Ugeprogram: 7 mikrovaner til næste uge

Måske har du her i sommer gået og tænkt, at du gerne vil lave noget om i dit liv? Måske ændre vaner og gå i en ny retning? Det kan for eksempel være i forhold til arbejde, stress, krop og sundhed eller dine relationer.

Det er fint at reflektere over, hvor du er i tilværelsen, og hvor du gerne vil hen. Det har jeg selv gjort her i ferien, og en sommer er et godt og naturligt sted at standse op og tænke over tingene.

Problemet opstår, når alle de gode tanker og refleksioner skal føres ud i livet. Det er svært at ændre vaner. Der er så meget, vi gerne vil og så lidt tid at gøre det i. Intentionen om at skabe positive forandringer i tilværelsen bliver for store, for ambitiøse og for uoverskuelige. Det ender med, at hverdagen bliver præcis, som den var før.

Mikrovaner – den enkle vej til bedre vaner

Måske kunne du gå en anden vej? I stedet for at gøre ambitionerne om personlig forandring store kunne du måske gøre dem små? Måske kunne du fokusere på at gøre en lille ting ad gangen?

Det er her tankegangen om mikrovaner, kommer ind i billedet. Det er vaner, der er så små og enkle, at du nærmest ikke kan undgå at få succes med dem. Tankegangen er formidlet i James Clears populære bog Atomvaner, og det giver rigtig god mening at fokusere på de små skridt i stedet for de store rejser. Tager du små skridt, og gør du det konsistent, så skal du nok komme frem til din destination.

Derfor får du i dag et program for næste uge med forslag til en mikrovane, du kan prøve dag for dag. Der er en vane til hver af ugens syv dage, og vanerne er en god blanding af små gøremål, der er gode for enten din krop, din hjerne eller dit stressniveau. De hjælper dig til en langsommere uge, uden at du skal lave alting om.

Mandag: Stå på et ben når du børster tænder

Vi starter med en enkel, sjov vane, der er god for dit balancesystem og din evne til at koordinere dine bevægelser. Den hjælper dig til at komme bedre i kontakt med din krop.

Prøv at stå på et ben i de to minutter, du bruger på at børste dine tænder tre gange i løbet af mandagen. Det kan godt være en udfordring, men det er en udfordring, du kan løse.

Tirsdag: En dag på vand og brød

Nej, du skal ikke i fængsel, men prøv en enkelt dag (ud af de 365 dage du har på et år) kun at drikke vand og spise brød, intet andet!

Lyder det kedeligt? Det er sådan set også meningen. Ud over det måske renser lidt ud i din krop, så er det først og fremmest en taknemmelighedsøvelse. Den minder dig om, hvad du har til daglig, og hvad du kan glæde dig over. En kop dampende, varm kaffe, en kartoffelmad, et stykke chokolade hen under aften.

Tager du en enkelt dag, hvor du undværer disse ting, vil du resten af ugen sætte mere pris på dem. Det er en god måde at sætte tingene i perspektiv, og så får du en dag, hvor du også sparer penge på mad og drikke. Sådan som priserne stiger for tiden, er det jo heller ikke tosset.

Onsdag: Slut dit brusebad af med et minuts iskoldt vand

Denne vane har jeg selv praktiseret her i sommer og været vældig glad for den. Jeg tager et kort brusebad hver morgen, og inden jeg stiger ud af badet, drejer jeg på hanen, så der strømmer iskoldt vand ud.

Nej, det er ikke vildt behageligt, men jeg har vænnet mig til det, og det ene minut under den iskolde bruser gør virkelig underværker. Det frisker op, og jeg føler mig meget mere vågen, end jeg ellers ville gøre. Prøv det på onsdag.

Torsdag: Gå en aftentur på to timer

Vejret er så smukt for tiden, så hvorfor bruge din torsdag aften inden døre?

Læg din telefon på køkkenbordet, tag et par gode sko på og gå en dejlig, lang tur. Nyd, hvordan lyset skifter, hvordan skumringen kommer og lyt til fuglenes aftensang. Det får dagens stress og fortrædeligheder til at forsvinde, og der er noget rytmisk i det, når du går mere end en kort tur. Du kan gå alene, med en hund eller sammen med andre. Det er op til dig.

