Det vi bærer med os

Har du hørt denne fortælling?

To munke var på en lang vandring. De kom til en flod med en rivende strøm. Ved bredden stod en kvinde, der ikke selv kunne krydse floden. Den ene af munkene tog hende op og bar hende over på den anden side.

De to munke gik videre. Den ene blev ved med at tale om episoden med kvinden ved den brusende flod. Han sagde igen og igen:

”Det går virkelig ikke! Vores orden forbyder os at have kontakt med kvinder. Du rørte hende, tog hende i dine arme og bar hende over. Hvad vil resten af vores orden ikke sige? Hvad vil du gøre? Det er jo helt galt.”

Den anden munk svarede:

”Det var mig, der hjalp hende over floden, men der er dig, der stadig bærer rundt på hende.”

Hvad bærer du med dig?

Jeg tror, at historien vækker noget i os, som vi kan genkende. Det her med at vi bliver ved med at bære rundt på noget, der kan tynge os ned. Noget, som er sket, og som vi ikke kan gøre noget ved, men som gør os frustrerede. Vi bliver irriterede som munken i fortællingen, måske stressede eller ligefrem angste. Det er som om, at vi ikke kan slippe det. Det kører rundt i hovedet på os. Tankerne myldrer frem, når vi ellers prøver at falde i søvn om aftenen. Vi taler om det og udtrykker vores frustration over for vores partner, kolleger, venner. Det er noget, der er fortid, men det bliver siddende forrest i hjernen, og det præger vores dage.

Vi har en rygsæk, som vi bærer rundt på, og den er ikke kun fysisk.

Det er en vigtig pointe, at det er en del af livet. Det er normalt. Vi har alle perioder, hvor vi som munken i historien, ikke kan slippe noget i fortiden. Vi skal ikke slå os selv i hovedet, når vi har det sådan. Hvad vi derimod kan gøre, er at overveje, hvordan vi tackler sådanne situationer, hvordan vi finder en konstruktiv vej ud af de negative tankemønstre.

Når rygsækken bliver for tung

Problemet er, at tankemønstrene kan tynge os ned. De hæmmer os. Nogle gange betyder de, at vi ingen vegne kommer. Tænk på munken i fortællingen: Han har været så optaget af sin irritation, at han ikke har set, de smukke landskaber de gik forbi, efter de passerede floden. Måske fik han ikke lyttet til fuglenes sang eller beundret bjergene i det fjerne, fordi han følte sin munkekollegas opførsel over for kvinden var forkert. Alt sammen på grund af noget, der var sket, som lå uden for hans kontrol, og som han ikke kunne lave om, hvor meget han end ønskede det.

Har vi det først ligesom den irriterede munk, er det vigtigt, at vi stopper op. Vi kan overveje, om vores tankemønstre er frugtbare, og om vi vinder noget ved at holde fast i dem. Det gør vi meget sjældent. Hvad vi stedet kan gøre, er at slippe det.

Jeg holder meget af det engelske udtryk let it go. Ikke kun på grund af denne fine sang fra en tegnefilm, som mine børn har set tonsvis af gange, men fordi det er sådan en god retningslinje for vores mentale helbred. Jo mere vi kan slippe, jo mere vi kan lade tingene gå, så de ikke fylder os med bekymringer og uro, jo bedre vil det være.

Det er ikke nogen nem øvelse, men det er noget, vi kan træne. Jeg tror, vi kan blive bedre til det. Det starter med refleksionen, at vi i det hele taget er bevidste om, at vi har denne rygsæk af mental bagage, som hæmmer os. Når vi kan se den, mærke at den er der, så kan vi også bedre håndtere den.

3 tips til at lade tingene gå

Jeg tror ikke på, at der er en mirakelkur eller et quick fix. Der er ikke nogen pille, man kan tage, der får alle bekymringerne og frustrationerne til at forsvinde med et snuptag. Men jeg tror på, at der er mentale strategier, som vi kan bruge, og som kan hjælpe os. Det handler meget om erkendelse, og du kan starte med disse tre tips:

1) Forstå, at der er forskel på det, du har, og det, du troede, du havde.

Nogle gange er virkeligheden en anden, end hvad vi havde forestillet os. Livet går ikke altid efter planen – faktisk er det meget sjældent, at det gør det – og det er helt okay. Hvis vi kan acceptere den situation, vi befinder os i lige nu, og at den ikke er den samme, som vi troede den ville være, så får vi et stærkere udgangspunkt. Munken i historien tog sit udgangspunkt i det, han troede, at han havde. Hans tanker bundede i, hvordan han syntes verden burde være, og hvordan hans kollega burde opføre sig. Det var ufrugtbart, førte til irritation og stress. Han havde vundet mere ved at tage afsæt i virkeligheden, som den var.

