Måske har du hørt det her før?
Giv dine elever en plan for dagen. Sørg for, at der er tydelige mål i din undervisning. Husk, at arbejde med din relationskompetence og inddrag elevernes verden. Lav en quiz, hvor de kan bruge en iPad eller deres smartphone.
Måske har du hørt denne type råd til din undervisning hundredvis af gange?
Der er ikke noget i vejen med disse råd. De er fine og har det sunde udgangspunkt, at de tager udgangspunkt i elevernes og ikke i lærerens behov. Samtidig er de også helt enormt kedelige og konventionelle.
Og der er også en anden udfordring, som jeg selv har lært efter mere end 17 år som underviser:
Tips og ideer til min undervisning, der ikke passer med min personlighed som lærer, kommer aldrig til at virke!
Den autentiske lærer
Jeg tror på, at den gode lærer først og fremmest er en autentisk lærer, der tør være sig selv. Hvis man får røde knopper af smartphone-quizzer, bliver undervisningen aldrig god og relevant for eleverne, hvis man laver sådan nogle quizzer. De læringsaktiviteter man vælger, skal selvfølgelig passe til eleverne, men det er lige så vigtigt, at de passer til læreren og dennes personlighed,
Derfor kan det være en god idé at glemme de konventionelle råd for en stund og i stedet vælge undervisningsaktiviteter, som kan virke langt ude, men som passer til din personlighed som underviser. Eller også er det bare sundt at prøve noget, der er nyt, sjovt eller anderledes. Sundt for dig som lærer, men også for eleverne, der i den grad efterspørger variation i en lang skoledag fuld af power points og kompetencemål.
I så fald kunne du prøve disse 10 ukonventionelle ideer til din undervisning:
10 ukonventionelle og langt-ude-ideer til din undervisning
1. Giv eleverne ret i ALLE diskussioner
Som lærere møder vi ofte forskellige typer modstand fra eleverne. Den kan vise sig i form af negative bemærkninger om din person, uro i klassen, manglende motivation eller kritiske spørgsmål til undervisningens indhold. Det får vores parader op, og denne skyggeboksning er ofte gensidig. Det er som om, at både elever og lærere er flasket op med, at undervisningen skal være en konfrontation.
I det øjeblik at du konsekvent giver eleverne ret, når de diskuterer eller stiller kritiske spørgsmål, vil du opleve, hvordan paraderne sænkes. Først fra eleverne og siden fra dig. Undervisningslokalet bliver et meget rarere sted at opholde sig, og du vil opleve, at det er langt nemmere fremover at motivere dine elever, endda få dem med på dine værste og mest ukonventionelle ideer.
Værktøjer, du skal bruge: Store mængder empati og tålmodighed.
2. Lav en morgenmadsklub med dine kolleger
Okay, strengt taget handler denne idé ikke om din undervisning, men nu er det her jo en blogpost, der handler om langt ude ideer, så jeg har taget den med alligevel.
Tag på dig at arrangere en morgenmadsklub for dine kolleger på lærerværelset, hvor I mødes en gang om ugen. Det kan for eksempel være, at I møder en halv time tidligere hver tirsdag morgen, hvor I spiser morgenmad sammen. Lad det ikke alene være et spørgsmål om lyst brød og pålægschokolade, men lad der til hver morgenmadsseance være et fagligt tema, som I diskuterer. Det kan være differentiering, motivation, klasseledelse, tværfaglighed eller hvad I nu finder relevant i jeres konkrete sammenhæng. Overvej, om I på skift kan stå for et to-minutters oplæg som I kan bruge som udgangspunkt for jeres faglige og pædagogiske drøftelser.
Værktøjer, du skal bruge: Kaffe, havregryn, brød og hvad du ellers synes, I har brug for. En velfungerende e-mail adresse, hvor du kan melde dagens tema ud på forhånd.
3. Gå på et bibliotek med eleverne
Den her er virkelig gammeldags og derfor ukonventionel i en tid, der både i og udenfor undervisningen er fuld af digitale distraktioner. Gå på et bibliotek med din klasse – også (eller faktisk ISÆR) hvis klassen består af teenagere. Bed hver elev låne en bog med hjem, læse den og fortælle i din undervisning, hvad de synes om den.
