Minimalistens guide til en stressfri jul

Julen er dejlig. December er for mange en måned, der står for lys i en mørk tid. Det er en god ting, at samles med venner og familier, nyde god mad og godt selskab og hygge sig med hinanden.

Samtidig kan december være en måned, der opleves som stressende og hektisk. Man løber spidsrod fra det ene arrangement til det andet. Mange skal købe julegaver, og der skal købes ind til julemaden, der ofte er krævende at lave. Samtidig kan december være en travl tid på jobbet, fordi der er mange ting, der skal afsluttes inden årets udgang. Kombinationen af disse ting kan gøre december til en stressende måned.

39 konkrete ideer til en stressfri jul

Spørgsmålet er, hvad man gør ved det? Hvordan gør man december til en stressfri måned? Hvordan får man en stressfri jul?

Jeg tror ikke, at der findes én grydeklar opskrift, der passer til alle. Det, der kan være en udfordring for mig, er ikke nødvendigvis en udfordring for dig. Det er også vigtigt at sige til sig selv, at det er normalt med travlhed i december, og det er ikke noget, man behøver at gå i panik over.

I det følgende får du 39 praktiske forslag til, hvad du kan gøre for at gøre december mindre hektisk og mere rolig. De er baseret på grundtankerne i en minimalistisk tilgang til tilværelsen. Hvad det går ud på, kan du læse mere om i bogen Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening eller i denne populære blogpost. Listen er inddelt i seks kategorier, og du er velkommen til at scrolle hen til den kategori, du oplever er mest relevant for dig.

SE MERE OM SLOW LIVING-BOGEN HER

De mange arrangementer og livet i december

1) Det er okay at sige nej til en julefrokost.

Husk, at verden ikke går under, hvis du en aften i stedet prioriterer dine nærmeste, dine interesser eller bare går tidligt i seng, fordi du har brug for at sove.

2) Fordel forpligtigelserne

Hvis I er en familie behøver I ikke at gøre alting sammen. Hvis det kan lade sig gøre, er det en god idé at splitte op, så I hver især får lidt luft. Husk, at børn også kan blive overanstrengte og få for meget af det hele.

3) Kom ud!

Sørg for at få frisk luft – også selv om det er koldt og mørkt. Når vejret er mørkt, koldt og vådt, er det fristende at blive inde, lukke vinduerne og skrue op for varmen. Imidlertid giver frisk luft og vind i håret som regel mere energi til de mange arrangementer. Overvej om du kan tage cyklen eller gå, når du skal fra et arrangement til et andet – så slår du to fluer med ét smæk.

4) Tag en break

Vi er ikke maskiner, vi er mennesker. Hvis du vil have dig selv med i december, præstere på jobbet og være nærværende over for dem, du omgiver dig med, er det afgørende, at du tager pauser. Det behøver ikke være tre dage, hvor du hiver stikket ud, men mindre pauser i løbet af dagen, hvor du eksempelvis læser i en roman, mediterer eller går en tur på et kvarter, kan gøre underværker

5) Det er okay at være alene

Sørg for, at der er tid til dig selv. Det kan være en svær øvelse i december, men den er vigtig. Jeg gør det selv ved at stå tidligere op end resten af min familie, og så nyder jeg kaffe, musik i høretelefoner og læser eller skriver – ting, der gør mig glad. Uanset hvor stressende resten af dagen bliver, så ved jeg, at jeg har haft min egen tid. Er du natugle kan du gøre det samme om aftenen – så har du også noget at se frem til i løbet af dage

6) Hjælp andre

De er mange arrangementer i december, og du kan ikke nå dem alle. Står du i en situation, hvor du skal vælge mellem forskellige arrangementer, så prioriter dem der giver dig mulighed for at hjælpe andre. Det er meget mere meningsfuldt end at tage del i det overdrevne forbrugsræs eller skylle endnu en bunke snaps ned.

7) Sæt gang i hjernecellerne

Forskning – blandt andet i blå zoner, som er de steder i verden, hvor folk lever længst – har dokumenteret, at det at holde vores hjerne i gang er lige så vigtigt som at holde vores krop ved lige. Det kan du også gøre i december, for eksempel ved at læse bøger, der er lidt mere udfordrende end gennemsnittet, tage et online-kursus eller se inspirerende TED-talks på YouTube. Du kan også spille brætspil med dine venner, eller gøre som jeg gør det for tiden og spille et eller to partier skak hver dag på den fantastiske og dansksprogede side chess.com.

