Opmuntringslisten – 49 tips, tricks og tanker til tunge tider

Corona er ikke alene en fysisk sygdom, der er alvorlig i sig selv. Den medfører også en række psykiske konsekvenser, som jeg tror mange føler sig ramt af. Personligt savner jeg at se mine venner, komme til fodbold, stå i en foredragssal eller at gå ind på en café, bestille en kop sort kaffe og se livet passere forbi. Det er ikke bare nemt, og man kan hurtigt komme i dårligt humør.

Det hjælper ikke at presse sig selv og i det hele taget at sænke forventningerne til tilværelsen. Så kan man altid gå efter de store mål på den anden side af sommerferien. Eller til næste år. Eller næste igen, hvis det da stadig er relevant til den tid (hvilket det sikkert ikke er). Jeg mærker, at det hjælper med denne tilgang.

Noget andet der hjælper, er at se, hvad andre tænker og gør. Se nogle konkrete forslag tips til, hvad man kan gøre i en Corona-hverdag, prøve dem af og på den måde finde frem til nogle små skridt, der muntrer op.

49 tips, tricks og tanker

Sådanne små skridt får du 49 af i listen herunder. Du får dem i uprioriteret rækkefælge, men de er samlet i nogle underkategorier, så du nemt kan finde rundt i dem.

Jeg er ret glad for listen, kom i helt godt humør af at skrive den og prøve den af. Det gjorde en positiv forskel, og det håber jeg også, at den vil gøre for dig.

Inden du går i gang med listen lige en vigtig pointe: Der er ikke noget på listen, du skal gøre. Det er noget, du kan gøre. Hvis du har lyst. Hvis du tænker, at nogle af de 50 punkter giver mening for dig, så gør endelig brug af dem. Tag dem, gør dem til dine, hav det sjovt med dem og giv endelig listen videre til andre.

Tanker og citater

1) Det er okay at grine (Preet Bahara).

2 Tja, det bliver alligevel søndag – som svar i en samtale om bekymringer og stress (John Krasinski).

3) Overspringshandlinger behøver ikke at være din fjende. De kan være den kilde, hvorfra dine fremtidige ideer springer. (Lynn Nottage).

4) Forudse så mange problemer, som du overhovedet kan. Dermed er du bedre i stand til at tackle krisen, når den kommer (Tom Steyer).

5) Husk, at ingen tilstand er permanent!

6) Giv dig selv lov til at føle – også når det er svært eller stressende.

7) Lad være med at tænke, at Coronatiden er noget, du skal udnytte og bruge til at løfte din personlige produktivitet eller til at realisere alle mulige projekter. Hvis du har tid, lyst og energi til projekter, er det fint. Hvis ikke, så er det også fint. Læs mere i denne tekst eller i denne artikel fra den britiske avis The Guardian – jeg er ikke enig i alle formuleringer, men der er mange gode og interessante pointer i artiklen.

Tips til hjemmelivet

8) Arbejder du hjemme, så hav et lille ritual, når du skal begynde arbejdet. Det kan være vejrtrækningsøvelser, en stemmegaffel eller en klokke, som du ringer med eller måske en sang, som du lytter til – lad det være den samme sang hver gang. Hav på samme måde et afslutningsritual, der kan markere overgangen fra arbejde til frihed (et tip fra Marie Kondo).

9) Prøv med Dåse-bowling. Lyder det mærkeligt? Helt sikkert. Er det sjovt? Ja. Ryd køkkenskufferne for konservesdåserne og stil dem op, som var de kegler på en bowlingbane. Spil så Dåse-bowling med en tennisbold, en håndbold eller en fodbold og lav jeres eget pointsystem. Til sidst udnævner I en ”verdensmester i Dåse-bowling”, som får lov at bestemme, hvad I skal spise til aftensmad.

10) Kig på familiebilleder – enten digitalt eller i et fotoalbum. Det er der mange gode og opmuntrende minder forbundet med, og det hjælper, når vi ikke kan se hinanden fysisk. Det kan også være svært at se på disse minder, men husk, at melankoli også kan være en smuk følelse.

11) Omgiv dig med blomster og grønne planter. Pas dem og giv dem kærlighed hver dag.

