Sådan overvinder du overspringshandlinger (med gratis mini-workbook).

Lyt til denne uges artikel.

Måske kender du det her?

Der er et projekt, du skal have lavet. Måske er det på arbejdet eller derhjemme, og det er godt og vigtigt. Alligevel er det som om, at der er en usynlig kraft, der holder dig tilbage. Du får det ikke gjort, uanset om det er at rydde op på børnenes værelser, komme videre med et kreativt projekt, du har sat dig for, en livsstilsændring, en opgave på jobbet. Du tænker, at det er noget, du gerne vil, skal eller bør, men du får det ikke gjort.

I stedet sker der noget andet. Du begynder at overspringshandle.

Sådan havde jeg det i mandags. Jeg arbejdede hjemme og skulle skrive på en ny bog om mikroeventyr. I udgangspunktet var det fint, men jeg startede med at læse Politiken. Så satte jeg vasketøj over, var lidt på Facebook, skrev en smule, var lidt mere på Facebook, legede med hunden, skrev nogle mails, der egentlig ikke var vigtige, så højdepunkter fra weekendens superligakampe…

Pludselig var klokken 14, og jeg skulle cykle ned og hente Mikkel. Det endte med, at jeg nærmest intet havde skrevet. I stedet havde jeg lavet en masse overspringshandlinger.

Overspringshandlinger ender tit med dårligt humør

Vi skal absolut ikke skynde os hele tiden, og det er fint med rolige dage, men overspringshandlingerne kan også gøre noget ved os. I mandags endte jeg med at være sur og irriteret på mig selv. Jeg ved også, at arbejdet ikke går væk efter en dag med overspringshandlinger. Det venter bare på mig, og det bliver endnu et bekymringspunkt eller en stressfaktor i tilværelsen.

Hvis du også får det sådan, når du har overspringshandlet for meget, er der god grund til at overveje, om du kan gøre noget andet. Om der er en strategi, du kan vælge, så du undgår overspringshandlinger, der får dig i dårligt humør, og som blot ender med at udskyde de ting, du skal gøre alligevel.

En sådan strategi kan være at lave øvelsen De gode ting.

En simpel, men effektiv øvelse

På en cykeltur senere på ugen lyttede jeg til denne podcast (der mest er for dig, der gerne vil sige dit job op og starte som selvstændig), hvor der var en episode, der handlede om overspringshandlinger. Her foreslog værten denne simple øvelse:

Skriv ned, hvad der sker, hvis du gennemfører dit projekt.

Skriv ned, hvad der sker, hvis du ikke gennemfører dit projekt.

På den måde kommer du til at se de gode ting, der sker, hvis du gennemfører det, som du i øjeblikket overspringshandler med. Du bliver også bevidst om konsekvenserne, hvis det ikke lykkes – altså hvis overspringshandlingerne fortsætter.

Jeg har selv lavet øvelsen et par gange denne uge. Det har overrasket mig, hvor effektiv den er. Den hjælper mig til at se de lidt større perspektiver, prioritere klart, og det motiverer mig at være bevidst om konsekvenserne af mine handlinger såvel som mine ikke-handlinger (og nogle gange er det helt okay ikke at handle – bare vi ved, hvad vi gør).

Gratis mini-workbook med øvelsen

Jeg tror meget på, at vi tænker og reflekterer bedst, når vi finder et roligt øjeblik og skriver tingene ned. Det passer fint til denne øvelse, som jeg ikke kan anbefale nok, hvis du vil vinde over dine overspringshandlinger.

Faktisk er jeg så begejstret for den, at jeg har organiseret den i en mini-workbook, som du kan downloade kvit og frit. Du får den som en PDF-fil i A4-format, som du for eksempel kan printe ud, inden du laver øvelsen. Du skal ikke melde dig til noget, får ikke ekstra mails, og der er ikke copyright på dokumentet, så du må dele og printe lige så tosset du vil. Du downloader din mini-workbook lige her.

Det første, du kan gøre

Der er en række spørgsmål i øvelsen, som du kan skrive dine svar på. De munder ud i, at du tager en beslutning om, hvad der er dit næste skridt. At fokusere på en, konkret ting er en god vej til at vinde over overspringshandlinger.

Så måske tænker du, hvad der er dit næste skridt lige nu? Her tror jeg, at der er to ting, du kan gøre:

1) Lave en eller flere overspringshandlinger.

2) Hente filen og lave øvelsen.

Hvad du gør, er helt op til dig. God søndag.


