NOT-TO-DO-Listen: 10 ting, du skal holde op med

Vi kan kalde det minimalisme, slow living eller simple living. Uanset, hvad vi kalder at lave forandringer i tilværelsen, der giver os mulighed for at have mere tid til det, der er vigtigt for os, er der et grundprincip, der går igen:

Det handler om at gøre mindre, ikke mere.

Vi kommer frem til et mere balanceret liv, hvis vi trækker fra i stedet for at lægge til. Jo mindre vi skal forholde os til og overskue, jo bedre kan vi finde ind til kernen i tilværelsen, udfolde os kreativt, hvis vi ønsker det, og være noget for andre.

Desværre er vi ofte dygtigere til det modsatte. Vi er gode til at føje flere og flere elementer til vores liv i stedet for at gøre det enkelt. Det er ikke så underligt, når vi lever i en kultur, der som regel sætter lighedstegn mellem mere og bedre. På en måde er det som, at vi er opdraget til det. Men skal vi finde frem til en tilværelse, hvor vi føler mere ro og balance, skal vi gå en anden vej. Så skal vi ikke tænke på, hvad vi også kan, eller hvad vi skal anskaffe os mere af, men snarere hvad vi skal holde op med eller skille os af med.

NOT-TO-DO-listen: Det, du kan holde op med

Det kan godt lade sig gøre. Det er ikke nødvendigvis nemt, for det kræver, at vi ændrer vaner og prioriterer anderledes. Nogle af disse vaner og prioriteringer kan være svære, mens andre er mere til at gå til. Der er også lavthængende frugter at plukke, og herunder får du en liste med 10 ting, som du kan holde op med at gøre.

1) Lad være med at tjekke din arbejdsmail som det første om morgenen

Start i stedet din dag med noget, der giver dig glæde og en følelse af ro. Det kan være at læse en god bog, lave en sund og langsom morgenmad, skrive dagbog, en gåtur, yoga, uforstyrret arbejde på dit eget, kreative projekt eller noget syvende. Bare du ikke starter din dag med at begrave dig i mails og Excel-ark. Det påvirker humøret og slører hjernen.

2) Hold op med at sige til dig selv, at det ikke kan lade sig gøre

Der er nok af ting, der hæmmer vores drømme og ønsker om livet. Der er praktiske gøremål, travlhed og de her-og-nu-opgaver, der skygger for det lange perspektiver. Der er dørvogterne, som vi skal tage os i agt for, og der er os selv. Ofte er vi vores egne værste kritikere, gode til at pille os selv ned og sige, at det vi allerbedst kunne tænke os, er en umulighed. Det skal vi holde op med.

3) Hold op med at drikke kaffe efter klokken 14

Jeg ELSKER kaffe og drikker meget af det, også i 37 graders varme i Mexico. Jeg holder af duften, smagen og koffeinen giver mig et kick, når jeg om morgenen skal i gang med at skrive eller at undervise. Imidlertid så elsker jeg også at sove, og jeg ved, at søvn er afgørende for, at jeg trives fysisk og mentalt. For meget koffein hæmmer søvnen, så jeg har gjort det til en vane at stoppe med kaffen efter klokken 14 med mindre, det er en helt særlig lejlighed. Det kan du også gøre. Du kommer til at sove bedre af det.

4) Lad være med at være en tidsoptimist

En tidsoptimist er en person, der konstant undervurderer, hvor lang tid et gøremål eller en opgave tager. Jeg er selv tit faldet i tidsoptimistens fælde, både når det gælder arbejde og privatliv, og det er der aldrig kommet noget godt ud af. Som tidsoptimist ender man med at blive stresset og frustreret over, at tingene tager længere tid, og over alt det, som man ikke har nået. Det holder ikke. Ting tager tid, og de bliver ofte bedre af, at de får den tid, der er behov for. Derfor er det en god idé at holde op med at være tidsoptimist og anlægge et mere realistisk syn på, hvor meget, man kan nå.

5) Stop med at se mere end et enkelt Netflix-afsnit ad gangen

De er smarte, streamingtjenesterne. Når man har set et afsnit, så går der under 30 sekunder, før det næste går i gang. Lige pludselig er der gået tre timer, og man har kværnet det meste af en sæson af en Tv-serie. Det holder ikke. Vær hurtig på aftrækkeren og få slukket for skærmen inden det nye afsnit går i gang. Eller endnu bedre: Sluk skærmen helt og gå en aftentur i stedet. Vejret er smukt for tiden.