12) Sov mere! Der er så mange, både børn og voksne, i det her land, der er plaget af søvnproblemer. At prioritere søvnen og få mere af den betyder ganske enkelt, at man får det bedre og dermed også har mere energi til at tackle tunge tider. Få gode råd til bedre søvn her.

13) Hav de ting, som du skal bruge, når du arbejder hjemme liggende på en bakke. Tag den kun frem, når du har brug for den og læg den væk igen, så den er ude af syne, når du er færdig (det var endnu et tip fra Marie Kondo).

14) Hvad med at sy din egen bamse? Du behøver ikke andet end en gammel T-shirt eller sok, noget vat og lidt simpelt sy-udstyr. Se, hvordan du gør i denne glimrende guide.

15) Hvor har du sidst skrevet et brev? Altså sådan et rigtigt, gammeldags brev på papir, skrevet med en god pen, puttet i en kuvert og afsendt med posten? Det er en uddøende kunstart, men jeg garanterer for, at du vil gøre modtageren af dit brev både glad og overrasket.

16) Har du og din familie overvejet indendørs camping? Find liggeunderlag og soveposer frem, ryd plads på stuegulvet og sov for åbne vinduer. Spis mad, der føles røget over et bål, sluk de elektriske lys og brug lommelygter og stearinlys i stedet. Fortæl hinanden historier i mørket og genskab stemningen fra campingture med telte og lejrbål.

17) Spil brætspil – også gerne til voksne. Det kan både være gode, gamle klassikere eller et af de mange, nye brætspil.

18) Køb nogle frø – det kan du for tiden gøre i ethvert supermarked – plant dem, pas på dem, se dem spire og gro. De er et billede på livet.

19) Lav en klassisk scrapbog. Saml billeder, gamle billetter og notater, klip billeder og artikler ud af aviser og blade og sæt dem ind i en scrapbog. Det vil tjene til at minde dig om, hvad du føler er vigtigt i livet.

20) Hold en karaoke-aften derhjemme. På YouTube kan du finde et væld af videoer med gode sange, der er tekstet, så du kan synge karaoke hjemme i stuen. Mange Smart-TV har i dag YouTube indbygget eller brug for eksempel din telefon og Chromecast til at få YouTube op på skærmen. Hav øl og vand på køl, snacks i skålen og få en sjov familieaften ud af det eller inviter et par venner forbi (men husk at holde afstand).

21) Prøv at arrangere din garderobe eller dine bogreoler efter farver. Det giver overblik og et fint nyt udtryk, og det koster ikke en krone.

22) Kom udendørs hver dag. Om det er på dine ben, rulleskøjter, cykel, stylter, rulleski eller noget sjette er ikke så afgørende. Det afgørende er, at du får frisk luft og en break fra den følelse af at være indespærret og isoleret, der godt kan tynge dig ned.

23) Brug en halv time om dagen på yoga eller meditation. Ikke fordi det skal være et selvudviklingsprojekt, men fordi det er godt for dig. Du kan også bruge YouTube til at finde begynder-videoer, hvis du vil i gang med yoga. Der er også en række gode, dansksprogede meditations-apps, der ligefrem er gratis.

24) Det er virkelig god og bæredygtig idé at reparere dine gamle ting.

25) Hvad med at give en gave til en, du holder af? Der er stort set ikke en online-shop med respekt for sig selv, hvor det ikke er muligt at få det, du bestiller leveret som en gave. Nu, når I ikke kan ses fysisk, så giv en dejlig overraskelse til et menneske, du sætter pris på. Det behøver ikke at være dyrt, for det er tanken, der tæller.

26) Tag på lange cykelture om aftenen efter aftensmaden. Det er så smukt på denne årstid, hvor lyset kommer til bage og aftenerne bliver længere dag for dag. Lyt til naturen eller hav en god lydbog i ørerne, mens du cykler.

Inspiration i lyd og billede

27) Tag på en virtuel tur rundt i Det Gamle Rom. Med denne gratis, engelsksprogede ressource, er det som at træde 2.000 år tilbage i tiden, og du bliver klogere undervejs.

28) På Filmstriben ligger der mange virkelig gode og helt gratis film. Du kan udforske udvalget her.