Værktøjer, du skal bruge: Fornuftigt fodtøj, et sundhedskort eller andet kort, der kan bruges som lånerkort på jeres nærmeste bibliotek.
4. Hold din undervisning analog
Endnu et forslag, der er så gammeldags, at dine elever vil spærre øjnene op. Tag en hel uge, hvor al din undervisning er analog. Ingen Power Point, ingen flipped learning-film, ingen Lectio, ingen Fronter, ingen Youtube-klip. Du taler, du lytter. Eleverne taler, eleverne lytter. I diskuterer. I ser hinanden i øjnene. I bliver klogere ved at sætte ord på jeres faglige refleksioner og ved at gøre det i fællesskab.
Værktøjer, du skal bruge: Dig selv. Evnen til at formulere dig og evnen til at lytte til andre.
5. Lad eleverne lave en visuel refleksion
Når vi beder eleverne svare på et spørgsmål eller foretage en faglig refleksion, er der groft sagt to måder, vi ønsker, at de skal svare på:
De skal enten sige noget eller skrive noget.
Men hvem har egentlig bestemt, at det skal være sådan? Hvorfor kunne de ikke reflektere over de faglige spørgsmål på anden vis? Hvem siger, at det altid skal være en skriftlig aflevering eller en mundtlig fremlæggelse? Hvorfor ikke afslutte en lektion med at bede eleverne om at tegne det, de har lært? Lade dem lave en dokumentarfilm eller en instruktionsvideo på Youtube? Skrive en sang og opføre den for klassen? Lave et brætspil? Et computerspil? En app? Der er så mange muligheder for at variere elevernes besvarelser og faglige refleksioner, og de kan alle bidrage til, at din undervisning bliver mere levende og kreativ.
Værktøjer, du skal bruge: I princippet ingen. I hvert fald ikke noget du skal bruge, for her lader du eleverne vælge.
6. Flyt om i dit undervisningslokale – og giv det farver!
99 % af alle undervisningslokaler i Danmark er indrettet på stort set den samme, og meget konventionelle, måde. Væggene er hvide, bordene er i lyst træ, og det er stolene også, hvis de da ikke er kedeligt kontorgrå. Der er måske et par forkølede opslagstavler, der i takt med at eleverne bliver ældre, bliver mere og mere triste at se på. Bordene er opstillet i en klassisk biografopstilling – som var det en universitetsforelæsning, der skulle afvikles – og hvis det i sjældne tilfælde går vildt for sig: en gruppebordsopstilling.
Særligt på ungdomsuddannelserne er undervisningslokalerne fantasiløst og uinspirerende indrettet. Hvorfor ikke indrette det i zoner i stedet? En fordybelseszone? En vejledningszone? En zone til stående arbejde? En samarbejdszone? En materialezone? En mindfulness-zone? Mulighederne er uanede.
Overvej også, hvordan du kan lægge farver på dit undervisningslokale. Vi siger jo, at vi gerne vil gøre de unge til kreative, selvstændige, reflekterede og innovative mennesker, der kan bidrage med kreative løsninger på reelle problemer. Giver vi dem et læringsrum, hvor de har de bedst mulige forudsætninger for det? Overhovedet ikke! Få eleverne til at hjælpe med at indrette undervisningslokalet mere kreativt.
Værktøjer, du skal bruge: Fysisk kraft til at flytte om på borde og stole i undervisningslokale. Din skoles dankort, så du (billigt, ellers bliver chefen sur) i IKEA, Søstrene Grene eller tilsvarende steder kan købe farverige ting, der kan live undervisningslokalet op.
7. Drop de traditionelle undervisningsmaterialer
Det behøver ikke altid være lærebøger eller portaler, som du skal undervise efter. De sidste er i øvrigt også mest noget forlagene har opfundet for at tjene penge. Der er andre muligheder, og her får du to konkrete ideer:
Find en god og relevant TED-talk på dansk eller engelsk, som hænger sammen med dagens faglige emne, og lad din undervisning tage udgangspunkt i den i stedet for traditionelt lærebogsmateriale. Eller styrk den visuelle kommunikation, som under alle omstændigheder bliver en sindssygt vigtig kompetence for eleverne i fremtiden, ved at tage udgangspunkt i grafiske lektionsplaner, som du kan lave på Canva. Find inspiration her.
