10 små kreative øvelser, du kan lave i dag

I dag vil jeg gerne slå et slag for kreativiteten. Vi har den som børn, men som voksne ser vi den forsvinde. Den går tabt et sted mellem hverdagens trædemølle, Excel-ark, Power Point-præsentationer og sur kaffe på endeløse møder om strategier og bemandingsplaner. Det er en skam.

De gode ting, kreativitet gør

Kreativitet er ikke bare en leg, ikke kun en pause fra livet i hamsterhjulet. Det kan det også være, og det er fint, men kreativitet er så meget mere end det. Når vi udfolder os kreativt, får vi det bedre. Vi skynder os ikke, men kommer i flow, glemmer tiden og er optagede af det, vi gør. Vi er fuldt til stede. Den kreative aktivitet – og husk, at kreativitet kan være mange ting – er god for os. Den giver velvære og gør os mindre stressede.

Når vi er kreative giver vi samtidig noget til andre, til verden og det fællesskab, vi er en del af. De store værker inden for billedkunst, litteratur og musik er resultatet af kreativ udfoldelse. Hvor megen glæde har de værker ikke været kilde til?

På samme måde udspringer original politisk tænkning, videnskabelige landvindinger og vigtige opfindelser af kreative personers evne til at tænke nyt. Albert Einstein, Steve Jobs og vor tids mest interessante politiske tænker, hollænderen Rutger Bregmann, har alle krøllede, kreative hjerner. Kreativitet har i årtusinder gjort verden smukkere, rigere og bedre.

Sådan stimulerer du din kreative muskel

Desværre er vores kreative muskel blevet slap. Den er ikke i høj kurs i et samfund, der fortæller os, at vi skal være agile, robuste og omstillingsparate. Det gør verden mindre rig og mindre smuk. Min bog Livseksperimenter er et forsvar for kreativiteten og det frie liv og et opgør med al den robust- og omstillingsparathed.

Du behøver dog ikke læse en hel bog for at genfinde din kreativitet. Du kan starte i det små. Ved at gøre en smule kreativt hver dag, kommer du til at stimulere din kreative muskel. Du kommer til at opleve de gode ting ved kreativitet: At være i flow, fuldt til stede, mindre stresset og bedre i stand til at få nye ideer. Du skal blot tage et lille skridt hver dag.

Det er bare med at gå i gang. Det kan du med listen herunder, hvor du får 10 små kreative øvelser, du kan lave i dag.

1) Skriv dagbog hver morgen

Det her er min vigtigste kreative vane overhovedet. Hver morgen sidder jeg med en kop kaffe og skriver lidt tanker eller iagttagelser ned. Det er så simpelt, som det kan blive, men der sker noget, når du sætter pen til papir. Du tænker på en anden måde, er mere i ro, og du får ideer, som du kan tage med ud i den dag, der er ved at begynde.

2) Tegn eller skriv den musik, du hører

Skal du til en koncert? Så tag en lille skitsebog med og tegn eller skriv de ideer der falder dig ind, når du lytter til musikken. Kan du på grund af corona ikke komme til en koncert lige nu, så kan du lave øvelsen hjemme i stuen. Sæt noget god musik på og sid i en times tid og tegn eller skriv det, der opstår i dit hoved, mens du lytter til musikken.

3) Lav kunst af dit skrald

Den her lyder måske lidt ulækker, men det er en fin øvelse. Find 8-10 ting i din skraldespand eller i et affaldsrum der hvor du bor, og sæt dem sammen til en lille skulptur, du kan sætte i din vindueskarm. Du kan bruge ståltråd, en limpistol eller tape til at holde det sammen.

4) Brug en ordbog til at få ny inspiration

Denne idé er fra Twyla Tharps fine bog The Creative Habit. Tag en ordbog og slå op på et tilfældigt ord, tag så det ord, der står lige før, og det ord, der står lige efter. Så har du tre ord, og dem bruger du som udgangspunkt for at skrive en lille novelle eller et essay.

5) Lad din underbevidsthed hjælpe til

Umiddelbart inden du går i seng i aften, så beskriv i en notesbog et problem, som du gerne vil løse. Læg dig så til at sove og lad din underbevidsthed arbejde på problemet, mens du får din velfortjente og vigtige nattesøvn. Så snart du vågner op i morgen tidlig, så tager du notesbogen frem igen og skriver ideer til, hvordan det problem, du beskrev, kan løses.

6) Tegn noget, du kan se

Sæt dig i 10 minutter og tegn, noget, du kan se. Træet uden for dit vindue, din kat, dit kaffekrus, dine børn eller andet, der er i dit synsfelt. Lad være med at dømme eller kritisere dig selv. Du skal ikke tage et viskelæder frem eller strege noget ud. Til sidst kan du give din tegning friske Paul Smith-agtige farver.

