10 positive distraktioner

Du har garanteret hørt det mange gange:

  • Du skal bruge din tid effektivt.
  • Du skal være produktiv og skabe resultater.
  • Du skal undgå distraktioner.

Men er distraktioner altid dårlige? Kan de snarere være gode? Nødvendige, små fartbump i en alt for travl hverdag?

Det tror jeg, at de kan. I dag får du 10 konkrete forslag til distraktioner, der er gode for dig. De får dig til at sænke tempoet, bringer dig i ro og frigiver energi til det tidspunkt, hvor du vender tilbage til hverdagens mange gøremål.

1) Leg med et dyr

Det seneste år har af forskellige årsager været lidt op ad bakke for mig, men der er én ting, der har været en konstant kilde til glæde.

Det er vores hund, Chili, som du kan se på billedet herunder.

Foto: Emilie Haut

At blive mødt af en logrende hale og kærlig begejstring, når man kommer hjem på en regnvejrsdag, løfter humøret. Det samme gør det, når vi kaster en bold, en pind eller andet, som Chili med stor begejstring løber efter. Ja, det er en distraktion, og nej, det scorer ikke mange produktivitetspoint, men det løfter både mit, min hustru Kirstines og mine børns Cecilie og Mikkels, humør.

Har du ikke selv et dyr, så prøv at låne et kæledyr nogle timer. Det kan være naboens, et familiemedlems eller en god vens kæledyr. Det vil distrahere dig, men du bliver gladere af det.

2) Gå en tur, hvor du ikke har gået før

Frisk luft og motion er godt for en hel masse, men objektivt set er det ikke produktivt. Du kan jo hverken besvare mails, lave power points eller krydse ting af i et Excel-ark, når du går en tur i skoven. Alligevel er det noget af det bedste, du kan foretage dig.

Giv din gåtur et løft ved at gå et sted, hvor du ikke har gået før. Det behøver ikke være langt væk fra dit hjem, men bare i et nyt boligkvarter eller et andet sted, hvor du ikke plejer at gå. Af og til har vi brug for nye vinkler og perspektiver på tingene, og noget så simpelt som at gå en tur et nyt sted kan gøre det for dig. Det er en distraktion, men det er en velkommen distraktion.

3) Læs et udenlandsk tidsskrift

Du kan måske ikke bruge det til noget, men du får vigtige vitaminer til hjernen af dette tip. Tag i en kiosk med et godt udvalg af internationale tidsskrifter eller besøg dit lokale bibliotek. Om du vælger Country Living, Der Spiegel, Outside, Time Magazine (min personlige favorit) eller noget femte er helt op til dig.

Sæt dig i en god stol, tag en kop te og fordyb dig nogle timer i det tidsskrift, du har valgt. Ikke fordi det skal give et resultat, men fordi det dels er en god, rolig stund, og fordi det giver dig perspektiver på livet og verden, som du ikke får andre steder.

4) Tag nogle billeder

Rejs dig op, tag et par gode sko på og gå ud ad døren med et kamera eller med din telefon i hånden. Giv dig selv lov til at være fotograf for en dag og tag billeder af alt det, der overrasker eller fascinerer dig. Du kan vælge et tema, som du tager billeder af. Det kan for eksempel være biler, blade på jorden (oplagt om efteråret) døre, insekter eller andet, som du synes er spændende.

Se dine billeder igennem når du er kommet hjem. Hvis du vil være kreativ, kan du lave din egen lille fotobog ved at bruge det geniale, gratis, grafiske værktøj Canva.

5) Skriv i en notesbog

Det her er mit allerbedste stykke tidsspilde. Jeg ved godt, at jeg burde holde min computer tændt og lave noget produktivt på den, men ofte klapper jeg den sammen og lægger den væk. I stedet finder jeg mit penalhus og et par notesbøger frem.

Nogle gange skriver jeg dagbog, andre gange noterer jeg ideer i min Bullet Journal og andre gange igen laver jeg sketch notes i en tredje notesbog. Der er ikke nogen overordnet plan eller et klart formål. Jeg mærker bare, at jeg falder mere til ro, end når jeg sidder ved computeren. Det hjælper at få tankerne ud af hovedet og ned på papiret.

