10 ting, som absolut ikke er det værd (og den ene ting, du kan gøre i stedet)

Der er alt det, du bruger din tid og dine kræfter på. Det, der suger din energi, både fysisk og mentalt. Det, der får minutterne, timerne og dagene til at løbe afsted, uden at du føler, du kommer nogen vegne.

Noget af det er måske nødvendigt. Der er madpakker, der skal smøres, mails, som du er nødt til at besvare.

Samtidig er der helt sikkert også noget af det, der ikke er nødvendigt. Noget, som du gør, fordi det er blevet en vane, fordi du føler dig forpligtet til det, eller fordi samfundets konventioner siger, at du skal.

Det skal du ikke. Der er ting i livet, som du absolut ikke behøver at bruge din tid på. Ting, som trækker dig ned i stedet for at løfte dig op. Ting, som du kan holde op med.

Det lyder jo ret enkelt, ikke? Så skal du jo bare stoppe med det, ikke sandt?

Jo, i princippet er det enkelt, men i praksis er det svært. Jeg har selv ting, som jeg udmærket godt ved, jeg burde stoppe med (chokolade hver aften – hver anden aften ville måske være okay -, at se højdepunkter fra gamle brøndbykampe på YouTube eller at lyde sur, når jeg beder min datter Cecilie om at rydde op på hendes værelse), men det kræver både viljestyrke og megen refleksion at ændre vanerne. Nogle gange lykkes det, andre ikke.

10 ting, som det absolut ikke er værd at bruge din tid på

Når det så lykkes at holde op med at bruge tiden på noget, der i virkeligheden giver mere frustration end glæde, så er det en stærk og god følelse.

Herunder får du en liste med 10 ting, som er af den type, der trækker dig ned. Ting, som du kan holde op med at bruge din tid på, så du også kommer til at opleve mere tid, overskud og glæde i stedet.

1) At deltage i politiske diskussioner på Facebook

For et par år siden delte jeg på Facebook en leder fra dagbladet Information om grænsekontrollen til Sverige, som den daværende regering indførte i en periode. Der gik under 10 minutter, så skrev en fyr, jeg havde gået i parallelklasse med i gymnasiet men i øvrigt ikke talt med siden 1993, følgende på min væg:

Hvorfor hader du dit land og din familie?

Hvad skal man sige til sådan noget? Hvordan skal man nogensinde få en konstruktiv samtale ud af det? Hvordan kommer man nogensinde til at lytte og bøje sig i retning af hinandens synspunkter?

Svaret er, at det kan man ikke. At indlade sig på politiske diskussioner på Facebook fører ikke andet med sig end irritation og dårligt humør. Man skriver en kommentar, andre kommenterer negativt, man kommenterer endnu mere negativt, flere blander sig med andre negative vinkler. Humøret bliver dårligere og dårligere, og alle mener det samme, som de mente til at starte med. Ingen vinder.

Det er dit liv for kort til. Siden oplevelsen med ham, der skrev, at jeg hadede mit land og min familie, har jeg helt konsekvent undladt at diskutere politik på de sociale medier. Det har sparet mig mange timer og gjort mit humør bedre. Du kan gøre det samme.

2) Sige ja til noget, du føler dig presset til

Du kan ikke sige nej til alting, men du kan helt sikkert sige fra til mere, end du gør i dag. Nogle gange kommer du til at sige ja til arrangementer, møder, arbejdsopgaver og personlige aftaler, fordi andre – af og til uden at sige ret meget – lægger et pres på dig. Måske føler du dig som et lidt dårligt menneske, hvis du så alligevel siger nej. Dermed kommer du til at sige ja til det, der dræner dig for tid og for fysisk og mental energi.

Husk, det ikke er nødvendigt at sige ja til alting. Husk, at du kan være mere for andre og hjælpe dem bedre, hvis du ikke føler dig drænet og udbrændt. Husk, at der er en stor, personlig styrke at sige fra over for pres.

3) Fortælle andre at de skal holde op med noget

Du har en god ven eller et familiemedlem, der måske ryger, drikker en smule for meget, eller har en irriterende tendens til altid at klikke med en kuglepen, som han holder i højre hånd.

Det føles naturligt – og i mange tilfælde er det velment – at komme med gode råd. At sige til personen at han skal holde op med at ryge, drikke eller klikke med kuglepennen.

Men mennesker vil ikke belæres. Det fører i langt de fleste tilfælde til irritation og konflikt. Hvad mennesker derimod gerne vil have, er nærvær og hjælp. Gå en tur sammen, snak om andre ting, vis, at du er der. Lad det udvikle sig derfra.

