Vi vil gerne arbejde inspireret. Være iderige og kreative og løse vores opgaver på måder, der både er overraskende og samtidig så effektive, at de skaber resultater. Vi ser gerne, at inspirationen slår ned i os, så vi kommer i flow. Vi vil gerne være så optagede af det, vi gør, at vi glemmer alt omkring os.

Det er kun godt. Jeg er selv en stor tilhænger af nye ideer og kreative processer. Jeg elsker dem. For tiden er jeg ved at skrive en bog om dem. Den har arbejdstitlen Livseksperimenter, og jeg glæder mig til at fortælle meget mere om den i 2018.

Kreativitet opstår ikke af sig selv

Imidlertid er der ofte noget, vi glemmer. Politikerne glemmer det også, når de holder deres skåltaler om innovation og kreativitet.

Det, vi glemmer, er, at kreativiteten har forudsætninger. Kreativiteten og de gode, innovative ideer opstår ikke ud af den blå luft. De kommer kun, hvis vi er parate. Vi skal være ordentligt forberedte til dem, så vi er klar til at gøre vores arbejde, når ideerne opstår. På den måde er kreativiteten som en plante, der skal vandes. Vi skal sørge for at gøde jorden, så planten har de bedste muligheder for at gro og vokse sig stærk.

Tom Sachs om det kreative arbejde

En spændende vinkel på det kreative arbejdes forudsætninger finder du i septembernummeret af det glimrende blad Outside Magazine. De kalder nummeret for ”The Genius Issue” med features og interviews med mennesker, der forener innovation med moral – for eksempel i kampen mod Trump-administrationens angreb på fredede områder i den amerikanske natur. Endvidere interviewer den prisvindende svensk-amerikanske designer Thomas Meyerhoffer en række kreative personligheder. En af disse er kunstneren Tom Sachs. Han har udstillet over hele verden og siger følgende om sit kreative arbejde:

99 % af min tid går med at lave armbøjninger, fokusere på det grundlæggende. Jeg går i lange perioder uden, at der sker noget nyt, men jeg har stadig en masse arbejde at gøre. Jeg gør rent i mit værksted, sliber mine mejsler, rydder op. Jeg sikrer mig, at mit udstyr er i orden, så når inspirationen rammer, behøver jeg ikke først at gå ned i butikken for at købe rød maling. Det er min vigtigste strategi: Vær forberedt.

 Outside Magazine, I interview med Thomas Meyerhoffer, september 2017.

Det er så rigtigt, som det er sagt. Uanset, hvad vi beskæftiger os med, og hvor gerne vi vil være kreative og innovative, så handler det først og fremmest om at gøre os selv klar. Det er ikke guddommelig inspiration, det handler om, men om at have de rigtige værktøjer og sørge for, at de er i god stand.

Er du parat til kreativt arbejde?

Er du selv klar? Har du slebet dine mejsler og spidset dine blyanter? Har du sørget for, at der er et sted, hvor du kan arbejde med fokus og uden distraktioner? Hvis du mener alvorligt, at du gerne vil arbejde kreativt, så gør ligesom Tom Sachs. Fokusér på det grundlæggende. Vær parat, så du kan lave dit bedste kreative arbejde, når inspirationen kommer. Ellers kommer du ikke nogen vegne, og så vil ideerne passere forbi dig. Det er i sidste ende et valg, du kan tage. Kreativitet eller ej? Fokuseret arbejde eller ej? Forberedt eller ej?