6) Snak med en ven

Den dybe, meningsfulde samtale med masser af nærvær har vanskelige vilkår i en travl tid som vores. Man kan heller ikke sige, at den er specielt produktiv. Måske er det snarere en distraktion.

Men det er en meget, meget meningsfuld distraktion. Der er så meget værdi i den personlige kontakt og den åbne, ærlige samtale, der ikke er hæmmet af præstationskultur og jagten på likes. Giv den tid og giv den plads.

7) Se en sjov film eller serie

Det her er klassisk tidsspilde, men det er vigtigt, at du giver dig selv lov til at grine. Der er nok, der er alvorligt og bekymrende ude i verden, så det er helt okay, at du giver dig selv et frikvarter med en skæg film eller en sjov serie.

Undgå YouTube og undgå humor, der nedgør andre, men derfra er der frit slag. Selv er jeg vild med Master of None, der er genial og morsom, men som samtidig tackler interessante og vigtige emner – den kan blandt andet ses på Netflix.

8) Spil et spil

Der er for lidt leg i vores voksne liv. Leg klarer ikke alene hjernen og gør os bedre til at tænke originalt og kreativt, men det er også en god aktivitet i sig selv. En af de bedste måder at lege på er ved at spille spil.

Der er en masse gode digitale spil, men prøv at lade dem ligge og gå efter noget taktilt, hvor du skal sidde ved et bord, i selskab med andre og flytte fysiske brikker på et fysisk spillebræt. Det kan være alt fra yatzy, backgammon eller skak til klassiske brætspil som Catan, Ticket to Ride eller min personlige favorit Scotland Yard.

9) Lav langsom mad – gryderet eller i ovn

Den her er god, og det er en af mine yndlingsdistraktioner. Når jeg er kørt død i tingene, er det altid fristende at smide sig på sofaen og se fjernsyn, men en anden type distraktion som gør mig glad er at gå en tur i køkkenet.

Her sætter jeg god musik eller en podcast på, mens jeg laver en simreret i gryde eller noget, der gerne må stå i ovnen i timevis. En god efterårsret, der både er sund og billig, er indisk dhal, som du finder en opskrift på her. Måske var det ikke meningen, jeg skulle bruge et par timer på det, men det efterlader mig næsten altid tilfredsstillet.

10) Lyt til beroligende musik

Er du lidt urolig og trænger du til en positiv distraktion så lyt til beroligende musik. British Academy of Sound Therapy har udviklet en forskningsbaseret liste over verdens mest afslappende musik, der sænker hjerterytme og blodtryk og reducerer stressniveauet. Du får listen med verdens mest beroligende stykker musim her.

  1. Marconi Union- Weightless.
  2. Airstream- Electra.
  3. DJ Shah- Mellomaniac (Chill Out Mix).
  4. Enya- Watermark.
  5. Coldplay- Strawberry Swing.
  6. Barcelona- Please Don’t Go.
  7. All Saints- Pure Shores.
  8. Adele- Someone Like You.
  9. Mozart- Canzonetta Sull’aria.
  10.  Cafe Del Mar- We Can Fly.

Giv rum til tidsspilde

Værsågod. Det var ti eksempler på distraktioner, der er meningsfulde og gavner både dit fysiske og psykiske helbred.

Tilbage er der kun et spørgsmål: Hvordan vil du spilde din tid i dag?


Søndagslisten

Gør som mere end 4.000 læsere og tilmeld dig Søndagslisten

* indicates required

Tak fordi du læser med. Du kan få flere ideer og perspektiver i mit nyhedsbrev Søndagslisten. Hver søndag morgen sender jeg dig en artikel om det enkle, det langsomme og det meningsfulde liv. Der er mere end 4.000 tilmeldte, der læser med hver uge. Du kan være med ved at tilmelde dig i boksen herover.


Læs de seneste artikler

2022-06-08T05:24:40+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til otte anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året langt fra Danmark.

Leave A Comment