synes du, at du har alt for travlt og for lidt tid til det, der i virkeligheden betyder noget for dig?

I så fald er den anmelderroste bog Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening lige noget for dig. Bogen giver dig en introduktion til slow-filosofien og viser dig, hvordan du kan bruge filosofien i din hverdag, uden at det betyder, at du skal sige dit job op og flytte til en ødegård i Sverige. Den er fuld af tanker om det meningsfulde liv, samtidig med at den giver dig et væld af konkrete tips og råd til at sænke tempoet i en travl hverdag. Du kan få bogen som paperback, lydbog eller som E-bog, hvor Arnold Busck for tiden tilbyder den til en meget billig pris. E-bogen koster blot 39 kroner, og det er ikke nogen helt dårlig pris for et langsomt liv, er det?

Køb Slow living for 39 kroner

 

Slow living bog

2019-11-21T15:59:04+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

Leave A Comment