Den langsomme ferie – 7 skridt til en slow sommer

Så er det juli og dermed ferietid for rigtig mange af os. Uanset, om man er hjemme, eller er taget på langfart (i det omfang det kan lade sig gøre i en coronatid), så er ferien vigtig. Den er en chance for at geare ned, sænke tempoet og falde til ro. Ferien er en lejlighed til at favne langsomhed, der er alt for sjælden i den fortravlede tilstand, vi kalder for hverdagen. Ferien kan bringe pulsen ned, få krop og sjæl i vater og give tid til værdifuld refleksion. Over det, der er sket. Over det, der skal komme.

Derfor er ferien værdifuld. Den er den mentale pauseknap, vi alt for sjældent trykker på, når dagligdagen buldrer derudad med alle dens gøremål, forpligtigelser og fyldte kalenderblade. Ferien giver energi. Den forsyner os med kræfter til det, der venter os på den anden side af sommeren.

Problemet er bare, at vi nogle gange glemmer det. Det her med pauseknappen. Ferier kan ende som projekter med ting, der skal ses, nås og gøres. Dermed risikerer de at blive endnu en to-do-liste oven på den række af to-do-lister, vi var igennem, inden vi fik ferie. I så fald når vi ikke frem til roen, får ikke tanket den nødvendige energi. Det kommer til at bide os i halen, når det er november, regnen siler ned og to-do-listerne bliver længere, mens dagene bliver kortere.

7 konkrete tips til en slow sommer

Ferien skal helst ikke en ende som en intention. En forestilling om slowness, ro på og lange, lyse dage, mens virkeligheden ender med at blive det, vi kan kalde for ”projektferien.” Vi skal sikre os, at ferien rent faktisk bliver den langsomme tid, som vi har brug for.

Jeg elsker at rejse, og det at kunne rejse, er noget af det, jeg har savnet mest ved coronatiden. Men en slow summer handler ikke om fjerne destinationer. Det er ikke et spørgsmål om, hvor du tager hen, eller hvor fancy et hotel du bor på. Det drejer sig ikke om, hvorvidt der er spabad i dit sommerhus, men om at lukke øjnene, tage en lur på grønt græs, under en åben, blå himmel.

En slow sommer er en tilgang til den måde, du bruger din tid på. Eller måske snarere ikke bruger den. Hvordan du lader den flyde, passere langsomt, som en doven flod på en varm eftermiddag. Herunder får du syv forslag til, hvordan du kan prøve denne tilgang, så du får en langsom ferie.

1) Læg ingen planer

Vores hverdag er så struktureret og skemalagt. Vi skal møde på arbejde på særlige tidspunkter, børnene skal i skole klokken 8, der er møder lagt ind i kalenderen og fjernsynsprogrammer på fastsatte tidspunkter. Ferien er en chance for at bryde med al denne struktur og planlægning. Genfind i stedet glæden ved det spontane. Spis, når du er sulten, sov, når du er træt og mærk, hvad du har lyst til, når du vågner om morgenen. Måske lærer du nyt om dig selv. Hvad, der får dig til at slappe af, hvad, der gør dig glad, hvad du måske mangler, når hverdagen først drøner afsted.

2) Vær så meget udendørs som muligt

Der er dele af året, hvor det er svært for os at komme ud. Måske synes vi, at vi mangler tiden, eller også er vejret slet og ret så dårligt, at det tager lysten til at være udendørs fra os. Om sommeren er det nemmere, og der er noget ved den friske luft, de drivende skyer og grønne træer og planter, der gør os godt. Gør det til en vane at spise dine måltider udendørs, om det er på en terrasse, på en bænk i en park eller ved stranden, er ikke det afgørende. Det afgørende er luften, lyset og det tiltrængte skud vitamin D.