8) Tag på eventyr

En mere drastisk vej til en stressfri december er simpelthen at rejse væk. Hen over de sidste 20 år har jeg holdt jul i blandt andet Kerala i det sydlige Indien, i Vientiane der er hovedstaden i Laos og ved forskellige strande i Thailand. Det er slet ikke noget, jeg og min familie gør hvert år, og det har været vidt forskellige oplevelser, men de har haft et fællestræk: Det var meget mindre stresset end at holde jul i Danmark. Man kan spørge, om det ikke er dyrt at rejse væk i julen, og svaret er ja, det er det. December er bare også en virkelig, virkelig dyr måned herhjemme, så der er også noget sparet ved at rejse væk – og når vi har rejst i julen, har vi droppet de dyre gaver.

Gaver – du kan give eller ønske dig

9) Giv inspiration og tankestof

Giv et abonnement på et udenlandsk tidsskrift, som giver perspektiver, stof til eftertanke og mange timers inspirerende læsning i det kommende år. Mange magasiner, som for eksempel Time Magazine, er endda ret billige at tegne abonnement på, når man sammenligner prisen med danske magasiner. Hvis du giver det som gave, er det en god idé at pakke et eksemplar ind, så modtageren med det samme kan se og glæde sig over det gode læsestof.

10) Gør det kulturelt

Du kan også ønske dig eller give billetter eller et årskort til et museum. Det er ikke en forbrugsting, der fylder op i hjemmet, og som en dag vil ende med at blive smidt ud, men derimod store oplevelser, nye måder at se verden på og vitaminer til hjernen.

11) En aften på en restaurant i nærheden

En anden mulighed er et gavekort til en lokal restaurant, som ikke behøver at være fin eller fornem. Den kan være en ramme om et godt måltid, samvær med nærvær, og du bidrager til lokalområdet.

12) Find et foredrag, en debataften eller lignende

Du kan også overveje at give en invitation til et foredrag eller et seminar om et spændende emne. Der er mange udbydere, og du kan for eksempel tjekke udbuddet på din lokale AOF eller FOF eller undersøge det store udbud på portalen iDanmark.

13) Den gode gave til en børnefamilie

Skal du give en gave til en eller to forældre i en familie med mindre børn, så overvej at give et hjemmelavet gavekort til babysitning. Som familiefar kan jeg garantere, at det vil være en helt vildt værdsat julegave – og så er den gratis.

14) Lav en oplevelse for en, du holder af

Oplevelser som teater-, biograf- eller koncertbilletter kan hurtigt løbe op og blive dyre, hvis du skal give dem i gave. Lav i stedet et flot gavekort til hjemmebiografen. Den, du giver gaven, får lov at vælge filmen, og du sørger for det hele: At filmen er klar, at der er popcorn i rigelige mængder, de drikkevarer gavemodtageren allerbedst kan lide og at lyset dæmpes på den helt rigtige måde, når filmen begynder.

15) Minimalistens bedste læsestof

Du kan også give eller ønske dig en Kindle. Ja, jeg ved godt, at den er dyr, men det er en minimalists bedste ven, for du kan have hundredvis af bøger på den, og den fylder og vejer ingenting. Læseoplevelsen er en helt anden end på andre skærme, og i længden kommer du til at spare på dit øvrige bogbudget, da e-bøger er klart billigere end trykte bøger.

16) Tænd for ovnen

Måske kan du også give noget, der kan bages? Noget, du har lagt tid, kræfter og din sjæl i? Som er smukt præsenteret, og som du ved, din modtager vil sætte pris på, fordi det er personligt og ikke industrielt?

Dit hjem – helt enkelt i december

17) Gør det enkelt

Dit hjem kan i december hurtigt blive overfyldt med kravlenisser, julehjerter og fyrfadslys. I så fald er det godt at huske, at bedre og mere er to forskellige ting. Dit hjem bliver ikke hyggeligere eller mere overskueligt af en invasion af nisser, tværtimod. Ofte kan et mere enkelt udtryk med få, men smukke juledekorationer give et mere stemningsfuldt udtryk.

18) Et sted uden jul

Hvis du kan få for meget i december (det kan jeg) så lav et julefrit område i dit hjem. Det kan være et soveværelse, et skrivebord eller lignende, hvor man kan trække sig tilbage uden at blive bombarderet med juleting.

19) Undgå grannåle alle vegne

Tag først træet ind den 23. december og bær det ud den 1. januar. På den måde gør du det til en begivenhed, du holder selve juledagene som noget særligt, og du undgår at skulle støvsuge din stue for grannåle det næste halve år.