29) Man kan sige meget dårligt om altædende teknologifirmaer som Facebook, Google og Apple, men de har også deres øjeblikke. For eksempel er Google Arts & Culture en fantastisk kilde til inspiration, hvor du virtuelt kan gå på opdagelse i mere end 2.000 af verdens mest berømte museers samlinger.

30) Pinterest er ikke et socialt medie, men derimod en visuel søgemaskine, hvor du kan finde en masse gratis, visuel inspiration. Det gælder ikke mindst inden for boligindretning, tøj og madlavning. Jeg vil selvfølgelig også blive glad, hvis du tjekker 20 Skridt ud på Pinterest.

31) Hold hjernen i gang på chess.com. Det er gratis at oprette en profil, det virker på alle devices, og du kommer til at spille skak mod spillere fra alle verdenshjørner. Du bliver matchet med spillere, der er på samme niveau som dig – uanset om du er begynder eller på nippet til at blive stormester. Det er genial hjernetræning, siden findes endda også på dansk.

32) Trænger du til at Netflix-binge? Det er helt okay, og i så fald skal du smide dig i sofaen og se alle sæsoner af Homeland. Den er nervepirrende, ekstremt velspillet og giver også et interessant portræt af psykisk sygdom, da hovedpersonen, en kvindelig CIA-agent, har en bipolar lidelse.

33) Lyt til alt af Joni Mitchell.

34) Er du fascineret af italiensk eller kunne du vildt godt tænke dig at lære kinesisk? Så er det tid til at lære et nyt sprog, og her er tre, gode apps, hvor du kan lære sprog.

35) Du kan også starte en virtuel bogklub? Vælg på skift gratis bøger, som I låner og læser på E-reolen, og aftal så et tidspunkt, hvor I mødes på Zoom eller Facetime, hvor I sammen bruger en time på at diskutere den bog, I har læst.

36) Bliv klogere på vores fælles fortid og på din egen identitet ved at lytte til en podcast om danmarkshistorien.

37) Hvis man er en familie, kan det være svært at blive enige om, hvad man skal se i fjernsynet eller på streamingtjenesterne (det kan det i hvert fald være hjemme hos os), men naturprogrammer som Planet Earth eller Vilde, vidunderlige Danmark er ofte et godt kompromis. Alle lærer noget af dem, og de føles ofte beroligende, hvilket giver god mening i en tid som denne.

38) 20 medlemmer af Rotterdams filharmoniske orkester mødtes virtuelt for at indspille en af satserne fra Beethovens berømte 9. symfoni. Det kom der en smuk og rørende video ud af. Du kan se den og læse om projektet her.

39) Kreative aktiviteter giver glæde og energi. Du kan lære at male og få undervisning på denne fine YouTube-kanal. Har du brug for et startsæt med udstyr, så er det her sæt et godt udgangspunkt.

Inspiration på skrift

40) Læs gratis E-bøger og lydbøger på E-reolen. I anledning af Corona har E-reolen udvidet, så du i 30 dage ad gangen kan låne fem titler mod normalt tre. Du skal blot bruge det login, du også bruger, når du låner eller reserverer bøger på dit lokale bibliotek.

41) Læs bogen Japonisme og få inspiration til at leve et balanceret, sundt og japansk inspireret liv. Det er virkelig en fremragende og smuk lille bog.

42) Hvis du er en af dem, der har fået mere tid til rådighed på grund af Corona, så lad de hurtige medier ligge og læs en klassiker i stedet, Måske er det nu tid til at læse Odysseen, Moby Dick eller Krig og Fred?

43) Er du kreativ, men ikke lige til Dåse-bowling eller til at begynde at male? Så prøv at skrive din første novelle. Hvis du er modig, så lægger du den efterfølgende på en platform som Moby, så hele verden kan se dit værk. Her kan du også læse eller skrive SMS-noveller og lege med nye, spændende formater – både som læser og skribent. Er du ambitiøs, og drømmer du om at skrive en bog og få den ud i verden, så kan dette online-program hjælpe dig.

44) Læs romanen Rejsende af nobelpristageren Olga Tokarczyk. Den er god og meget, meget anderledes. Det er en sund udfordring at læse noget andet, end det man plejer.