3) Prøv et mikroeventyr

Ferier behøver ikke være at være spektakulære eventyr til fjerne destinationer. De kræver ikke action eller udstyr. Sneglefart i ferien er fin, men tænker du alligevel, at der gerne må ske en smule, så prøv med et mikroventyr. Det er det eventyr, der ligger lige uden for din hoveddør, og som hverken kræver penge, planlægning eller udstyr. De kan gøre dine dage rigere og åbne dit blik for de overraskelser, som dit lokalområde indeholder. I denne artikel får du tre konkrete ideer til dit første mikroeventyr.

4) Skriv dagbog, mal eller lav en scrapbog over din ferie

En slow sommer er den perfekte lejlighed til at genfinde din kreative åre. I vores fortravlede regnearkssamfund bliver vores kreative muskler slappe, og det gør i virkeligheden tilværelsen fattigere. Ferien er en god lejlighed til at folde dine kreative faner ud. Du kan skrive dagbog, lave en traditionel scrapbog, hvor du klipper og klistrer ferieminder ind og lave e-bøger, film eller slideshows med sommerøjeblikke i det geniale, gratis, grafiske værktøj Canva. Du kan også sætte dig ned og tegne det, du ser. Det gjorde jeg forleden, hvor jeg sad og nød udsigten over Kalvebod Fælled. Du kan se resultatet herunder, og jeg ved godt, at det er en total amatørtegning, som folk vil grine af, men det er ikke pointen. Pointen er, at det var en langsom, kreativ aktivitet, som fik mig i ro, og som jeg nød. Dem har vi for få af, men den slow sommer er en god mulighed for at få flere kreative aktiviteter.

5) Giv plads til kedsomhed

Lad være med at fylde din feriekalender, men giv i stedet dig selv plads, tid og rum. Der må også meget gerne være plads til at kede dig. Tomheden kan give dig noget, en ro, måske en spirende idé, der bliver til et frø, som med tiden bliver til en smuk plante, eller bare rum til at sove længe. Det er som om, at vi helst hele tiden skal sige, at vi er aktive og i gang med alt muligt – og helst poste vores aktiviteter på de sociale medier – men det behøver vi ikke. Drop skyldfølelsen. Det er okay ikke at være i gang. Tværtimod kan det være helt utrolig godt for dig.

6) Offline – så meget som muligt

Den her er de fleste enige om, er en god idé, men den kan være svær at gennemføre. Vi siger ofte til os selv, at vi vil bruge mindre tid med vores skærme og mere tid med nærvær, dybde og gode relationer. Alligevel er det som om, at vores telefoner nærmest er klistret fast til hånden. Hele verden er kun et par tryk med fingeren væk, og vi har adgang til en uendelig (og komplet uoverskuelig) mængde information. Det er besnærende, men stressende og forvirrer mere, end det gavner. Ferien er en god lejlighed til at gøre op med dårlige, digitale vaner. Den mest effektive måde at gøre det på? Gør det så svært som muligt for dig selv at gå online. Lad telefonen blive hjemme, når du er ude, og læg den væk når du er hjemme. Sæt den og dine øvrige enheder på flytilstand eller brug en app, der kan blokere din internetadgang. Selv har jeg installeret Freedom både på min telefon og computer (jeg har ikke en iPad).

7) Shinrin-yoku – tag bad i skoven

Japanerne har et begreb, eller snarere en terapi, der hedder shinrin-yoku. Det betyder nærmest ”skovbad” – altså at tage bad under træernes kroner. Det er en af de bedste aktiviteter til en slow sommer. I takt med at vores liv er blevet hurtigere og mere digitalt, har vi mistet kontaktet med naturen. Mange har under corona genfundet glæden ved det fri, men nu hvor genåbningen finder sted, risikerer vi at falde tilbage i gamle vaner. Forskning har dokumenteret, at shinrin-yoku eller ”skovterapi” har positive effekter på vores mentale helbred, immunsystem, puls, blodtryk og stressniveau. Gå derfor en langsom tur i skoven, opdag omgivelsernes lyde og dufte, gå i bare fødder, rør ved mos og bark, se på farverne, find noget spiseligt og vælg et yndlingssted i skoven, måske et træ du sidder under i timevis. Det vil gøre dig godt.

Et mantra for en slow summer: Langsomt. Mindre. Bedre.