20) Find det, der gør dig glad

Omgiv dig med de ting, der giver dig glæde. Din stue behøver ikke at ligne et indkøbscenter eller et supermarked bare fordi der har været julepynt på tilbud. Vælg hellere det, som har en særlig værdi for dig, måske fordi det er knyttet til særlige oplevelser eller minder, du har.

21) Hold fladerne i dit hjem blanke

Efterhånden som julegaverne bevæger sig ind i dit hjem, risikerer du, at de lægger beslag på alle de tomme flader i dit hjem. Forsøg at undgå det, fordi det giver et rodet og stresset indtryk i en måned, der i forvejen er travl og forvirrende. Sørg i stedet for at holde dine gulve rene og tomme, find pladsen til gaverne andetsteds.

Madlavning

22) Nyd det!

Du kan finde mange kogebøger og blogs, der lærer dig at lave ”hurtig” mad, men hvorfor ikke gøre en dyd af nødvendigheden? Tag dig god tid og nyd at lave den gode julemad, meget gerne sammen med din familie eller dine venner. Når I siger, at det er noget, vi gør sammen, og det er en aktivitet i sig selv bliver madlavningen en meningsfuld og afstressende aktivitet.

23) Lav mad til hele ugen

Brug en søndag på at lave mad du kan fryse ned. Hvis du ellers har en ledig søndag (ellers så tag dig tiden ved at melde afbud til et arrangement) så brug den på at lave nogle sunde, gode retter, som du kan tage op af fryseren på de travle decemberdage. Supper og indiske curries er velegnede til årstiden.

24) Du kan godt tage en dag med en salat

Indrømmet, den gode julemad ligger tungt i maven og sætter sig på kroppen. Er du en af dem, der godt kan lide den (det kan jeg selv), så skift mellem det tunge og det lette. Har den stået på sild og flæskesteg om tirsdagen, så lad en salat være hovedmåltidet om onsdagen. Du kan også overvære små fasteperioder, for eksempel fra klokken 18.30 en aften til klokken halv syv næste morgen. Det er 12 timer uden mad (men drik endelig vand), og det kan være nok til at gøre en positiv forskel.

25) Langtidsstegt er godt stegt

Lav anden, flæskestegen eller, hvad du nu spiser juleaften som et langtidsstegt måltid. Det giver mindre stress, og du kan finde en god opskrift her.

26) Lad alle bidrage

Julen er dyr, og maden kan være en voldsom post på husholdningsbudgettet. Skal du have gæster, så lav et sammenskudsgilde. Det kan både være til en julefrokost, men det kan også være juleaften. Måske kan du stå for hovedretten, mens gæsterne tager tilbehør, ris á la mande eller konfekt med?

Til børnefamilien

27) Find brætspillene frem

Jo, vi lever i en gaming-tid, og der er mange fantastiske spil til computeren og diverse spillekonsoller. Imidlertid er der noget særligt over det, når familien samles omkring spisebordet og spiller et brætspil. Selv er jeg til klassikerne som Myretuen, Scotland Yard, Risk og Trivial Pursuit, men der er også mange gode nye brætspil. Mine børn kan godt lide juniorudgaven af Ticket to Ride, men du kan få flere ideer her.

28) Find ro i naturen

Det giver energi, at I kommer udendørs sammen. Børnene elsker det, når der kommer sne, og der er mulighed for at kælke og lave snemænd. I plusgrader er der dog også mange gode, fælles oplevelser i naturen. Gå i skoven, tag en termokande med varm kakao med og gerne skumfiduser til at putte ned i den varme drik.

29) Få børnene med i køkkenet

Det er alt for normalt i danske familier, at børnene parkeres i sofaen med en iPad, mens de voksne går i køkkenet for at tilberede maden. Det er bedre at inddrage børnene i madlavningen. Måske tager det længere tid, men det er en god, fælles aktivitet, og det giver børnene en bedre forståelse af, hvad der skal til for at få julemaden på bordet.

30) Tal om forventningerne

Det er en god idé at tale med børnene om gavernes størrelse og på en rolig måde tale om, at julen er andet og mere end dyre og flotte gaver. Giv dem perspektiver ved for eksempel at læse eller tale om jul i andre og fattigere dele af verden eller se en dokumentar sammen, for eksempel om danske familier på kontanthjælp.

31) Se en god film

Der behøver ikke at være skærmforbud i december. Det kan også være en hyggelig og meningsfuld aktivitet at se en julefilm sammen. Hos os ser vi altid den her film i julen.