45) Læs gratis, danske magasiner på E-blad.org. Bliv inspireret og find lige præcis det magasin, der interesserer dig. Det koster ikke noget.

Mad og drikke

46) Jeg elsker asiatisk mad, og der er en masse god inspiration på hjemmesiden The Woks of Life. Jeg finder opskrifter, og så er det ligesom at spise i Bangkok eller Hanoi, eller okay, næsten.

47) Du får det godt og kommer i bedre humør af at drikke portvin. Ikke for meget selvfølgelig, men personligt holder jeg meget af at glas portvin om aftenen. Det bringer ro.

48) En slow cooker er et genialt værktøj at lave mad i. Det forener et hverdagsliv, der godt kan være travlt og kompliceret med alle de gode principper i slow food og slow living.

49) Spis chokolade. Jeg har ikke noget videnskab på det, men jeg er helt sikker på, at det er livreddende i tunge tider.

Hvad er dit bedste tip i tunge tider?

Jeg håber, at listen har givet dig lidt inspiration og ideer til at finde opmuntring, kreativitet og meningsfulde handlinger i en tung tid. Jeg tror også, at nogle af ideerne kan bruges, når Corona en gang er ovre.

Har du selv et godt tip, der kan muntre op i en svær tid? Så er du meget velkommen til at skrive det i kommentarfeltet under webversionen af denne artikel eller på 20 Skridts Facebook-side. Lad os hjælpe og inspirere hinanden – så går det hele nemmere.

Vil du læse flere artikler som denne?

Tilmeld dig Søndagslisten og få tilsendt mine bedste tekster direkte til din indbakke hver søndag morgen. Artiklerne kredser om slow living, det enkle liv, og om hvordan du i en travl hverdag kan få mere tid til det, der er vigtigt for dig. Du får aldrig mere end en mail om ugen. Den kommer altid på det samme tidspunkt, og du kan afmelde når som helst. Du tilmelder dig her.

Tilmeld dig nu

 

Søndagslisten

 

Læs de seneste artikler

  • 4-timers arbejdsuge

3 vigtige pointer fra bogen ”4-timers arbejdsuge”

maj 30th, 2020|0 Comments

Corona-tiden har været en langvarig, frustrerende og for nogle ligefrem tragisk tid. Men man skal jo altid se efter lys i mørke, og forleden blev jeg spurgt, om jeg trods alt kunne se noget godt

  • 10 ting

10 ting, som absolut ikke er det værd (og den ene ting, du kan gøre i stedet)

maj 20th, 2020|0 Comments

Der er alt det, du bruger din tid og dine kræfter på. Det, der suger din energi, både fysisk og mentalt. Det, der får minutterne, timerne og dagene til at løbe afsted, uden

  • Taknemmelighed

Lav din hjerteliste og mærk glæden ved taknemmelighed

maj 15th, 2020|0 Comments

Der er de mennesker, der har betydet noget for dig. Dem, der har inspireret dig. Hjulpet dig og gjort dit liv rigere. Måske er det de mennesker, der har gjort hele forskellen. Bragt

  • Slow food

5 enkle ideer til slow food

maj 7th, 2020|0 Comments

Noget af det jeg er allergladest for ved den langsomme livsstil, er slow food. Det at give måltiderne kærlighed og tage mig god tid til både at tilberede og spise måltiderne, har virkelig givet noget.

  • tips, tricks og tanker

Opmuntringslisten – 49 tips, tricks og tanker til tunge tider

april 29th, 2020|0 Comments

Corona er ikke alene en fysisk sygdom, der er alvorlig i sig selv. Den medfører også en række psykiske konsekvenser, som jeg tror mange føler sig ramt af. Personligt savner jeg at se mine venner,

  • Fremtiden

At forudsige fremtiden

april 23rd, 2020|0 Comments

En af mine inspirationskilder, den meget produktive amerikanske forfatter og blogger Seth Godin, siger to ting om det her med at forudsige fremtiden. Vi gør det hele tiden. Igen og igen. Vi er

Støt på 10er

 

2020-05-10T17:07:54+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

Leave A Comment