2) Acceptér, du ikke kan kontrollere andre

Det ville være dejligt, hvis vi kunne styre hvordan vores chef, partner, kolleger, politikerne og alle mulige andre opførte sig. Tænk, hvis de bare altid gjorde, som vi ønskede det? Det gør de bare ikke. Faktisk er det som om, at jo mere vi håber på en given adfærd fra vores omgivelser, jo mere vi vil kontrollere, jo mindre sker det. Det skyldes, at vi fokuserer alt for meget på, hvad andre gør og siger. Vores relationer har selvfølgelig stor betydning for os, og de kan gøre os ondt med det de siger eller gør, men i det øjeblik vi inde i os selv accepterer, at vi ikke kan kontrollere dem, så bliver vores rygsæk lettere. Så er det ikke længere som om, at vi bærer hele verden på vores skuldre.

3) Stop med at holde dig selv nede

Vi siger så tit til os selv, at det ikke kan lade sig gøre. At det er umuligt. At vi aldrig kommer til at slippe det, og den situation vi befinder os i, er en konstant. Det er den ikke. Ligesom planerne ikke holder og laves om, så kan vi flytte vores negative selvforståelse. Vi kan sige til os selv, at i dag er den dag, hvor vi krænger rygsækken af skuldrene og smider den på gulvet. At vi vil gå nye veje, måske leve et andet liv, og at det liv er muligt og realistisk for os. At det blot handler om, at vi skal tage det første skridt, begynde at gå.

Du kan lykkes med at slippe det, der tynger dig ned

Som nævnt er det ikke nemt at lade tingene gå, men de tre tips herover er en god start. Det kræver træning og øvelse, og der kommer tidspunkter, hvor vi falder tilbage i negative mønstre. Det er okay. Det er en del af rejsen. Hvis du giver dig selv lov til at være opmærksom på den mentale rygsæk, og hvad den gør ved dig, kan du også gøre den lettere. Du kan starte i dag. Er der én ting, som du kan smide ud af din rygsæk? Lige nu?

Går din tid med det, der er vigtigt for dig? Det gør min…

For 5 år siden sagde jeg et godt job op for i stedet at leve et langsomt liv med tid til mine børn, til at rejse og til at skrive bøger. Kunne du tænke dig det samme? At få tid til det, der virkelig betyder noget for dig?

Jeg har på egen krop og sjæl oplevet de positive effekter af et liv med slow living, og i dag brænder jeg for at hjælpe andre til at skrue ned for tempoet og i stedet få en hverdag med tid til det vigtige.

Hver eneste uge hjælper jeg mennesker som dig med at tage de små skridt, der i længden fører til positive forandringer. Det gør jeg gennem bøger, blogs og det nye fællesskab Slow Club. Dem, der er med, oplever, at de får mere tid, mere ro og en bedre balance i hverdagen. For eksempel siger Michael Koch, der er medlem af Slow Club:

”Slow Club giver et nyt syn og perspektiv for ens tilværelse. Vi kan ALLE lære at leve livet langsomt og mere meningsfuldt. Skønt at blive inspireret i et forum med ligesindede, uagtet vi alle gør det på hver vores måde”

Michael Koch, jurist Fairway Consult og far til to drenge

Du kan prøve Slow Club i dag

Hvis du vil opleve det samme som Michael, kan du starte i dag. I Slow Club lærer jeg dig gennem video, en masterclass, podcast og Danmarks største Slow-bibliotek alt hvad jeg ved om slow living. Du får også adgang til en privat inspirationsgruppe på Facebook og to årlige events.

Brug kuponkoden FIRS og spar 80 % på din første måned. Du betaler kun 19 kroner for at få adgang til Slow Club i en hel måned. Herefter fortsætter dit medlemskab til normalprisen på 95,- pr måned. Du kan opsige når som helst, og der er ingen bindinger. Koden gælder frem til midnat den 1/12 2019. Du følger blot denne fremgangsmåde:

  1. Tryk på dette link: https://20-skridt.teachable.com/p/slow-club
  2. Tryk på ”Tilmeld kursus”.
  3. Tryk på ”Brug kupon”.
  4. Skriv FIRS
  5. Udfyld dine oplysninger.

Jeg håber, vi ses i Slow Club. Verden har brug for mere langsomhed, og vi kan hjælpe hinanden til at opnå det.

Lad os gøre det

 

Slow Club

2019-11-30T18:25:17+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

Leave A Comment