Indrømmet, på mange måder er jeg ikke nogen stor tilhænger af arbejde. Jeg tror ikke på den protestantiske arbejdsetik eller på den ellers udbredte tankegang, at hvis vi bare arbejder mere, så bliver det hele også meget bedre. Det er ikke fordi, at jeg som sådan tænker, at arbejde er ondt, men i mange tilfælde tærer arbejdet alt for meget på vores tid og kræfter, uden at vi samtidig oplever, at det giver os glæde eller mening med tilværelsen.

Måske er det noget, du kan genkende?

Når det er sagt, så er det jo også sådan, at de fleste af os arbejder, på den ene eller den anden måde. Det gør jeg også. Jeg forsøger bare ikke at gøre for meget af det, og jeg har det privilegium, at det meste jeg gør, når jeg arbejder (skriver, underviser, holder foredrag), for det meste føles meningsfuldt. For mig var vejen lang og besværlig, men da jeg nåede til, at arbejdet føltes meningsfuldt, så blev det også lettere at gå til. Det tror jeg gælder for de fleste af os – især, hvis vi samtidig kan holde tidligt fri.

7 principper for det langsomme arbejdsliv

En anden ting jeg har lært, gør arbejdslivet lettere, er, hvis man har en række grundlæggende principper, som man går til arbejdet med. Jeg tror, at det er den vigtigste lektie, jeg har lært i de 15 år, der er gået, siden jeg forlod universitetet (hvilket jeg i sig selv ikke var meget for) og bevægede mig ind på arbejdsmarkedet. Jeg har lært, at principperne i længden betyder mere end det konkrete job, den konkrete arbejdsplads, det konkrete tal på lønsedlen. De ting er alt sammen omskiftelige, hvorimod principperne kan bære os gennem de forandringer, der – om vi bryder os om det eller ej – kommer til at sætte deres præg på arbejdslivet. Principperne kan vi bringe med os fra opgave til opgave, fra job til job, fra arbejdsplads til arbejdsplads.

Herunder får du 7 principper for det gode arbejdsliv, som du kan bruge til eftertanke eller til at tage med næste gang, du møder på jobbet. Fælles for dem er, at de ikke prioriterer quick fixes og hurtige, overfladiske løsninger. Derimod er der tale om langsomme principper, der i længden giver dig et godt og meningsfuldt arbejdsliv.

1) Det går galt – og det er naturligt

Det ville være dejligt, hvis vi gik fra succes til succes, men sådan er hverken arbejdslivet eller tilværelsen i det hele taget. Tværtimod kommer vi til at opleve kriser, stigninger og fald, og det er et vigtigt princip at acceptere, at det er naturligt. Det er en del af det, og det behøver ikke slå os ud af kurs.

2) Find dit hvorfor

Et andet princip der kan hjælpe os i arbejdslivet, er, når vi bliver mere bevidste om vores hvorfor. Hvorfor arbejder vi, og hvad er det, der driver os til at stå op om morgenen? Vær opmærksom på at der ikke er noget rigtigt eller forkert hvorfor, og dit hvorfor kan sagtens være et andet end mit hvorfor. I mit arbejde er mit hvorfor dels at skabe kreativt indhold (bøger, tekster, foredrag, online-kurser), der kan hjælpe andre, dels at have fleksible forhold, så jeg føler, at jeg selv råder over min tid. Andres hvorfor kan være en høj indtjening, ledelsesansvar, tæt kontakt til andre mennesker, selvstændighed i opgaveporteføljen. Det er mindst lige så fint. Vil du have flere perspektiver på dit hvorfor, så er Simon Sineks Start med hvorfor en glimrende bog.

3) Vær totalt ærlig

Lad ærlighed være et princip, der gennemsyrer dit arbejdsliv. Sig, hvad du tænker og mener, uanset om det er til din leder, dine kollegaer eller de mennesker, du i øvrigt kommer i berøring med gennem dit arbejde. Det betyder ikke, at du nødvendigvis skal være hård, og du skal altid udtrykke dig ordentligt, men i det lange løb vil en total ærlighed, der er i tråd med dine grundlæggende værdier være det, der tjener dig bedst. Lad også ærligheden omfatte dig selv, både hvis du ikke har gjort det så godt, som du kunne, eller hvis du hænger fast i et job, som du ikke er glad for, men klynger dig til, fordi det er det, din omverden forventer af dig. Ofte er denne ærlighed over for os selv det første skridt i rejsen mod en positiv forandring. Det er ikke den hurtige løsning, men det er den rigtige løsning.

4) Hjælp dem du arbejder sammen med uden at forvente at få noget igen

For et par år siden skrev jeg sammen med den dygtige Martin Lasse Hansen Sieben en bog om det gode lærersamarbejde. En grundpointe i bogen var, at det gode samarbejde og det gode arbejdsliv opstår, når vi hjælper og giver værdi til hinanden. På bogens omslag og i markedsføringen i øvrigt skrev forlaget, at hvis du giver noget, får du mere igen. Det er i mange tilfælde rigtigt, men vi var kede af sætningen, for den er båret af en what’s in it for me-tankegang, som var imod bogens overordnede udsagn. Arbejdslivet bliver nemlig bedre og mere meningsfuldt, når vi hjælper andre uden at forvente at få noget igen. Giv til andre når du arbejder og lad derefter tingene gå sin gang.

5) Lær nye ting

Vi udvikler os, når vi bliver udfordret og lærer nyt, som vi kan tage med os ind i arbejdsdagen. Det, der dræber manges motivation, er ofte oplevelsen af monotoni. Den her følelse af at dagene, ugerne, månederne og til sidst årene ligner hinanden. At det altid er det samme. Den bedste kur imod det er at lære noget nyt, som udfordrer os, og som vi føler er spændende. Det udvikler os ikke bare som medarbejdere, men også som mennesker.

6) Overvej, om du oplever mening i dit arbejdsliv

Der tales og skrives en del om begrebet meningsfuldhed i disse år. Det er der god grund til i en tid, der både er distraherende og forvirrende. Oplever vi ikke, at der er mening med det, vi gør, så mister vi ikke bare motivationen på vores arbejde, men begynder at tvivle på eksistensen i det hele taget. Sidder du således i et job, der ikke længere giver mening for dig, så er det tid til at lave et skifte. Det gjorde jeg selv i sommeren 2014, og selvom det på ingen måde har været nemt, har jeg aldrig været i tvivl om, at det var det rigtige. (Du kan læse mere om mit syn på det langsomme arbejdsliv i dette interview fra Ørestad Avis).

7) Tag pauser

Det sidste princip er måske det vigtigste. Hvis vi på arbejdet altid kører derudad med 120 kilometer i timen, ender vi med at brænde ud. Jeg tror fuldt og fast på, at der kun er en effektiv kur: At tage pauser, sænke tempoet og give os tid til at få kræfterne og energien tilbage. Det er kun sådan, at vi kan gøre vores bedste arbejde.

Hvad er dine principper?

De 7 principper for det gode arbejdsliv er retningslinjer, som du kan lade dig inspirere af. Det er ikke en facitliste. Jeg tror ikke, at en sådan findes, for vi er forskellige mennesker med hver vores kompetencer, ønsker og behov. Det, du kan gøre, er at overveje, hvad der er dine principper. Om der er 3, 5 eller 7 er ikke så vigtigt, men hvis du finder frem til dem, så har du et langt stærkere udgangspunkt for at få et godt og meningsfuldt arbejdsliv.