Den her er en klassiker. Der findes ikke nogen lærere eller ledere, der ikke vil skrive under på, at undervisning, der er varieret er bedre end undervisning, der ligner den, man lavede i sidste uge. Eller sidste måned, sidste skoleår. Når elever skal evaluere deres læreres undervisning (og det skal de jo!), er variation meget ofte noget af det, de ønsker mere af. Det er meget forståeligt.
Så langt så godt. Men hvad gør man lige den der regnvejrsdag i november, hvor man hænger der i vandskorpen, har dødtravlt, og det overskud der var der, da man i august startede skoleåret, for længst er forsvundet? Hvordan sikrer man så variationen, når det nemmeste er, at finde en allerede eksisterende Power Point frem, og stikke eleverne en opgave, man også brugte sidste år? Når hverdagen bider, hvordan finder man så på noget nyt og genialt?
For det først kan man sige til sig selv, at det ikke behøver at være genialt. Mindre kan gøre det, og ofte kan små skridt, der leder til små forandringer i undervisningen have stor effekt. Og eleverne vil tage godt imod det. Selv små tiltag til variation og forandringer hilser de velkomne. De bliver glade, når der sker noget andet.
Men hvordan kommer man i gang? Hvordan varierer man, får eleverne på banen og alt det dér man godt ved, men ikke altid får gjort, når hverdagen skal hænge sammen?
Man kan for eksempel starte med disse 5 små skridt.
1) Hvordan står det egentlig til? Lav en liste med de undervisningsformer, du har benyttet den seneste måned? Kan du se et mønster? Er der en overvægt af en særlig metode, så er det tid til at justere din undervisning.
2) Flyt om i dit undervisningslokale. Begynd at eksperimentere med at zoneinddele dit undervisningslokale. Du kan overveje en stillezone, en samarbejdszone, et vejledningsbord, en materialezone, et område til stående arbejde og måske en mindfulnesszone. Overvej, hvad det gør ved eleverne og deres motivation.
3) Drop den traditionelle klasseundervisning. Har du et modul, hvor du skal undervise i for eksempel 120 minutter? Så del klassen ind i seks grupper, og i stedet for at lave fælles undervisning, så giv hver gruppe en intens minilektion på 20 minutter. Her skal ikke være tale om vejledning, men decideret undervisning. Brug tiden effektivt, og overvej, hvad denne intense undervisningsform giver eleverne.
4) Lad eleverne lave infographics. Bed eleverne bruge det geniale og gratis program Piktochart til at lave infographics, hvor de formidler det faglige stof, du har gennemgået. Overvej at gøre det til en konkurrence, hvor den gruppe, der får flest visninger af deres infographic vinder, eller hvor du kårer den fagligt stærkeste elev-infographic.
5) Tal med dine kolleger. Spørg i morgen tre af dine kolleger, hvad de gør for at variere deres undervisning. Skriv deres svar ned – det vil give dig ideer.
Gør variation til en del af din planlægning
Endelig er der et andet aspekt af variation i undervisningen, som kan være en virkelig stor hjælp. Det er, hvis variationen er tænkt ind på forhånd. Hvis man allerede dengang, man lavede sin semester- eller lektionsplan gjorde variation til en del af planlægningen, jo nemmere vil det gå i løbet af året.
Vi undervisere er ofte enormt gode til at planlægge efter pensum – altså den curriculum-orienterede tilgang, men vi planlægger sjældent lige så systematisk efter de metoder, vi anvender i vores undervisning. Gør vi det, så nærmer vi os en situation, hvor vi i højere grad får automatiseret variationen. Når vi først dertil bliver vores praksis nemmere.
Vil du arbejde i den retning – altså at automatisere din planlægning, så den også tager højde for, at undervisningen skal være varieret, kan du tage udgangspunkt i dette variationsskema. Du kan hente og downloade det lige så tosset, du vil, kvit og frit. Jeg har selv brugt det, og det har været en god hjælp for mig i forhold til at få sat variationen mere i system.
At sikre variation i undervisningen er vigtigt, men kan være svært i en travl hverdag. Har du forsøgt dig med de fem små skridt herover? Har du andre gode idéer til variation? Så skriv dem gerne i kommentarfeltet herunder, så andre undervisere også kan få glæde af dem. Det bliver de helt sikkert glade for, ikke?
Og lige et PS: Vil du have flere konkrete idéer til din undervisning, så er der mange at hente i denne bog.