32) Man må godt være voksen i julen

Børn fylder meget i december. Det er fint, for børnene er klodens fremtid, og de er det vigtigste i vores liv. Imidlertid tror jeg også, at vi kan være mere for vores børn og give dem en god december, hvis vi også husker at prioritere voksentiden.

33) Bliv i nattøjet

December er travl nok i forvejen, så hvorfor ikke tage en pyjamasdag, hvor hele familien er i nattøj fra morgen til aften? Dagene mellem jul og nytår er ofte velegnede til det, men kan det lade sig gøre på en af de fire adventssøndage, kan det være velgørende for alle.

34) Se tilbage og mindes dem, I savner

December er også en god lejlighed til at se tilbage og reflektere over det år, der er gået. Det kan du læse mere om i næste tip. En del af det at se tilbage, kan også være at se tilbage på det, der har været svært, eller på det, vi har mistet. Du kan tale med børnene om dem, der ikke er her mere, om de gode minder, og om dem I savner. Det giver børnene perspektiver på tilværelsen og gør den dybere for dem.

At runde måneden og året ned

35) Skriv en årsevaluering

Hvert år i december laver jeg en årsevaluering, hvor jeg på en række områder ser på, hvad der gik godt, og hvad der gik mindre godt i det år, der er gået. Det får mine tanker på plads, hjælper mig til at lukke året ned og giver mig en retning for det kommende år. Min måde at lave årsevaluering på er inspireret af den amerikanske forfatter Chris Guillebeau, og i denne blogpost kan du helt konkret læse, hvordan jeg gør det.

36) Find dit ikigai

Det er på mode at sætte mål, lave nytårsforsætter og så 12 måneder senere vurdere, om målene er opfyldt. Det tror jeg ikke så meget på. Lad være med at sætte mål, men overvej din retning, dit formål med tilværelsen. De franske filosoffer kalder det tilværelsens raison d’etre og japanerne det for ikigai. Find dit ikigai (og det kan tage tid) og lev efter det i stedet for at sætte en masse målepinde op for dig selv.

37) Spol 12 måneder frem

I forlængelse af ovenstående er der et vigtigt spørgsmål, du ved årets udgang kan stille dig selv: Hvad er den ene ting, du om et år ønsker at huske 2019 for? Lad det være din retning i den kommende tid.

38) Ryd op

Nytårsaften får du sikkert travlt, og måske har du tømmermænd den første januar, så brug den 30. december til at rydde op. Gør rent, smid ud, forær ting væk eller sælg dem på Den Blå Avis. Dermed giver du dig selv de bedste odds for en frisk start i 2019.

39) Start 2019 i stilhed

Når december så er forbi, og kalenderen siger 2019, så overvej at gå ind i det nye år i stilhed. I den første uge af januar kan du tage en pause fra de sociale medier, fra fjernsyn, fra din mail og fra diverse streamingtjenester. Du kan lægge dine høretelefoner fra dig og i stedet dyrke stilheden. Gå en tur i naturen og bemærk, hvor stille naturen kan være på en dag i januar. Gør du det, vil du begynde at lytte til din egen stemme. (Og til sidst en disclaimer hvis du undrer dig: Er du tilmeldt Søndagslisten, får du en søndagsmail fra mig i begyndelsen af januar, og hvis du følger mig på Facebook, vil du måske også se opslag, men det vil være materiale, der er produceret og lagt i udgivelseskøen i december måned).

Tag små skridt

Listen herover kan virke lidt overvældende – især i en travl måned som december. Det er derfor en vigtig pointe, at du selvfølgelig ikke behøver at følge alle 39 forslag. Vælg et par stykker ud, som du føler ”er til at gå til”, og som du synes passer til dig. Derfra kan du overveje at prøve et par af de andre forslag af. Det er ofte det første skridt, der er det vanskeligste, men tager man først det, bliver det andet skridt nemmere og det tredje nemmere igen. På den måde kommer vi frem til vores destination. Måske kommer vi endda til at opleve, at december bliver en smule mindre stressende undervejs.

Slow living – en konkret opskrift på et liv med tid til det vigtige

Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening har fået sin første læseranmeldelse på saxo.com, og den kan du se her. Bogen giver dig en introduktion til den verdensomspændende langsombevægelse, en række overskuelige essays udfordrer vores syn på begrebet tid, og den tredje og største del af bogen giver dig en lang række konkrete tips og tricks til at sænke tempoet og leve et liv med tid til det, der betyder noget for dig. Bogen er på tilbud på saxo.com i denne uge.

SE MERE OM BOGEN

 

Slow living bog

2018-12-12T11:08:34+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

Leave A Comment