Har du det også sådan, at du føler, at du har travlt, når du er på arbejde, men at du alligevel ikke synes, at du når noget? Det er meget normalt – og helt vildt utilfredsstillende. Mange har en oplevelse af, at de på deres arbejde løber spidsrod dagen igennem, men sidst på eftermiddagen, når man så sidder på vej hjem i bilen eller S-toget, har man alligevel en fornemmelse af, at man ikke rigtig har nået noget vigtigt.
Sådan har jeg det tit, ikke mindst i sådan en kold og mørk januar som den her, hvor jeg synes, at der er dage, hvor jeg er meget bedre til at besvare mails og tjekke statusopdateringer på de sociale medier end at gøre det arbejde, der i virkeligheden betyder noget. Det arbejde, som rykker både mig og de mennesker, jeg arbejder sammen med. Jeg tænker, at jeg burde være mere produktiv, og måske tænker du det samme, når du er på arbejde?
Heldigvis har jeg prøvet det før, og derfor ved jeg, at der er små skridt, man kan tage for at løfte sin produktivitet. Ikke for at tilfredsstille en eller anden politisk nedsat produktivitetskommission eller for at forfølge mål om bundlinjer eller øget samfundsproduktivitet, men for at bruge sin tid på noget, der er meningsfuldt og værdiskabende for en selv og andre. Dermed undgår man den potentielt stressende situation ved at have travlt uden at nå noget vigtigt, og så skal alle de her bundlinjemål nok blive nået alligevel. Det handler ikke om at arbejde mere. Det handler om at arbejde bedre. Det kan man hjælpe på vej gennem disse fem små skridt:
1. Stil dig selv spørgsmålet: Er jeg produktiv, eller er jeg bare aktiv? Hvis du står en hel dag ved kopimaskinen, bruger en formiddag på at læse og skrive mails eller tre timer på et møde, hvor du drikker spandevis af dårlig kaffe, men hvor I ikke rigtig kommer nogen vegne, så er du aktiv. Hvis du vil være produktiv, så handler det om, at du skal skabe noget, der giver værdi for andre, og som er meningsfuldt for dig selv. Jo oftere du stiller dig selv dette spørgsmål, jo oftere vil du også arbejde produktivt frem for aktivt.
2. Giv dig selv en kort deadline! Næste gang, du har en opgave, du skal udføre på dit arbejde, så giv dig selv en deadline, der er det halve af din normale deadline. Har du fx to uger til at få en større opgave, så lav den på en uge i stedet. Brug to timer i stedet for fire. Eksperimentér konsekvent med at give dig selv kortere deadlines. Overvej efter hver opgave, hvad den korte deadline har betydet for dit arbejde, både kvaliteten af det, men også for din måde at arbejde på og din evne til at arbejde fokuseret og med vilje og energi.
3. Tag pauser. Lad dig inspirere af topidrætsfolk. Jo, de træner helt vildt meget og fokuseret, men inden de rejser til Rio for at vinde medaljer til sommer har søvn, hvile og restitution været en meget vigtig del af deres træningsforløb. De ved, at de præsterer bedst, når deres krop også har haft tid til at restituere. Hvornår restituerer du egentlig på dit arbejde? Uden pauser og fartskift kommer du ikke til at være produktiv og yde dit bedste. Du kan læse mere om denne tankegang og pausernes – efter min mening oversete – betydning for produktiviteten i denne glimrende bog.
4. Ryd op – digitalt, fysisk og mentalt. En overfyldt indbakke, et rodet skrivebord, en hjerne der er ved at koge over af at huske alle arbejdsopgaverne – det hæmmer vores produktivitet. Det er en problematik, der kun er én løsning på: at rydde op, på alle tre områder. Slet dine ulæste mails (du vil blive overrasket, at ingen nogensinde bemærker, at du ikke har læst de mails), flyt nødvendige dokumenter til de relevante mapper i din dropbox og slet resten, afinstallér unødvendige apps og software. Få alle løse papirer, post-its og gamle kaffekrus væk fra dit skrivebord – der er intet, der ansporer til produktivitet som en ren og blank flade. Er din hjerne i for højt gear, så ryd op i det mentale rod ved at holde op med at multitaske. Gør én ting ad gangen, gør den helt færdig, inden du går videre til det næste. I den proces kan det hjælpe dig at skrive en prioriteret liste over din arbejdsopgaver. Giv den opgave, du vurderer er vigtigst nummer et, den næstvigtigste nummer to o.s.v. Start med at gøre opgave 1 helt færdig og gå derefter videre til opgave 2, bed om ro til at gøre én ting færdig ad gangen. En sådan fremgangsmåde kan gøre underværker for din mentale ro.
5. Kend forskellen på det, der haster og det, der er vigtigt. Gør ALTID det vigtige først. Punktum!
I sidste ende er produktivitet på jobbet alene et spørgsmål om, hvordan du prioriterer din tid. Du får ikke mere tid, end du har i dag, men du kan acceptere, at nogle opgaver og projekter er vigtigere end andre. Gør du først det, og følger du de 5 små skridt herover, er du godt på vej til en mere produktiv og frem for alt mere meningsfuld arbejdsdag.