4) Samarbejde med venner bare fordi de er venner

For nogle år siden etablerede jeg sammen med fire rigtig gode venner et Center for Dannelse. Det var et fint projekt, hvor vi ønskede at sætte fokus på åndelighed og dannelse gennem foredrag og kulturelle events.

Det gik slet ikke. Vi brugte en masse tid på det, men måtte konstatere at der ikke var nogen interesse for det. Måske har dannelsen bare vanskelige kår i vores travle samfund, men fiaskoen skyldtes sikkert også, at vi begik alle de fejl, der var mulige at begå, når man skal etablere sådan noget. Vi var gode venner, men vi var elendige til at arbejde sammen, ikke modige nok til at stille hinanden de ukomfortable spørgsmål, der kunne have ført projektet videre.

Når du skal kaste dig ud i et projekt eller en ny retning i dit arbejdsliv, er det måske ikke altid dine bedste venner, der er dine naturlige samarbejdspartnere. Måske skal du søge samarbejdet andre steder?

5) Købe ting, du ikke har brug for

Du bliver fristet af et tilbud i det netop genåbnede storcenter. Du sidder en aften, hvor du er træt og i lidt dårligt humør, og surfer på en eller flere webshops. Du køber et eller flere produkter.

I første omgang føler du en vis glæde. Efter få uger står produktet på en hylde i et skab og samler støv. I praksis havde du slet ikke brug for det. Det er bedre for din privatøkonomi, for overskueligheden i dit hjem og for den tid, du har til rådighed at lade være med at købe i første omgang.

6) At forfølge en spirituel tendens fordi den skal ”give” dig noget.

Mindfulness, meditation og en række andre typer af det, vi kan kalde en spirituel eller åndelig praksis, er med god grund populære. Der er meget godt at sige om det, men det er ikke ligegyldigt, hvordan du går til det.

Hvis du tænker, at du går i gang med meditation, buddhisme eller lignende, fordi du skal tabe 10 kilo, blive lykkelig eller få ro til at tjene en masse penge, så vil det ikke gå godt. Der er forbløffende mange, der fokuserer på målet og ikke på vejen. Bliv i øjeblikket i stedet.

7) Junkfood

Indrømmet, jeg holder af flæskesvær, og mine børn elsker pizza med ekstra ost. Man skal ikke slå sig selv i hovedet, hvis man en gang imellem spiser noget junk, men bruger man tid og penge på at gøre det ofte, er det usundt for både krop og sjæl.

I så fald er det en god idé at stille dig selv dette spørgsmål:

Gavner det her i-dag-mig eller gavner det i-morgen-mig?

At tænke lidt mere på dit i-morgen-mig (uden at du behøver at gøre livet kedeligt af den grund) kan i længden gøre dig gladere og føre til, at du bruger din tid mere meningsfuldt.

8) At søge på ”infotainment” sent om aftenen

Egentlig burde du gå i seng, men du sidder med din telefon eller tablet i hånden. Du læser en underholdende og ret interessant artikel. Den har så et link, der fører dig videre til en ny artikel, som også er okay, og som samtidig sender dig til en tredje artikel, der igen fører dig til en oplysende video på YouTube, hvorfra du så ser endnu en (temmelig meget mindre) oplysende og mildt underholdende video, der fører dig til en ny video, som sender dig til en hjemmeside…

Og. Så. Videre.

Inden du ser dig om, er der gået to timer. Det er to timer, du kunne bruge bedre. Du kunne læse en roman. Sove. Have sex.

9) At blive i et job, hvor du bliver behandlet dårligt

Der er de jobs, som er givende, hvor lønnen er god, og hvor stemningen på arbejdspladsen er konstruktiv og positiv. Har du et af dem, så hop bare videre til punkt nummer 10.

Samtidig er der også de jobs, hvor stemningen er negativ. Hvor kollegerne sladrer, hvor chefen er verdensmester i at udvise mangel på empati, og hvor det hele handler om at løbe stærkt bare fordi, man kan. Har du et af dem, og bliver du ikke værdsat, er du for god til at være på det sted. Så er det tid til at gå en anden vej. Du kan få inspiration til at gå en anden vej i arbejdslivet i denne anmelderroste bog.

10) At tale om nogen i stedet for at tale med dem

Og en mere fra jobverdenen: Har du prøvet at sidde til et møde? En af deltagerne stiller et forslag om at gøre tingene på en anden måde. Der bliver ikke konkluderet noget, men det besluttes at tage forslaget op på et andet tidspunkt.

