Ikigai: Nøglen til et langt liv

Japan udmærker sig ved at være det land, der har den højeste, gennemsnitlige levealder i verden. Den seneste undersøgelse fra WHO (2017) placerer Japan som det land i verden, hvor befolkningen lever længst, og øen Okinawa er endda en blå zone, et af de steder i verden, hvor flest mennesker når at fylde 100 år.

Andre undersøgelser placerer Hong Kong som nummer et og Japan som nummer to på listen, men det ændrer ikke på, at det er et særligt kendetegn ved Japan, at dets befolkning lever længe. Det er værd at fundere over, især når vi ser, hvor Danmark placerer sig i tilsvarende undersøgelser. Vi er ofte et sted mellem nummer 25 og 30. Det er selvfølgelig klart bedre end mange andre lande i verden, men også langt under de lande, der har den længste middellevetid.

Så hvad er det, de gør, japanerne? Kan vi lære noget af dem?

Gener, diæt, livsstil og et velfungerende sundhedssystem er vigtige årsager til, at japanerne lever så længe, men ifølge forskere og forfattere som Erin Niimi Longhurst, Hector Garcia og Francesc Miralles og ikke mindst japanerne selv, er der en anden vigtig faktor på spil.

Denne faktor er ikigai.

Hvad er ikigai for noget?

Ikigai er det en fransk filosof ville kalde tilværelsens raison d’etre. Ikigai er det, der føjer mening til livet og giver os en fornemmelse af, at der er formål med det, vi gør. Der menes ikke formål i snæver forstand, som at gå efter den næste forfremmelse på jobbet eller et ekstra nul på bankkontoen, men i en mere overordnet betydning.

Vores ikigai er det, der for os til at stå op om morgenen. Det er den ild, der brænder i os alle sammen. Hos nogen brænder den tydeligt og klart, hos andre er den måske gløder, der ligger og ulmer. At finde sit ikigai handler om at finde denne ild og holde den i live. Så er det, at vi oplever, at der er mening med det, vi gør. Vi undgår at blive ramt af den her følelse af, at det hele er udsigts- eller meningsløst. Så at sige ved vi, hvad vi skal.

Det er en meget stærk drivkraft i livet, og det er den, der hjælper med japanerne med at holde sig i gang selv i en høj alder. Ved vi hvorfor vi står op og kommer i gang med dagen, så bliver mange af de valg og beslutninger, vi skal tage i løbet af dagen nemmere for os. Det gælder, når vi er 30, 50, 70 og 90.

Derfor er det vigtigste spørgsmål, du kan stille dig selv:

Hvad er dit ikigai?

Har du fundet dit svar – og det er som regel ikke noget, du bare finder på et øjeblik – bliver tilværelsen mere enkel og overskuelig.

Ikigai udgøres af flere faktorer

Ikigai handler ikke om, at du blot skal tjene en masse penge, fylde dit hjem med dyre ting, rejse til eksotiske steder, blive berømt eller få en masse sex. De ting kan være en del af dit ikigai, men der er snarere tale om et samlet hele, hvor de ting du gør i dit private liv, begynder at spille sammen med det, du gør i dit professionelle liv. Du kan se det som en blomst, hvor de enkelte blade tilsammen bidrager til den kerne, der er dit ikigai.

Ikigai

At finde frem til det sted, der forener de fire blade, kræver, at du søger tålmodigt, lærer dig selv at kende og tør kaste et blik på dine muligheder, der på en gang er kærligt og kritisk. Det smukke ved det er, at ikigai i mange tilfælde forener det, du elsker med det, du faktisk kan leve af. Derfor er ikigai også en mere holdbar tilgang til livet end de mange moderne livsfilosofier og selvhjælpsbud, du kan gå ombord i.

Sådan finder du dit ikigai

Du kan finde bøger og blogs om ikigai, og der er endda online-tests, som du kan tage for at finde frem til dit ikigai. De sidste er jeg skeptisk over for (derfor får du heller ikke et link til disse test, men du kan søge dem frem via Google, hvis du er interesseret), for dit ikigai er ikke noget, der kan sættes på formel eller puttes i en kasse. Endvidere vil dit ikigai altid være forskelligt fra mit, som igen er forskelligt fra alle andres. Det er noget, vi selv skal finde.

Jeg tror, at det starter med, at du overvejer, hvad du har passion for. Hvad kan bringe dig i en tilstand af flow, hvor du er så intenst optaget af det, du gør, at du glemmer alt omkring dig? Når du har fundet det, kan du overveje, hvilken platform du bedst kan udtrykke denne passion gennem.

Steve Jobs var et godt eksempel. Han startede med en passion for det gode håndværk, en intens optagelse af detaljerne og en passioneret kærlighed til det gode design. Først senere blev Apple den platform, hvorigennem han kunne udtrykke denne passion. Da han fandt denne platform og kombinerede den med sin passion fandt han sit ikigai.