6) Hold op med at tage telefonen, hvis du ikke kender nummeret

Du kender det godt. Din telefon ringer, uden at tænke over det besvarer du opkaldet, og så finder du ud af, at der er en telefonsælger i den anden ende. Spild af tid! Gør det til en vane kun at besvare opkald, hvis du kender nummeret i forvejen. Hvis det er en spændende ny kontakt, der ringer med noget interessant på hjerte, så skal vedkommende nok lægge en besked, så du kan ringe tilbage.

7) Undgå at arbejde mere, når du har travlt og føler dig overvældet

Den naturlige reaktion, når vi har travlt, er at skrue tempoet op. Vi prøver at arbejde hurtigere, længere, heftigere. Det kommer der sjældent noget godt ud af, for vi mister overblik og fokus. Vi arbejder bare, men vi gør det ikke i bevidstheden om, at noget er vigtigere end andet. I stedet kører vi bare i ring uden den nødvendige koncentration. Det er langt bedre at tage en pause og så vende tilbage til arbejdet, når vi har energi igen.

8) Stop med at blive sur over ting, du ikke kan påvirke

Den her tager udgangspunkt i den stoiske filosofi, der dybest set handler om at adskille det, vi kan påvirke fra det, vi ikke kan påvirke. Vi kommer tit til at bruge al for megen negativ energi på at lade os frustrere over det, vi ikke kan påvirke. Nogle gange er der omstændigheder og vilkår, som vi ikke kan gøre noget ved, og hvor vi i stedet for at lade os irritere med fordel kan vende vores opmærksomhed mod de ting, hvor vi i situationen kan gøre en positiv forskel.

9) Lad være med at prøve at forandre flere ting ad gangen

Nogle gange vil vi gerne tabe os, forøge vores personlige produktivitet, se gamle venner, blive forfremmet på jobbet og indrette vores hjem på en ny og indbydende måde. Det er alt sammen fine ambitioner, men hvis vi prøver at gøre det hele på én gang, kan vi hurtigt komme til at føle os pressede og utilstrækkelige. Vælg den ting, der er vigtigst for dig at forandre lige nu, og giv denne ene ting al din opmærksomhed. Så kan du tage fat på det andet på et senere tidspunkt. Og husk, at du jo ikke behøver at forandre. Måske er det hele godt nok, som det er?

10) Hold op med at multitaske

Den her ligger lidt i forlængelse af det foregående punkt, men hvor det handlede om de mere overordnede linjer, så handler det her meget konkret om det, du gør hver eneste dag. Er du ved at lave mad derhjemme? Så gør det 100 procent. Ved at skrive en mail på jobbet? Luk alle andre vinduer på computeren og lad være med at tale med nogen, indtil du har skrevet den færdig. Multitasking lyder smart, men det fører til, at kvaliteten af det vi gør, bliver dårligere, og vi udviser mindre nærvær over for dem, som vi er sammen med.

Begynd med at holde op i dag

Det er en paradoksal overskrift, ikke? At vi skal begynde noget for at kunne holde op eller slutte med andre ting. Men det er sådan, det er. Hvis vi vil frigøre tid og leve et langsommere og mere balanceret liv, så er det helt afgørende, at vi er i stand til netop det. At vi kan skrive NOT-TO-DO-lister i stedet for to-do-lister og efterfølgende implementere dem i vores hverdag. At holde op med noget kan være det mest værdifulde, du kan foretage dig. Kan du vælge en enkelt ting, som du kan begynde at holde op med i dag?

Vil du have mere inspiration til et langsomt liv med tid til det vigtige?

Den anmelderroste bog ”Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening” giver dig en introduktion til den verdensomspændende langsombevægelse og filosofien bag. En række essays giver dig nye perspektiver på din tid, og hvordan du kan bruge den, mens bogens sidste halvdel giver dig helt konkrete ideer til, hvordan du kan sænke tempoet i din hverdag. Du kan købe bogen hos alle førende boghandlere – for eksempel saxo.com hvor paperback-udgaven koster 189,95.

Køb Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening

 

Slow living forside

 

Foto: www.emiliehaut.com 

2019-08-09T12:29:18+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

Leave A Comment