Måske kan du ikke gå to timer hver aften, men du kan gøre det til en vane at gå en lang aftentur i hvert fald en dag om ugen. Det giver mere ro og mindre stress.

Fredag: Unfollow de profiler, der stresser dig

Hvis du er som mennesker er flest, så følger du sikkert en række mennesker på sociale medier. Det kan være gode venner, familiemedlemmer, fjerne bekendtskaber, politikere og kendisser. Overvej, om der er nogen af dem, der stresser dig, og om du kommer i dårligt humør, når du ser deres opslag eller de kommentartråde, der følger med. Er det tilfældet, så vælg dem fra. Brug lidt af din fredag på at ”unfollow” dem, der stresser.

Det samme gælder for visse hjemmesider, apps og nyhedsbreve, du er tilmeldt. Jo mere du fjerner og framelder, jo mere ro vil du føle (men jeg håber selvfølgelig, du holder fast i Søndagslisten…).

Lørdag: Gør rent mens, du lytter til glad musik

Det er forskningsmæssigt velunderbygget, at musik kan gøre underværker for dit humør og have en positiv effekt på dit sind. Den kan også give energi – især, når du skal i gang med opgaver, du måske ikke har så meget lyst til.

Det kan for eksempel være rengøring, som mange sætter lørdag formiddag af til. Brug et par timer, spil noget musik der gør dig i godt humør, og som giver dig lyst til at danse. Spil det højt, mens du gør rent, og det vil føles knap så surt og kedeligt.

Jeg lavede selv en playliste for nylig, blandt andet med musik af Peter Sarstedt, Rabbi Shergill og Kacey Musgraves, og den hjælper mig virkelig meget, når jeg skal rydde op, gøre rent eller få gang i kroppen om morgenen. Smag og behag er forskellig, så lav din egen og husk at nyde, hvor fint der er blevet, når du har gjort rent. Og ja, du må gerne synge med undervejs.

Søndag: Fordybelsesdag

Stærkt! Du har indarbejdet en masse gode mikrovaner. Derfor får du søndag helt selv lov til at vælge, hvad du vil gøre, men der er et benspænd:

Gør kun én ting!

Gør søndag til din fordybelsesdag, hvor du bruger din dag på kun en enkelt ting. Det kan være at læse en bog, cykle en lang tur, se en sæson af en god serie eller at lave slow food. Du bestemmer!

Livet bliver ofte mere enkelt, når vi ikke har for meget på vores tallerken. At bruge søndagen på kun at gøre en ting, men så fordybe dig helt og fuldt i den, er en god opladning til en ny uge.

Enkle handlinger bliver til mere

Det var syv små vaner, en til hver dag i den kommende uge. Måske lyder de ikke af så meget, men du kan se dem som en lille positiv-forandrings-challenge. Det er enkle handlinger, men de vil på en uge rykke dig mere, end du tror. Det er bare med at gå i gang.


Lån Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening på eReolen

På eReolen kan du med dit sædvanlige bibliotekslogin låne min bog Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening som e-bog eller lydbog. Bogen giver dig en introduktion til den verdensomspændende langsombevægelse og dens filosofi, og du får et væld af konkrete tips til at sænke tempoet i en travl hverdag. Du finder den på eReolen lige her.

Hvis du hellere vil købe bogen i stedet for at låne den, kan du få den hos Saxo.com og alle andre førende boghandlere. Du finder den som paperback her.

Slow living bog

Gør som mere end 4.000 læsere og tilmeld dig Søndagslisten

* indicates required

Tak fordi du læser med. Du kan få flere ideer og perspektiver i mit nyhedsbrev Søndagslisten. Hver søndag morgen sender jeg dig en artikel om det enkle, det langsomme og det meningsfulde liv. Der er mere end 4.000 tilmeldte, der læser med hver uge. Du kan være med ved at tilmelde dig i boksen herover.

Søndagslisten

Foto: Emilie Haut og Frida Hjaltestad

2022-08-01T14:58:46+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til otte anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året langt fra Danmark.