Forskning: Derfor skal du spilde tiden

Artiklen som podcast.

I denne uge har jeg læst Alan Lightmans bog In Praise of Waisting Time. Det er altså en god bog, som jeg håber snart, bliver oversat til dansk.

Når jeg er glad for bogen, skyldes det dels, at dens hovedbudskaber er meget i tråd med principperne i slow living og simple living, dels at den forskningsmæssigt underbygger, hvorfor det er vigtigt, at vi tager pauser, sænker tempoet og giver os selv lov til at spilde tiden. Forskning viser, at det er noget, vores hjerner har brug for, og bogen dokumenterer det overbevisende.

Måske kan du selv overveje, hvornår du sidst lavede absolut ingenting? Altså ikke ingenting som at se videoer med katte på YouTube eller ligge på sofaen og se Netflix, men slet ingenting.

Jeg vil vædde med, at du gør det sjældent. Ligesom alle andre. Vi i det moderne liv er slet ikke vant til ustruktureret tid. Vi er vant til skemaer, planlægning, produktivitet. Vi er trænet til at tænke, at ustruktureret tid er forkert, nærmest farligt. Selv vores fritid fylder vi med aktiviteter.

Det er her In Praise of Wasting Time, og den forskning bogen henviser til, kommer ind i billedet. Den viser nemlig, at vi har brug for ustruktureret tid. Vores hjerner kræver det, hvis vi skal genoplade vores fysiske og mentale batterier. Det er værdifuldt for vores kreativitet, evne til at reflektere og sætter os i stand til at løse problemer.

Hvad er spildtid egentlig?

Måske tænker du, hvad spildtid egentlig vil sige? Alan Lightman har i bogen en ret præcis definition.

Spildtid er tid brugt, der er ustruktureret og uden mål.

Alan Lightman

At spise frokost med en god ven kan sagtens være spildtid. Men har I på forhånd aftalt, at desserten skal være spist klokken 14, og har du en plan om, at frokosten skal munde ud i, at din ven låner dig 1.000 kroner, så er det ikke længere spildtid.

Hjerneforskning viser, at spildtid, den der er helt uden struktur og mål, aktiverer og deaktiverer forskellige centre i vores hjerner. De centre, der bliver aktiveret af spildtiden, er dem, der hjælper kreativiteten og de utraditionelle løsninger på vej. Det er noget, du kan få glæde af både i dit private og dit professionelle liv.

En af Alan Lightmans hovedpointer er, at udover, at spildtiden aktiverer hjernens kreative centre, så hjælper ustruktureret tid os med at konsolidere vores identitet og værdier. Den bringer os i kontakt med os selv.

Det er ellers en mangelvare i det moderne liv. En af farerne ved vores konstante travlhed og det her liv, hvor vi hvert tredje minut tager telefonen frem, er, at vi ikke får den stille tid, hvor vi reflekterer over, hvem vi er. Det har vi brug for. Vi flyder så ofte i overfladen, rundt mellem apps, websites, streamingtjenester, to-do-lister, skemaer, underholdning og alt det, der blinker, men vi mærker sjældent jorden under vores fødder. Det har vi for travlt til.

Gør vi det, giver os tid og plads til at reflektere over, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi er i livet, og hvor vi er på vej hen, så bliver vi klogere på os selv og på verden. Vi finder nye retninger, og vi bliver bedre i stand til at hjælpe andre. Men vi gør det kun, hvis vi har tid, der er ustruktureret og uden mål.

Glem ikke at lege

En anden vigtig pointe i In Praise of Wasting Time er, at det er vigtigt at lege. Ud over at leg – uanset hvilken leg der er tale om – er en sjov og meningsfuld aktivitet i sig selv, så går de mere ubevidste dele af hjernen i gang, når vi leger. Studier viser, at hjernen faktisk arbejder på at løse nogle af de problemer, vi står over for, men ikke tænker på, når vi leger. Især os, der er voksne, fornuftige og seriøse leger alt for lidt.

Forleden kastede jeg på en græsplæne frisbee med min datter Cecilie. Det er egentlig ret formålsløst sådan at kaste en plastikdisk rundt i luften. Der er ingen point at tælle, det skaber ikke resultater, og hvis man vil smide lidt coronakilo, er der sikkert mere effektive motionsformer.

Men Cecilie og jeg havde det sjovt. Vi grinede, var ude i den friske luft, kiggede ikke på ure eller mobiltelefoner. Senere, da jeg vendte tilbage til mit skrivearbejde og hun til sin online-skole, var det med fornyet energi. På den måde gør legen to gode ting. Den er en meningsfuld aktivitet i sig selv, men den stiller os også bedre, når vi vender tilbage til det seriøse og fornuftige. Det er et fint eksempel på, at tid der er spildt, i virkeligheden er tid, der er brugt godt.

