Om bjergvandring, tabte tænder og kunsten at give slip

Læsetid: 5 minutter

Jeg tilbragte størstedelen af den forgangne uge i Spanien. Det var dejligt at få et skud D-vitamin, lytte til bølgeslagene på en strand og sidde med en kop kaffe i solen, i shorts og skjorteærmer. Alt var godt.

Eller, det var det, indtil den dag, jeg med min familie tog på en strabadserende vandretur i Andalusiens bjerge. Altså, selve vandreturen var også fin. Godt at få sved på panden, luften var klar og udsigten over bjergene, de hvidkalkede byer og Middelhavet var fænomenal.

Der stod jeg, på bjergstien, tog et stykke tyggegummi i munden, tyggede lidt, vendte mig om for at sige noget til min datter Cecilie.

Og i det øjeblik, da jeg åbnede munden, faldt min fortand ud.

Ned på stien, der var støvet og fuld af hundredvis af hvidgule, tandfarvede småsten!

Jeg mobiliserede straks min hustru og mine børn for at hjælpe mig med at lede. Vi prøvede i tre kvarter, måske en time, mens solen brændte på os. Vi fandt den ikke. Min fortand blev tilbage på et bjerg i Andalusien.

Når uheldet rammer

Efterfølgende var jeg knust og bekymret. Jeg havde svært ved at nyde resten af vandreturen. Spekulerede og bekymrede mig. Kunne jeg finde en tandlæge i Spanien? Ville det blive meget dyrt, hvis det skulle laves derhjemme? Hvordan i alverden kunne det ske? Kunne jeg ikke have passet bedre på? Hvorfor var jeg altid så uheldig? Det var jo ikke mere en to uger siden, at stellet på min cykel var knækket.

Næste morgen fandt jeg en tandlæge, men han forklarede venligt, at det ikke kunne lade sig gøre at lave det, da jeg skulle flyve hjem to dage senere. Jeg satte mig på en bænk i en park, under palmer og med en romersk udgravning. Humøret sank yderligere.

Når uheldet rammer på den måde, har vi en tendens til at lade os overvælde af negative følelser. Vi bebrejder os selv eller andre, føler verden er imod os. Den slags følelser er naturlige. Der skal være plads til at være ked af det, trist eller vred.

Men der er også et skridt efter de følelser. De skal helst ikke hænge ved. Hvis de gør det, så bliver humøret og hverdagen for negativ og sur. Derfor er det vigtigt, at vi kan give slip på dem.

Det oplevede jeg også i Spanien i denne uge. Hvor frustreret jeg end var over den tabte fortand, lykkedes det faktisk at slippe de negative følelser og nyde de sidste dage dernede.

Kunsten at give slip

Hvordan gør vi det så? Giver slip på det, der er sket i fortiden, og som tynger os ned? Hvordan sender vi de negative følelser op i luften og væk fra sindet?

Det er helt sikkert ikke nemt, men der er ting, der hjælper. Her får du nogle ideer.

Acceptere virkeligheden som den er

Det hjalp mig, da jeg sad på den bænk. Jeg sagde til mig selv, at det er sådan, det er. Jeg har mistet min fortand, og jeg skal have lavet en ny. Det er et stykke virkelighed, jeg ikke kan lave om. Jeg kan ikke ændre fortiden, men måske kan jeg påvirke fremtiden. Det kan du også.

Sæt tingene i perspektiv

I frustrerende situationer hjælper det at sætte tingene i perspektiv. Ja, der er noget, der er gået skævt, men var der nogen, der fik kræft eller døde? Er præcis de samme mennesker, dem jeg elsker, ikke i mit liv på præcis samme måde, som før uheldet skete? Bor jeg ikke samme sted? Drejer kloden ikke stadig rundt? Vil den her situation være et problem om seks eller tolv måneder? Den type spørgsmål er gode at stille sig selv, for de udvider perspektivet.

Fokusér på det, du kan kontrollere

Et godt, stoisk udgangspunkt, er at adskille de ting, du kan påvirke fra de ting, du ikke kan påvirke. I tilfældet med tanden kunne jeg ikke kontrollere, at den lå på en bjergside i Andalusien, men jeg kunne kontrollere, hvad næste skridt skulle være. Det kunne for eksempel være at beslutte at kontakte tandlægehøjskolen og få en tid til behandling der, efter jeg var kommet hjem til Danmark.

Skriv en liste over alt det, du har nået

I dumme situationer, kan man godt have en tendens til at falde ned i et sort hul. En god måde at komme op af det hul på, er at sætte dig ned med en god kop kaffe, et stykke papir og en kuglepen. Skriv alt det ned, du har opnået i dit liv. De gode ting, oplevelserne, indsigterne. Fra du blev født til det øjeblik, hvor du er i dag. Den liste vil med garanti løfte dit humør.

Stol på det bliver bedre

Der er en ting, der er helt sikker: Når en storm fejer hen over et land, så kommer der et tidspunkt, hvor den lægger sig igen. Hvor vinden falder til ro, og der er stille efter stormen. På samme måde bliver dine uheld og frustrationer ikke ved. De stopper igen. Det er en værdifuld tanke at bære med sig, når humøret er dårligt.

Uheld og frustrationer er en del af livet

Det ville være dejligt, hvis vi gik gennem livet med kridhvide tænder og evigt solskin. Det gør vi ikke, for det er ikke sådan tilværelsen er. Dårlige ting sker.

Men det gør gode ting også. Kan du træne dig selv til at give slip på de negative følelser, når de dårlige ting sker i dit liv, så kommer du bedre fra dem. Du kommer hurtigere til de gode ting. Giv plads til dine frustrationer, acceptér dem og tag derefter de første små skridt væk fra dem. Du kan begynde med de seks ideer herover. Jeg har i denne uge oplevet på egen krop og sind, at de kan hjælpe.


Vil du have mere inspiration?

Søndagslisten, mine bedste artikler om slow living og simple living direkte i din indbakke hver søndag morgen – tryk her.

Skriv en bog, online-kursus med personlig coaching til markedets mest attraktive pris – tryk her.

Slow Club, verdens langsomste fællesskab – tryk her.

2022-03-07T13:00:22+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til otte anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året langt fra Danmark.

Leave A Comment