Mit eget ikigai

Jeg har oplevet det selv. Siden jeg var helt ung, havde jeg en forestilling om, at jeg skulle skrive bøger. Imidlertid var det først, da jeg begyndte at skrive om de små skridt og kombinere dem med nogle af de ting, jeg beskæftigede mig med i mit professionelle liv, at jeg fandt en vej til et forlag, der ville udgive det, jeg skrev. Det blev en vej hvor jeg kunne forene min passion for at skrive med mere tid i hverdagen, både til mine børn og min hustru, men også til mig selv. Jeg kunne samle det i 20 Skridt, hvis helhed i dag er mit ikigai. Uden 20 Skridt var der ingen bøger, ingen platform at udtrykke min passion igennem og i sidste ende heller ikke en hverdag, hvor jeg føler, at jeg har tid til det vigtige.

Det er vigtigt at understrege, at det ikke er noget, der lige kom med et snuptag for mig. Mit ikigai var noget, der udviklede sig over tid og krævede mange fejlslagne begyndelser og forsøg. Jeg kendte ham ikke personligt, men jeg forestiller mig, at det var det samme for Steve Jobs, og sådan vil det højst sandsynligt også være for dig, når du begiver dig ud for at finde dit ikigai.

Ikigai i praksis: 5 gode tips til ikigai fra aldrende japanere

Hvad gør de så, de aldrende japanere? Hvordan lever de et liv med ikigai, der sætter dem i stand til at være aktive og opleve balance i tilværelsen selv i en meget høj alder? Forfatterne Héctor Garcia og Francesc Miralles rejste i forbindelse med researcharbejdet til deres bog Ikigai til byen Ogimi på den nordlige del af Okinawa. Det er det sted i verden, hvor andelen af mennesker, der er fyldt 100 år er højst i forhold til befolkningens størrelse, og de interviewede en række af byens beboere, især de ældre, for at komme tættere på, hvad ikigai er i praksis.

Spørgsmålet er, hvordan et liv med ikigai former sig i dagligdagen. Hvilke vaner er afgørende? Her kommer en række bud fra de ældste i Ogimi.

  • Lad være med at bekymre dig så meget.
  • Gør det til en vane at møde andre mennesker (også dem, du ikke kender) med et smil og et åbent hjerte.
  • Hold din hjerne i gang – ved at tale med folk og ved for eksempel at spille skak eller den japanske version af skak, shoogi.
  • Dyrk dine egne grønsager og spis ”rigtig” mad, uden tilsætningsstoffer.
  • Udvikl gode, daglige vaner – som at stå tidligt op om morgenen og komme udendørs hver dag.
  • Nyd og vedligehold dine venskaber hele livet.

Der er langt fra Ogimi til Amager, hvor jeg skriver disse linjer, men jeg tænker, at disse råd både er gyldige og fornuftige alle steder i verden. De er heller ikke vanskelige at implementere, for de kræver ikke, at vi skal følge en mærkelig slankekur eller gennemføre en ironman. De kræver blot, at vi holder os i gang, og vi giver os selv lov til at indgå i meningsfulde fællesskaber. Det sidste er et generelt træk ved de blå zoner rundt om i verden – mennesker, der bliver rigtig gamle, indgår i fællesskaber, der giver dem glæde. Vi har alle sammen brug for at være alene fra tid til anden. Det har jeg også, og det er naturligt, men kan vi kombinere det med et fællesskab, i familien, sportsklubben, foreningen eller andet, så har vi et godt grundlag for et langt og aktivt liv. Og for at finde vores ikigai.

Det er en rejse, du kan begive dig ud på

Hvad er dit ikigai? Det er det vigtigste spørgsmål, du kan stille dig selv. Hvorfor står du op op morgenen?. Måske kan denne tekst give dig inspiration til at gå på opdagelse efter dit eget ikigai. Måske kan du starte med at finde blomstens blade og derfra finde ind til den kerne, der giver dig en dyb og rigtig grund til at stå op om morgenen. Du behøver ikke rejse til Okinawa, men du kan rejse ind i din hverdag, dit job, dine personlige forhold, dine interesser og ind i det, som verden omkring dig efterspørger. Når du finder disse ting, vil dit ikigai forme sig. Derfra bliver livet nemmere, enklere, bedre. God rejse.

Lån Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening på e-reolen

Forholdet mellem bogen om slow living og e-reolen har været lidt som i en romantisk Hollywood-film. On again off again. Årsagerne er mest tekniske, men de skulle være løst nu, og parforholdet er lykkeligt lige nu. Du kan låne bogen gratis, og det fungerer på samme måde, som når du låner en fysisk bog på dit lokale bibliotek. Du skal blot benytte knappen herunder. God læselyst.

KØB BOGEN PÅ SAXO.COM
LÅN SLOW LIVING PÅ E-REOLEN

 

Vil du læse mere om japansk livsfilosofi? Start med wabi-sabi

Wabi-sabi handler om at se skønheden i det uperfekte. Det kan du læse meget mere om her.

LÆS OM WABI-SABI HER

 

Slow living bog

Læs et gratis uddrag af bogen ”Om at leve – 20 skridt til mere overskud og mindre stress”

Tryk på knappen herunder og læs et gratis uddrag af bogen, som anmeldere har kaldt ”konkret og vidunderlig.”

HENT DIT UDDRAG HER

 

2018-12-01T16:12:05+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

Leave A Comment