Det, der giver. Det, der dræner.

Alle dine handlinger, dine aktiviteter og de relationer, du indgår i, falder groft sagt i to dele.

Der er dem, der giver dig energi, og der er dem, der dræner dig for energi.

Alt er mere vanskeligt, når du mangler energi. Du bliver mere træt, mere irritabel, mere tilbøjelig til at miste overblikket.

Det er ikke unormalt. Jeg ved godt, at der er nogen, der påstår det modsatte, men jeg tvivler på, at vi kan gå rundt og være energibomber hele tiden. Det er okay at være træt, okay at tage den med ro.

Problemet opstår, når det bliver et mønster. Når du gennem længere tid bruger dine kræfter på de ting og de mennesker, der dræner dig for energi. Så kan det føre til stress og udbrændthed. Det har jeg selv prøvet, og det var ikke så morsomt. Er du på vej til at opleve dette mønster, at balancen mellem det, der giver, og det, der dræner, tipper, så er det en god idé at standse op. Så kan du reflektere over dine aktiviteter, handlinger og relationer. Koster de dig mere energi, end de giver?

I princippet er der en simpel model til at få mere energi.

Du skal gøre mere af det, der giver dig energi, og mindre af det, der dræner dig for energi.

Det lyder ret enkelt, ikke? I praksis er jeg ikke sikker på, at det er helt så nemt. Når hverdagen først kører derudad, mister vi overblikket. Aktiviteter, handlinger og relationer føles naturgivne. Vi tænker, at de er uomgængelige, at ”det er sådan, det er.”

Det er det ikke. Det er der ikke noget, der er. Men før du når så langt, så kræver det, at du træder et skridt tilbage, skaber overblik og tør stille dig selv et par vanskelige spørgsmål.

En simpel metode til at skabe overblik

Tag et stykke papir eller en notesbog og skriv en liste over alle de ting, du gør i løbet af en uge, både privat og i dit arbejdsliv. Ja, du læste alt. Sæt et E ud for de aktiviteter, der giver dig energi, og et D ud for de aktiviteter, som dræner dig for energi. Du kan bruge det som en rettesnor, hvor du laver flere E-aktiviteter og færre D-aktiviteter.

Det kræver, at du fremover siger nej tak til arrangementer, du før sagde ja til. Det kan være ukomfortabelt, men prøv at være ærlig, hvis du for eksempel melder afbud til et familiearrangement den kommende weekend. I det lange løb vil din ærlighed blive værdsat, og du får bedre muligheder for at komme til kræfter igen.

Når du danner dig et overblik over, hvad du egentlig bruger din tid på, så får du et pejlemærke for det du gerne vil gøre mindre af. Det giver dig gode forudsætninger for at tilrettelægge en uge, hvor du gradvis kan minimere antallet af handlinger, aktiviteter og relationer, der dræner dig for energi.

Det tager lidt tid at lave denne øvelse, og den kan godt være ukomfortabel, men jeg garanterer, at du efterfølgende har et klarere billede af, hvad der giver, og hvad, der dræner.

Er det lettere sagt end gjort?

Måske tænker du, hvad med rugbrødsarbejdet? De der forpligtelser, jeg har, som ikke bare forsvinder, men som er et klart D på listen?

Det er et godt spørgsmål. Og nej, det er ikke realistisk, at du kan skære alle dine D-aktiviteter, handlinger og relationer ud af dit liv fra den ene dag til den anden.

Men jeg er helt sikkert på, at du kan skære nogle af dem ud af dit liv. Start med de ting, som du umiddelbart kan gøre noget ved og påvirke selv. Måske kan du ikke kontrollere, hvilke opgaver din chef giver dig i morgen, men du kan styre, hvor meget tid du bruger på sociale medier eller hvilke personer, du laver aftaler med i din fritid.

Start, hvor du kan. Begræns D-aktiviteter, hvor det er muligt. Det flytter mere, end du tror, og dermed får du efterhånden luft til E-aktiviteter. Det er dem, der er sjove, meningsfulde og energigivende for dig.

Du er nemlig summen af dine handlinger, dine aktiviteter og de mennesker, du bruger din tid sammen med. Vælg med omhu. Dine prioriteter mellem det, der giver, og det, der dræner, vil gøre en forskel i dit liv.


Udbrændt? Få ny energi med mikrokurset Genstart

  • Føler du dig træt og udbrændt?
  • Har du mistet overblikket?
  • Vil du finde energien igen?
  • Og gøre det på en måde, der er overskuelig og til at gå til?

Jeg har selv bokset med udbrændthed, og jeg ved, hvor stor en forskel det kan gøre, hvis det lykkes at få energien tilbage.

Derfor har jeg lavet mikrokurset Genstart – fra udbrændt til energifyldt i 5 enkle trin. Et mikrokursus er et kursus, der skærer ind til benet, fokuserer på det vigtigste, kan tages i en ”sitting”, og som er billigt. I dette kursus, som du selv vælger, om du foretrækker på tekst (en lækker, printbar PDF) eller på lyd (mp3-filer i god kvalitet) får du en skridt-for skridt-proces med praktiske ideer til at komme ud af din udbrændthed og genstarte dig selv – lidt ligesom du gør det med en computer, hvor du trykker “genstart.”

Så snart du har gennemført dit køb (sikker betaling), får du adgang til mit online-læringsunivers. Her får du dit materiale. Du har adgang 24 timer i døgnet, 365 dage om året, på alle dine enheder.

Køber du kurset i dag, får du endda lydbogen Søndagslisten 20221 som bonus (6 timers lyd og en værdi 100 kroner). Er du ikke tilfreds med dit køb, kan du benytte 20 Skridts 30-dages garanti og få dine penge tilbage, uden spørgsmål.

2022-03-29T08:16:39+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

Leave A Comment