Er du også kommet godt ind i 2017?
For mit og 20 Skridts vedkommende er året startet travlt med foredrag og kurser i blandt andet Ingstrup, Greve og Holte. Det er altid en fornøjelse at komme ud og møde dygtige og engagerede medarbejdere samtidig med, at man får lov til at formidle indholdet af de bøger, man har siddet og skrevet. Her i januar har fornøjelsen fået en ekstra dimension i kraft af, at tilhørerne har stillet virkelig mange gode, tankevækkende og også sjove spørgsmål, som har givet stof til eftertanke.
Lige fra 20 Skridts begyndelse har videndeling været et mantra, så hvorfor skal de gode tanker, betragtninger og spørgsmål kun deles med foredragstilhører eller kursister på dagen? Det skal da bredes ud, så alle kan få glæde af det!
Så her kommer de 10 bedste spørgsmål fra foredrag og kurser indtil nu i 2017 og mine bedste bud svarene. (Og lige en disclaimer: Mere fortrolige spørgsmål, der vedrører helt konkrete forhold på en arbejdsplads, er naturligvis ikke medtaget).
1. spørgsmål: Hvordan definerer du samarbejde?
Svar: Samarbejde er at give værdi til andre.
2. spørgsmål: Er empati noget, man kan lære?
Svar: Ja!
3. spørgsmål: Hvad siger man til elever, der koncentrerer sig for meget om deres smartphone og for lidt om undervisningen?
Svar: Man kan give dem et styret valg. Sig for eksempel: ”Vil du lægge din telefon ned i din taske eller op på mit bord?” Man får den ønskede effekt, men eleven har samtidig en følelse af at have truffet et aktivt valg. Endvidere er det en god idé at tale med eleverne om, hvad de digitale distraktioner gør ved vores evne til at fokusere og arbejde koncentreret. Få mere inspiration i denne bog.
4. spørgsmål: Hvilken rom kan du bedst lide at drikke, når du skriver?
Svar: Jeg drikker mest sort kaffe, når jeg skriver, meget sjældent rom. Men op til deadline på min bog ”Om at leve”, hvor det var lidt presset, blev jeg ret glad for portvin, når jeg skulle skrive om aftenen. Det passede også meget godt til bogens indhold.
5. spørgsmål: Hvilket af de to digitale quiz- og testværktøjer Kahoot og Socrative, foretrækker du at bruge?
Svar: Begge er gode, men i min egen undervisning foretrækker jeg Socrative.
6. spørgsmål: Hvor ofte skal man tjekke sin mail?
Svar: Efter min mening maksimalt to gange om dagen. Trækker vi seks ugers ferie fra, betyder det, at vi tjekker vores mail 646 gange om året. INGEN skal fortælle mig, at man ikke kan passe et arbejde og et moderne liv, hvis man ”blot” tjekker sin mail 646 gange på et år, men jeg ved godt, at det er svært. Jeg har selv svært ved det.
7. spørgsmål: Undervisningsdifferentiering handler om at tage hensyn til den enkelte elev, og møde hende der, hvor hun er. Men hvordan favner vi så klassefællesskabet?
Svar: Rigtig, rigtig godt spørgsmål! Det er nemlig vigtigt at favne fællesskabet, og det gøres bedst ved fra starten systematisk at strukturere undervisningen sådan, at der er mulighed for begge dele gennem de aktiviteter, der foregår i undervisningen. Det kan være at tildele elever faste roller og opgaver, der passer til deres niveau, men samtidig tilfører værdi til fællesskabet, strukturerede makkerordninger osv. Det handler om, at differentieringen ikke skal være noget, vi tilrettelægger ”ved siden af” eller ”oven på” den undervisning, vi i forvejen har planlagt, men er en fuldt integreret del af vores tilrettelæggelse af undervinsingen.
8. spørgsmål: Hvad er det bedste middel mod stress?
Svar: Der er ikke noget vidundermiddel, ikke noget quick fix, og stress rammer meget individuelt. Men at prioritere en god nattesøvn, at komme ud i naturen og at skrive dagbog eller på anden måde sætte en pen til noget papir er tre ting, som ofte har hjulpet mig.
9. spørgsmål: Hvad mener du med ”den privatpraktiserende lærer?”
Svar: Den privatpraktiserende lærer er den lærer, der konsekvent holder døren til sit undervisningslokale lukket, som aldrig deler materiale med sine kolleger, som ikke stiller konstruktive løsningsforslag, og som gør alt, hvad han kan for at undgå samarbejde med andre. Det er en naturlig og helt menneskelig følelse en gang imellem at have behov for at passe sig selv. Det er fint. Er det imidlertid det eneste, man gør, og gør man det hele tiden, så svigter man fællesskabet – og eleverne.
10. spørgsmål: Hvorfor holder du med Brøndby?
Svar: Fordi jeg holder af fællesskabet.