To ting, du kan gøre

Her til sidst tænker du måske over, hvordan du oversætter de forskningsbaserede principper fra Alan Lightmans bog til din egen hverdag. Her tænker jeg, at der er to konkrete ting, du kan gøre:

  1. Sørg for at hver dag har tid, der er ustruktureret og uden mål.
  2. Giv dig selv lov til at lege.

Det er selvfølgelig ikke al din tid hver eneste dag, der skal være ustruktureret, men giv dig selv lov til at spilde din tid hver dag. Det vil gøre en positiv forskel for dig, hvor du kommer mere i ro og får mere overskud, fordi du har haft et break fra alt det, der er produktivt og skemalagt.

Giv dig selv lov til at lege. Være nørdet. Sidde stille. Gå en tur i skoven. Du giver din hjerne ro. De ubevidste dele af den giver dig kreativ ammunition, mens du spilder tiden. Du oplever stilhed før den næste storm, lader dine batterier op og kommer videre, hvis du føler dig kørt fast. Det er alt sammen gode ting.

At spilde din tid er en gave, du kan give dig selv. Vil du pakke den ud i dag?


Spar 300 kroner på Vær din egen chef

Din egen chef
  • Vil du bestemme over din egen tid, så du kan spilde tiden, når du har brug for det?
  • Har du en kreativ drøm, du gerne vil forfølge?
  • Vil du have kontrol over dit arbejdsliv og træffe de vigtige beslutninger selv?
  • Er du træt af MUS-samtaler, personalemøder med lunken kaffe og Power Point-præsentationer?

Så er Vær din egen chef noget for dig. Med mig som din personlige guide, får du et komplet forløb, der tager dig fra den første idé til et sted, hvor du har skabt din egen forretning og kan leve af den.

Det handler ikke om, at du skal være superiværksætter og tjene millioner, men om at få frihed, glæde og fleksibilitet i dit arbejdsliv. Det handler om at gøre det, du brænder for, men om at gøre det på en måde, hvor du kan sove roligt om natten uden for mange økonomiske bekymringer.

Vær din egen chef er et step-by-step forløb, hvor du får 40 videoer og en lækkert designet workbook på 50 sider, der tager dig gennem hele processen. Du får adgang til hele materialet så snart, du har købt det, og du får det fleksibelt. Du kan tilgå det hvor om helst og når som helst, 24 timer i døgnet, 365 dage om året. Du kan gøre det på telefon, tablet eller computer alt efter, hvad der passer dig bedst. Alt kan downloades, hvis du ønsker det. Du kan se mere om forløbet og læse testimonials fra glade kursister her.

Sådan sparer du 300 kroner

Vær din egen chef koster 1.000 kroner, cirka det samme som en returbillet med DSB mellem København og Aalborg, men køber du i dag, kan du spare 300 kroner ved at gøre sådan.

1) Tryk på dette link: https://20-skridt.teachable.com/p/vaer-din-egen-chef

2) Tryk på ”Kom i gang for 1.000,-”

3) Tryk på ”Brug kupon.”

4) Skriv koden KREA og tryk på ”Brug”

5) Udfyld dine oplysninger.

Så får du med det samme adgang til mit online-læringsunivers, hvor materialet ligger klar til dig. Koden er tidsbegrænset, og den udløber ved midnat, søndag den 25. april 2021.


Læs de seneste artikler

  • Kintsugi Ole Ditlev Nielsen

7 ting jeg har lært på 7 år uden fast arbejde

juli 27th, 2021|0 Comments

Hvis du har læst med på Søndagslisten et stykke tid, kender du historien om mit arbejde. I sommeren 2014 sagde jeg et fast job som underviser op for i stedet at leve langsommere og forfølge

  • Lykken

At vende lykken på hovedet

juli 24th, 2021|0 Comments

Vi har lært, at det foregår nogenlunde sådan her: Vær flittig i skolen, arbejd hårdt, opnå forfremmelser og succes og så bliver du lykkelig! Det er en velafprøvet model, og den virker sikkert for mange,

  • Frygt

7 langsomme digte og 3 x gratis inspiration

juli 12th, 2021|0 Comments

Det er vist noget med, at Instagram handler om at lægge lækre billeder op af de måltider, man spiser på fancy restauranter, af det smarte hjem, man bor i og af alle de spændende ting,

Den langsomme ferie – 7 skridt til en slow sommer

juli 7th, 2021|0 Comments

Så er det juli og dermed ferietid for rigtig mange af os. Uanset, om man er hjemme, eller er taget på langfart (i det omfang det kan lade sig gøre i en coronatid), så er

1 time om dagen til dine drømme

juni 29th, 2021|0 Comments

Vi har alle sammen noget, vi gerne vil. Der er det, vi rigtig, rigtig godt kunne tænke os. Det, vi drømmer om. Det, som vi tænker vil gøre den store positive forskel i vores liv.

  • Slow musik

Inspiration: 7 stykker musik til en slow dag

juni 23rd, 2021|2 Comments

Lyt til artiklen. Du kender det. Du sætter et stykke musik på, derhjemme eller i et par høretelefoner mens du sidder i et tog. Alt efter hvad du har valgt, kan musikken gøre dig energifyldt,


Foto: Emilie Haut.
Musik i lydversion: Rustic Ballad by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com.Music promoted by https://www.free-stock-music.com. Attribution 4.0 International (CC BY 4.0, https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

2021-04-23T09:35:48+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

Leave A Comment