7) Tag et selvportræt og rediger det i Canva

Lav en selfie med din telefon og upload det i det geniale, gratis, grafiske program Canva. Giv det et filter og skriv en kort tekst på det i en font, du sælger vælger. Du kan eventuelt bruge en af Canvas skabeloner. Sæt billedet på din E-mail-signatur den kommende uge eller brug det som profilfoto på dine sociale medier.

8) Skriv dit livsmotto i sukker

Den her er fra den inspirerende Stefan Sagmeister (husk, at det i kreativt arbejde er helt i orden at stjæle). Formuler dit livsmotto – om det er carpe diem eller vær god ved andre – og skriv det i sukker, salt eller sand. Tag et billede af det, upload det til Mixtiles, så du kan få billedet trykt og hænge det op på væggen derhjemme.

9) Skriv dit navn med grene

Gå en lang tur og saml grene sammen og skriv dit navn med grenene. Igen kan du overveje at tage billeder, som du kan få trykt, men der kan også være noget smukt ved forgængeligheden, så du kan lade grenene blive liggende i skovbunden.

10) Tag en ny vej hjem

Kører, cykler eller går du altid den samme vej hjem? Så vælg en anden rute og lad det gerne gå lidt langsommere. Stop op ved det nye og uventede, du ser. Tag billeder af det eller sæt dig på en sten eller bænk på ruten og tegn det, du kan se.

Du kan starte med det samme

Måske læser du denne artikel på din telefon, en iPad eller på din computer. Uanset, hvilket device du læser på, så er det tid til at lægge det fra dig. Lav en af de 10 øvelser herover med det samme. Gør det igen i morgen. Og i overmorgen. Jeg garanterer, at du kommer i bedre humør af det.

Gør det igen i morgen. Og i overmorgen. Jeg garanterer, at du kommer i bedre humør af det.

Lyst til et større kreativt projekt? Skriv en bog!

Går du med en bog i maven? Vil du gerne være forfatter? Så er forløbet Skriv en bog noget for dig. 

Du får et online-kursus med mere end 25 lektioner, to coachingsamtaler på Skype og to personlige videoer, der er produceret kun til dig og dit bogprojekt. Forfatter og vinbonde Klaus Rune Hansen siger om den rådgivning, han har fået

“Det har været særdeles spændende at arbejde med Ole Ditlev Nielsen. Hans inspiration og erfaring har gjort min originale idé til en fin bog. Gennem hele processen har Oles positive og konstruktive råd klart styrket min kreativitet og skrivelyst. Ole har virkelig skabt struktur og læsevenlighed i min bog.

Jeg glæder mig til komme i gang med mit næste bogprojekt, og det skal helt sikkert være med Ole, som coach!”

Din investering i forløbet eller er.1.750 kroner eller 1.875 kroner, hvis du vil splitte din betaling op i tre rater. Du kan se flere testimonials og få mere information om Skriv en bog lige her.

 

 

Læs de seneste artikler

Bagsiden ved slow living

juli 2nd, 2020|0 Comments

Hvis du har læst med på min blog eller på Søndagslisten et stykke tid, så kender du min historie. I 2014 sagde jeg et fast fuldtidsjob op for i stedet for at leve et langsomt

  • Kreative øvelser

10 små kreative øvelser, du kan lave i dag

juni 24th, 2020|0 Comments

I dag vil jeg gerne slå et slag for kreativiteten. Vi har den som børn, men som voksne ser vi den forsvinde. Den går tabt et sted mellem hverdagens trædemølle, Excel-ark, Power Point-præsentationer og sur

  • Enkle ideer

7 vildt enkle ideer, du kan stjæle

juni 17th, 2020|0 Comments

Den med afstand mest inspirerende bog, jeg har læst i år, er Austin Kleons Steal Like an Artist. Det er en lille, letlæst og vildt inspirerende bog, som jeg ikke fatter, ikke er oversat til

  • 4-timers arbejdsdag

Tankeeksperiment: Hvad, hvis du havde en 4-timers arbejdsdag?

juni 10th, 2020|0 Comments

Lad os lege en leg: Hvad, hvis vi forestillede os, hvordan livet kunne være? Hvis vi overvejede, hvordan vi kunne indrette tilværelsen uden at tænke på, om det stemte med et Excel-ark, eller

  • Tålmodighed momentum

Tålmodighed vs. momentum – og en genial lille øvelse

juni 6th, 2020|2 Comments

I denne uge var jeg for første gang i mere end tre måneder ude at holde et kursus. Det var to dage, der var syv deltagere, alle retningslinjer blev overholdt, og til sidst var mine

  • 4-timers arbejdsuge

3 vigtige pointer fra bogen ”4-timers arbejdsuge”

maj 30th, 2020|0 Comments

Corona-tiden har været en langvarig, frustrerende og for nogle ligefrem tragisk tid. Men man skal jo altid se efter lys i mørke, og forleden blev jeg spurgt, om jeg trods alt kunne se noget godt

2020-06-27T11:03:02+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

Leave A Comment