På LinkedIn, Instagram og andre steder har jeg på det sidste bemærket en tendens. Nogle virksomheder, freelancere og soloselvstændige siger, at de er ordentlige. De fremhæver noget i retning af det her:
- Ordentlighed er en værdi for mig/os.
- Vi/jeg overholder aftaler med kunder.
- Vi/jeg driver en etisk virksomhed.
- Bæredygtighed er en vigtig værdi for mig/os.
Det lyder fint. Hvem synes ikke om disse værdier?
Hvad du imidlertid kan prøve at gøre, er at udsætte denne type udsagn for ikke-testen. Hvordan ville det så lyde?
- Ordentlighed er ikke en værdi for mig/os.
- Vi/jeg overholder ikke aftaler med kunder.
- Vi/jeg driver ikke en etisk virksomhed.
- Bæredygtighed er ikke en vigtig værdi for mig/os.
Det giver ikke rigtig mening, vel?
Og det fører til næste spørgsmål: Hvorfor føler virksomheder og enkeltpersoner trang til at understrege noget, der burde være helt naturligt? For der er vel ingen, der er uenige i, at ting som at være ordentlig eller at overholde aftaler, er en selvfølge? I forretning så vel som i livet?
Ikke-testen fungerer i øvrigt også fint som en bullshit-detektor i forhold til politisk kommunikation, men den det er en helt anden historie.
Derfor er det et problem
Der er med andre ord grund til, at du lader dine advarselslamper blinke, når du støder på mennesker eller virksomheder, der gør et ekstra nummer ud af at tale om, hvor ordentlige og etiske de er. Uanset hvad vi beskæftiger os med, er ordentlighed ikke noget, vi skal sige. Det er noget, vi skal gøre gennem vores daglige handlinger.
Når folk på sociale medier eller andre steder på internettet råber op om deres ordentlighed i, hvad der dybest set er markedsføringskommunikation, så er det ofte fordi de pågældende ikke hviler i deres værdier. Eller de har en anden værdi, vi kan kalde den for den forretningsorienterede værdi, der trumfer værdier om etik og bæredygtighed.
Sandheden er, at ordentlighed og overholdte aftaler kan være dyrt og besværligt. Hurtige penge er ofte bedre for bundlinjen end langsomme værdier, på både kort og mellemlang sigt.
Problemet er, at det er en falsk og uærlig kommunikation. Og de fleste af os møder den hver eneste dag uden at tænke over det.
Det, du kan gøre
Jeg vil gerne understrege, at det ikke handler om at hænge nogen ud. Derfor nævner jeg ingen navne eller artikler i denne artikel. Det er mere en opfordring til, at vi standser op, reflekterer og forholder os kritisk til den kommunikation, der møder os.
Verden går hurtigt, og et af de steder, den går hurtigst, er i den information og information, der strømmer os i møde 24 timer i døgnet, 365 timer om året. Det går så stærkt, at når vi hører noget, der lyder logisk og rigtigt – som at sige at man opfører sig ordentligt – så nikker vi ja uden at tænke over det. Men i bund og grund er det manipulation, der i sidste ende handler om at få os til at bruge hurtige penge.
Stands derfor op næste gang du hører den slags budskaber. Spørg dig selv, hvad der kan ligge bag. Hvorfor råber afsenderen højt om noget, der burde være selvfølgeligt? Tænk selv og træf derefter en kvalificeret beslutning. Det kan give dig bedre relationer og spare dig for tid og penge i fremtiden.
Lån e-bøger og lydbøger på eReolen
Du kan låne bøgerne Livseksperimenter – en ukonventionel guide til et frit og kreativt liv, Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening, Om at leve – 20 skridt til mere overskud og mindre stress og 100 ideer til ChatGPT som personlig coach på eReolen. Det koster ikke en krone, og du kan låne dem i 30 dage ad gangen. Du skal blot bruge dit sædvanlige bibliotekslogin, og du kan se mere her.