Værktøjer, du skal bruge: En computer med internetadgang og en projektor eller et smartboard i dit undervisningslokale.
8. Slå plat og krone
I tvivl om, hvad eleverne skal lave i din lektion? Skriv to forslag op og slå derefter plat og krone om, hvilket forslag, der skal vælges. Kan du forberede de to ting og så slå plat og krone foran eleverne, når lektionen begynder? I så fald vil du opnå en virkningsfuld effekt og helt sikkert få dine elevers opmærksomhed. Den ting, som mønten så viser, at I ikke skal lave, kan du selvfølgelig gemme og have på lager til en anden lektion.
Værktøjer, du skal bruge: En mønt, jeg anbefaler en tyver.
9. Hæng motiverende citater og infographics op i klassen
Vi nævnte tidligere de kedelige opslagstavler. Det er lidt ligesom det her med, at vi tegnede som børn (og de fleste af os elskede det), men så var der et tidspunkt, hvor vi holdt op. På samme måde er et undervisningslokales opslagstavler fulde af liv i indskolingen, har lidt mindre liv på mellemtrinnet, dør ud i udskolingen for at være helt begravede på ungdomsuddannelser som stx, hhx og hg.
Giv derfor eleverne til opgave i små grupper at lave infographics og plakater med inspirerende citater, som kan motivere dem til at gøre deres bedste i undervisningen. Lad dem i den forbindelse overveje, hvad der motiverer og inspirerer dem fagligt, for det er i sig selv en sund øvelse.
Canva, Piktochart og Visme er tre gode, gratis værktøjer til at lave infographics og plakater. Lad eleverne gøre arbejdet og reducér dig selv til praktisk gris, der står for at få trykt elevernes arbejde i god kvalitet og hængt det flot op i undervisningslokalet.
Værktøjer, du skal bruge: Farveprinter, gerne en maskine, der kan laminere og elefantsnot til at hænge elevernes arbejde op.
10. Omfavn multikulturalismen
I disse år får vi hele tiden at vide, at den ”etniske” sammensætning af klasser er et problem, der gør undervisningen vanskelig og kan svække elevernes læring. Og ja, naturligvis er der udfordringer knyttet til integrationen også i uddannelsessystemet, men det, at der i din klasse sidder elever fra forskellige lande med forskellige kulturelle, sproglige og religiøse kompetencer, kunne man også se som en styrke.
Hvorfor ikke sætte post its op i klassen med sætninger og beskrivelser af faglige termer eller inventaret i lokalet på en række forskellige sprog, der flugter med de sprog, dine elever kan? Dermed vil de kunne stille hinanden spørgsmål med udgangspunkt i teksterne på sedlerne, og dermed vil du skabe nye samarbejdsrelationer på tværs i klassen. Hvorfor ikke bruge tid på at markere forskellige religiøse eller verdslige højtider fra forskellige lande og tale med eleverne om tankesættet bag dem?
Vil du have en række konkrete ressourcer til, hvordan du kan bruge det multikulturelle klasserum som en styrke er denne tekst et godt sted at starte.
Værktøjer, du skal bruge: Post its i forskellige farver. Lysten til at se styrker og muligheder, hvor vores politikere og kommentatorerne i Berlingskes blogunivers ser svagheder og begrænsninger.
Du har SÅ mange muligheder
Når du først begynder at vende din undervisning på hovedet, vil du opleve noget utroligt. Du starter med et lille skridt, og dine elever reagerer positivt, taknemmelige for, at der langt om længe sker noget andet i timerne. Det vil give dig mod på mere, og det første lille skridt vil med tiden vise sig blot at være det første af mange, du kan tage. Tilsammen vil de skridt gøre dig til en gladere lærer og dine elever til dygtigere elever.
Vil du have flere ideer til din undervisning?
Så får du i denne tekst 39 helt konkrete og let implementerbare ideer til dine lektioner. Du skal ikke tilmelde dig noget eller give en mail men blot bruge knappen herunder.