Kunsten ikke at bekymre sig

Vi ligger i vores seng om aftenen og kan ikke falde i søvn. Tankerne kører rundt. De myldrer frem, som myrer på vej ud af en myretue.

Det, der sker i den situation er, at vi bekymrer os.

Der er ikke noget underligt eller forkert ved det. Det er normalt at bekymre sig. Det er noget, der sker i vores hjerne. Det er ikke noget, vi kan gøre for.

Men måske er det noget, vi kan gøre noget ved? Bare en gang imellem?

Sagen er den, at bekymringer er noget af det mest ufrugtbare, vi kan bruge vores mentale kræfter på. Bekymringerne fører sjældent nogen vegne, ikke andre steder end til et negativt loop, hvor bekymringerne avler endnu flere bekymringer og gør os endnu mere urolige.

Veje ud af bekymringer

Jeg tror ikke, at der er noget quick fix, som vi kan benytte os af. Der er ikke nogen knap, vi kan trykke på, og så forsvinder alle vores bekymringer med et trylleslag. Desværre.

Men jeg tror, at der er to veje, som vi kan vælge for at få styr på vores bekymringer og flytte det negative loop til en mere positiv tankegang, der kan hjælpe os fremad.

Vi kan for det første blive mere bevidste om vores bekymringer.

For det andet er der en række konkrete ting, vi kan gøre.

At være mere bevidst om bekymringer

Hvad det første angår, kan vi forsøge at kategorisere vores bekymringer. De falder nemlig i tre overordnede grupper:

  • Situationsbestemte bekymringer.
  • Bekymringer for fremtiden.
  • Bekymringer bundet i fortiden.

At blive klogere på hvilken slags bekymringer, der tynger os, kan være første skridt til at få bedre styr på dem. Bekymringer i den sidste kategori kræver måske, at vi beslutter os for at tale med et familiemedlem, en ven eller en psykolog. Bekymringer for fremtiden kan derimod afhjælpes ved, at vi går rationelt til værks, analyserer fakta, læser og bliver klogere. Det hjælper os til at afdramatisere vores bekymringer for fremtiden.

De situationsbestemte bekymringer har også en god ting i sig. Det er ofte dem, vi selv kan påvirke. Vi kan beslutte at handle på en anden måde, mentalt eller fysisk, og det kan hjælpe os til at holde bekymringerne på afstand. Det får du en række forslag til herunder.

10 konkrete veje ud af bekymringer

1) Vær ikke så hård ved dig selv!

Slap af, sig til dig selv at du er dygtig og ressourcestærk, og det nok skal gå det hele.

2) Bed om hjælp. Vi kan ikke tage alting på os.

Nogle gange kræver det hjælp fra en god ven, kollega eller psykolog at få bugt med bekymringerne.

3) Vælg et forbillede og forestil dig at du er vedkommende, næste gang du er nervøs.

Denne tilgang er rigtig god til situationsbestemte bekymringer. Mandag den 1. april skal jeg til et arrangement i Kolding holde foredraget Knæk forandringerne for 100 socialpædagoger. Det kan godt gøre mig nervøs, men det hjælper mig at forestille mig, at jeg er Bruce Springsteen (et af mine store forbilleder), og jeg er som ham, når jeg går på scenen.

4) Kom ud i naturen.

Der er ikke noget som frisk luft og vind i håret, der kan blæse vores bekymringer væk.

5) Lad dig opsluge af en hobby eller et kreativt projekt.

Når vi har noget at gå op i, som vi er begejstrede for, eller er så optagede af, at vi slet ikke kan lade være med at holde os i gang med det, så glemmer vi vores bekymringer.

6) Kør dig selv fysisk træt.

Brug din krop – om du hugger brænde i skoven, løber eller cykler en lang tur er ikke det afgørende. Men jo mere fysisk træt du er, jo nemmere vil du gå ud som et lys om aftenen, så du slet ikke når at bekymre dig.

7) Du kan rejse væk.

Det her er måske min yndlingsstrategi, når det gælder om at håndtere bekymringer. Der sker noget med mig i nye omgivelser. Det behøver ikke være luksuriøst eller eksotisk, men det hjælper at rejse væk og ruske op i sit liv.

8) Spørg 3 imaginære rådgivere til råds.

Måske beundrer du Dalai Lama, Lady Gaga og Dronning Margrethe? Overvej, hvad de ville sige, og hvilket råd de ville give dig i situationer, hvor du er bekymret eller i tvivl.

9) Mindfulness.

Det er en velafprøvet og god strategi mod bekymringer. Start med nogle helt simple åndedrætsøvelser, hvor du trækker vejret dybt.

10) Giv dig selv en ny start.

I nogle tilfælde har vi behov for en forårsrengøring i vores eget liv. Lav en grundig oprydning efter Marie Kondos metode, sig dit job op, bliv vegetar eller flyt til en ny bolig. Man skal ikke undervurdere betydningen af en frisk start.

Det kan godt lade sig gøre

Jeg ville ønske, at jeg kunne sige, at jeg aldrig selv var bekymret. Selvfølgelig er jeg det – i nogle perioder mere end andre. Jeg ved, at det er naturligt, og jeg vil ikke bebrejde mig selv for det. Samtidig ved jeg også, at der er strategier, jeg kan vælge for at få mine bekymringer under kontrol. Det handler om først at blive bevidst om mine bekymringer og kategorisere dem, dernæst at vælge et eller to af de konkrete forslag herover. Det hjælper mig, når jeg er bekymret. Jeg håber, at det også kan hjælpe dig.

Ny bog: Det fremmede og det kendte

I det kommende halve år venter der en masse spændende nyheder fra mig og 20 Skridt. En lydbogsversion af bogen om slow living er i produktion. Et samarbejde med en helt ny dansk portal for online-læring inden for feltet af personlig udvikling er lige på trapperne, og der er flere bøger på vej.

Den næste bog er Det fremmede og det kendte. Rejser 1990-2019, som udkommer den 2. april. Det er en bog om at rejse langsomt. Den er en hyldest til det smukke, det overraskende og især det melankolske i tilværelsen. Bogen er illustreret af tegneren René Svensson, og jeg glæder mig til at fortælle mere om den i den kommende tid.

Vil du høre mere om udgivelsen og de andre spændende nyheder, er det hurtigste sted at følge med Facebook eller Instagram, hvor du er meget velkommen til at følge 20 Skridt, hvis du ikke allerede gør det.

FØLG 20 SKRIDT PÅ FACEBOOK
FØLG 20 SKRIDT PÅ INSTAGRAM

 

Det fremmede og det kendte

2019-03-20T11:19:00+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

Leave A Comment