Søndagslistens bedste som lydbog: Køb den i dag for 40 kroner

Bogen Søndagslistens bedste – de 10 mest populære essays fra 20 Skridts blog er nu tilgængelig som lydbog. I bogen er de 10 meste populære essays samlet i en tankevækkende bog, der giver dig perspektiver og ideer til et langsommere og mere fleksibelt liv, hvor du har tid til det vigtige. Lydbogen har en spilletid på en time og 43 minutter, er indtalt af mig selv og du kan lytte til disse essays

  • Manifest: Arbejd mindre.
  • Ikigai er nøglen til et langt og meningsfuldt liv.
  • Sådan overlever du det 21. århundrede.
  • Nogle praktiske tanker om at sige et job op.
  • Om at være alene – giv dig selv lov til at være introvert.
  • Et stoisk liv: 7 vaner, der giver dig ro i hverdagen.
  • De dansende i Merida.
  • Wabi-sabi: Skønheden i det uperfekte.
  • Hvad gør man, når man er udbrændt?
  • Slow living manifest

Du kan som introduktionstilbud købe bogen for 40 kroner Det svarer lige nøjagtig til fire kroner pr. essay. Når du har gennemført dit køb, føres du til en side med et link, hvor du kan downloade lydbogen som mp3-fil. Du kan lytte med det samme eller gemme den til senere brug, og du får også en mail med link til download. Du kan lytte til bogen lige så mange gange, som du ønsker det.

Søndagslistens bedste
Lydbog: Søndagslistens bedste – de 10 mest populære essays fra 20 Skridts blog

Læs de seneste artikler

  • Jobs

Jobs, der skal gøres

april 13th, 2021|0 Comments

Artiklen som podcast. Smøre madpakker. Lufte hunden. Støvsuge. Deltage i et møde med lunken kaffe på kanden. Besvare mails og telefonopkald. Betale regninger. Udfylde et skema elektronisk. Livet er fuldt af jobs, der skal gøres.

  • Ole Ditlev Nielsen

5 strategier om det uperfekte, som min frisør lærte mig

april 8th, 2021|0 Comments

Lyt til artiklen. Forleden var jeg for første gang i mange måneder en tur til frisøren. Det var jeg glad for, selvom jeg siden har tænkt en del over noget, frisøren sagde, da hun vaskede

  • Ro i hverdagen

Langsomheds-challenge: 7 dage til slow living

marts 31st, 2021|0 Comments

Lyt til artiklen. Forleden fik jeg et sjovt spørgsmål: Kan man hurtigt nå frem til et langsomt liv? Jeg er helt med på, at der er mange paradokser på spil her. Hvis vi laver forandringer

  • Overtænke

9 tips der får dig til at holde op med at overtænke

marts 26th, 2021|0 Comments

Lyt til artiklen. Skal eller skal ikke? For eller imod? Kaste dig ud i det nye projekt eller holde dig til det, du kender? Te eller kaffe? Koge ris eller pasta som tilbehør til aftensmaden?

  • Søvn

5 overraskende pointer om søvn – og hvorfor det er f… vigtigt

marts 19th, 2021|0 Comments

Lyt til artiklen. Om en uge skifter vi til sommertid. Det betyder selvfølgelig, at vi sætter urene en time frem, og dermed gør natten en time kortere. Det lyder meget uskadeligt, ikke sandt? Tro om

  • Rutiner

Det første og det sidste

marts 10th, 2021|0 Comments

Lyt til artiklen. I denne uge er jeg stødt på en ide hos den amerikanske forfatter Seth Godin. Det er en idé, der er ret genial. De seneste dage har jeg forsøgt mig med den


Foto: Emile Haut

2021-01-01T10:52:49+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

2 Comments

  1. Linda 8. december 2020 at 6:19 - Reply

    Hej og tak for en masse dejlig inspiration. Jeg ville gerne printe filen med øvelsen til overspringshandlinger – men ak! Den er smukt sat op med blå baggrundsfarve på 2 hele A4-sider… og tænker så på min printers blækbeholdning… og så blev den ikke printet :-(. Og jeg kan ikke skrive i PDF’en.
    Så jeg må lave øvelsen mentalt, en skam når øvelsen kunne have været lavet efter hensigten…

    • Ole Ditlev Nielsen 8. december 2020 at 7:51 - Reply

      Selv tak og stor tak for din respons og for, at du læser med :-). Og ja, helt enig i, at det giver mening at passe på blækket. Med denne type refleksioner gør jeg ofte selv det, at jeg skriver dem ned i en notesbog. Det er en god mulighed, hvis man ikke kan printe, og så er det tit nemmere at bevare til eftertiden. Her gør jeg det, at jeg skriver spørgsmålene fra sådan en øvelse med sort kuglepen og så mine svar med blå eller en anden farve. Der er ikke så mange spørgsmål i øvelsen, så det kan også være en måde at gøre det på. Bedste hilsener, Ole

Leave A Comment