På vej ud fra mødet stopper en kollega dig og siger, at det forslag er helt åndssvagt, og hende der stillede det slet ikke har fattet hvad det går ud på. Det tankevækkende er, at din kollega med den negative holdning til forslaget aldrig sagde noget til selve mødet.

Den kollega gør noget, som vi ofte er slemme til: At tale om hinanden i stedet for at tale med hinanden. Det første er det nemmeste, det sidste er mere ukomfortabelt, især når vi er uenige. Men i længden fører ærlige samtaler til bedre relationer, bedre resultater og mindre tid spildt på negative diskurser.

Den ene ting, du kan gøre i stedet

Det gode ved at holde op med disse 10 ting, er, at du får meget tid foræret i stedet. Den ekstra tid kan du bruge til mange ting, der både er meningsfulde og fornuftige.

Den allerfornuftigste af disse er at hjælpe andre. Giv din viden, en kop kaffe eller en hjælpende hånd til et menneske, der har brug for det. Det bliver verden et bedre sted af. Du kan begynde i dag ved at stille dig selv disse to spørgsmål: Hvad vil du holde op med, og hvem vil du hjælpe i stedet?

PS:Vil du leve langsomt? Lån ”Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening” helt gratis

Bogen giver dig en introduktion til slow living og et væld af praktiske tips til at sænke tempoet og få mere tid til det, der er vigtigt for dig. Et langsomt og enkelt liv hjælper dig til ro i hverdagen, og bogen viser, hvordan du kan skrue ned for tempoet i din hverdag. Anmeldere og læsere har været glade for bogen, for den viser en vej til en tilværelse, der faktisk kan lade sig gøre og ikke er urealistisk.

“De mange konkrete tips og råd til en langsom hverdag med fordybelse er bogens styrke.” (DBC Medier, Lektørudtalelse, december 2018)

Du kan købe bogen som paperback, lydbog eller E-bog eller låne den gratis i 30 dage på E-reolen, og du vælger selv, om du vil låne den som lydbog eller E-bog. Du gør det på dette link.

Begynd at læse med det samme

 

Slow living bog

 

Vil du læse flere artikler om slow living og simple living?

Tilmeld dig Søndagslisten og få tilsendt mine bedste tekster direkte til din indbakke hver søndag morgen. Artiklerne kredser om slow living, det enkle liv, og om hvordan du i en travl hverdag kan få mere tid til det, der er vigtigt for dig. Du får aldrig mere end en mail om ugen. Den kommer altid på det samme tidspunkt, og du kan afmelde når som helst. Du tilmelder dig her.

Tilmeld dig nu

 

Søndagslisten

Læs de seneste artikler

  • 4-timers arbejdsuge

3 vigtige pointer fra bogen ”4-timers arbejdsuge”

maj 30th, 2020|0 Comments

Corona-tiden har været en langvarig, frustrerende og for nogle ligefrem tragisk tid. Men man skal jo altid se efter lys i mørke, og forleden blev jeg spurgt, om jeg trods alt kunne se noget godt

  • 10 ting

10 ting, som absolut ikke er det værd (og den ene ting, du kan gøre i stedet)

maj 20th, 2020|0 Comments

Der er alt det, du bruger din tid og dine kræfter på. Det, der suger din energi, både fysisk og mentalt. Det, der får minutterne, timerne og dagene til at løbe afsted, uden

  • Taknemmelighed

Lav din hjerteliste og mærk glæden ved taknemmelighed

maj 15th, 2020|0 Comments

Der er de mennesker, der har betydet noget for dig. Dem, der har inspireret dig. Hjulpet dig og gjort dit liv rigere. Måske er det de mennesker, der har gjort hele forskellen. Bragt

  • Slow food

5 enkle ideer til slow food

maj 7th, 2020|0 Comments

Noget af det jeg er allergladest for ved den langsomme livsstil, er slow food. Det at give måltiderne kærlighed og tage mig god tid til både at tilberede og spise måltiderne, har virkelig givet noget.

  • tips, tricks og tanker

Opmuntringslisten – 49 tips, tricks og tanker til tunge tider

april 29th, 2020|0 Comments

Corona er ikke alene en fysisk sygdom, der er alvorlig i sig selv. Den medfører også en række psykiske konsekvenser, som jeg tror mange føler sig ramt af. Personligt savner jeg at se mine venner,

  • Fremtiden

At forudsige fremtiden

april 23rd, 2020|0 Comments

En af mine inspirationskilder, den meget produktive amerikanske forfatter og blogger Seth Godin, siger to ting om det her med at forudsige fremtiden. Vi gør det hele tiden. Igen og igen. Vi er

Støt på 10er