I gang efter ferien – 3 strategier, der hjælper dig

Så er det august, og måske oplever du noget i retning af det her?

Du har haft en dejlig ferie, nydt den i fulde drag. Du oplevede en af de gode ting ved at gå ned i gear i ferien: At der var tid og ro til at reflektere over livet og dets tilstand.

Måske nåede du i dine refleksioner frem til, at du ville gå til den, når du var tilbage i hverdagen? Der var intentioner, ambitioner og drømme. Tanker om, at det kommende arbejdsår skulle være mindre stresset, mere overskueligt. Det samme skulle tilværelsen i det hele taget.

Det er ikke så nemt at komme i gang efter ferien

Sådan har jeg tit tænkt. Ofte er jeg også startet ambitiøst og energisk efter en ferie for ret hurtigt at falde tilbage i gamle vaner. Så er jeg lidt som en ballon, luften fiser ud af. Ikke med et brag, men gradvist, lidt ad gangen, så jeg til sidst ligger rynket og sammenklappet tilbage. Alle de tanker og ambitioner jeg gjorde mig på ferien, bliver ikke rigtig til noget. Det gælder uanset, om de er professionelle eller personlige.

Får jeg det først sådan, så tænker jeg, at jeg helst ville være i Thailand, hvor jeg tilbragte det meste af sommeren med min familie. Det er jeg bare ikke. Jeg er på Amager, det regner, og jeg forsøger at trække mig selv op.

Hvis du oplever noget lignende, og har brug for at trække dig selv op efter ferien, kommer der her tre strategier, du kan bruge.

1) Sænk forventningerne

Når det er svært at komme i gang og indfri de ambitioner og intentioner, du gjorde dig i ferien, så er årsagen måske, at der er for mange af dem, og ambitionerne er for høje.

Modgiften er at sænke ambitionerne. Store ambitioner kan være fine, men de kræver ofte tid, kræfter og tålmodighed. Det er ikke altid foreneligt med en hverdag, der kræver sit. I stedet kan du vælge en anden tilgang og halvere dine mål. Måske tænkte du i ferien, at du ville tabe fire kilo eller lægge 300 kroner til side hver måned? Halver disse mål og sig to kilo eller 150 kroner. Det gør det meget lettere at komme i gang.

2) Én ting ad gangen

Måske har du i ferien haft tanker om livsstilsændringer, at pleje dine personlige relationer bedre, karrierefremgang og mere personlig effektivitet. Eller hvad det nu måtte være. Det er for meget, og det er især for meget på én gang. Så begynder det at virke uoverskueligt, og energien forsvinder.

I stedet kan du vælge en enkelt ting at fokusere på og give den din fulde opmærksomhed. Parkér de øvrige ambitioner og vend tilbage til dem på et senere tidspunkt, hvis de til den tid stadig føles meningsfulde.

3) Tænk på det gode, der sker

Står du i en situation, hvor du har svært ved at komme i gang efter ferien, hjælper det at løfte blikket og se det store perspektiv. Det kan du gøre ved at stille dig selv dette spørgsmål:

Hvad vil der ske af gode ting, hvis jeg gør det her?

Af og til kan en opgave eller en ambition føles sur og drænende, når man står midt i den, men den kan føre noget godt med sig, når den er udført. Du kan se den som et skridt på vejen. At komme i gang kan føre dig et bedre sted hen, og det kan være noget, der gør en positiv forskel for andre.

Det er en kraftfuld motivationsfaktor, hvis du fokuserer på de positive effekter af det, du skal i gang med efter ferien.

Den mere drastiske overvejelse

Følelsen af at det er svært at komme i gang efter ferien er helt normal. Den skal du ikke gå i panik over. Men hvis den varer ved i dage, uger eller måneder, og hvis den gentager sig år efter år, er der en mere drastisk overvejelse, du kan gøre dig.

Måske er det et signal fra dit indre? En stemme, der spørger dig om, du er det rette sted? Om din ferie har gjort dig klar til større forandringer? Måske fortjener den stemme, at du lytter et minut eller to? Det er ikke alle, der hører den stemme, og hvis du ikke gør, er det helt fint. Men hvis den taler til dig, så er der måske en sund refleksion, der ligger og venter på dig?


Kurser og foredrag i sæsonen 2022/23

Her i sommer har jeg forsøgt at tage min egen medicin, når det handler om at skære fra og fokusere på det vigtigste. Derfor har jeg justeret og skærpet mit foredrags- og kursusudbud. Nu handler det om kernen i mit arbejde, som jeg i tidens løb har skrevet bøger og holdt workshops og foredrag om.

  • Slow living og det meningsfulde liv – se her.
  • Undervisningsdifferentiering og pædagogik i praksis – se her.

Er du eller din arbejdsplads interesserede i et foredrag, workshop eller kursus, er du velkommen til at skrive uforpligtende til mig på odn@20skridt.dk. Det gælder både store arrangementer og små, private begivenheder. Vi har altid en grundig dialog om ønsker og behov. Det sikrer, at det ikke bliver et standard-foredrag, men et arrangement, der er tilpasset det enkelte sted og dets publikum.

Slow living foredrag

2022-08-07T06:36:37+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til otte anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året langt fra Danmark.