Sådan, her har du syv ideer til en slow sommer. Vælg dem, der passer dig bedst, og begynd (langsomt) så snart, du kan. Jeg garanterer, at de vil få din puls ned og gøre dig godt tilpas. Til sidst får du et mantra, du kan gentage for dig selv i løbet af din langsomme ferie.

Gør alting langsomt. Gør mindre af det hele. Det vil gøre din sommer bedre.

Rigtig god, slow sommer til dig og dine.


Skriv livshistorie

Køb Skriv din livshistorie i dag og vind en coachingsamtale

I sidste uge havde der sneget sig en fejl ind i linket om at vinde en coachingsamtale. Det beklager jeg, så vi gentager konkurrencen.

Køber du Skriv din livshistorie i dag, kan du vinde en coachingsamtale. Skriv din livshistorie er for dig, der…

  • Drømmer om at skrive dit livs fortælling og dele den med andre.
  • Vil efterlade et vigtigt spor til eftertiden
  • Vil forstå dig selv bedre.
  • Vil hjælpe dine efterkommere med at forstå, hvor de kommer fra.

Vind en times coaching

Skriv din livshistorie er et audiokursus med syv grundige lektioner, du kan lytte til igen og igen. Du får introduktionsvideoer, ideer, øvelser, refleksioner og PDF-worksheets til hver lektion. Du har adgang 24 timer i døgnet, 365 dage om året, på alle dine enheder.

Det bedste af det hele er næsten prisen. Du får audiokurset for blot 245 kroner! Og endnu bedre: Køber du i dag, er du med i lodtrækningen om en times coaching. Vi bruger en time på at tale om din livshistorie, og hvordan den skal blive til en god bog. Jeg giver dig mine bedste forfattertips og tricks, og vi kan afvikle samtalen online eller i mit kontorfællesskab på Amager. Alle, der køber Skriv din livshistorie inden midnat søndag den 11. juli deltager i lodtrækningen. Vinderen får direkte besked.


Savner du denne artikel som podcast?

Jeg holder ferie i juli og forsøger at være så langsom som muligt. Derfor holder lydversionerne også pause, men der kommer spændende nyt om dem på den anden side af sommerferien. I mellemtiden kan du tjekke podcast med langsomme gæster, slow living masterclass og anden lyd i Slow Club.


Læs de seneste artikler

  • Tanker om livet

7 tanker om livet

december 1st, 2021|0 Comments

Forleden cyklede jeg hjem efter et besøg hos min 88-årige far, der bor i Dragør. Det var tidlig aften og mørkt. Regnen stod lige ind i mit ansigt, og vinden var gået i nord. Jeg

  • Kreativ rytme

Podcast: Kreativ rytme

november 24th, 2021|0 Comments

Noget af det vigtigste, når du skal gennemføre et større skriveprojekt – eller hvilket som helst stykke kreativt arbejde – er at finde en god rytme. Kunsten er ikke at være inspireret den enkelte dag,

  • Simple living

Derfor skal du gøre som Brad Pitt og Winston Churchill

november 23rd, 2021|0 Comments

Historien om den britiske premierminister Winston Churchill er ret utrolig. Hans politiske karriere var imponerende. Han sad i det engelske parlament i mere end seks årtier, var forsvarsminister og premierminister. Det sidste var han under

  • Stilstand

Om kaffe, stilstand og at give tingene tid

november 18th, 2021|0 Comments

Det var forleden morgen, for fire dage siden. Jeg sad ved mit skrivebord, gennemblødt efter en cykeltur gennem novemberregn og morgenmørke. Min søn Mikkel havde været vågen en stor del af natten, dårlig søvn er

  • Positive distraktioner

10 positive distraktioner

november 11th, 2021|0 Comments

Du har garanteret hørt det mange gange: Du skal bruge din tid effektivt.Du skal være produktiv og skabe resultater.Du skal undgå distraktioner. Men er distraktioner altid dårlige? Kan de snarere være gode? Nødvendige, små fartbump

  • Stilheden

Et forsvar for stilheden

november 4th, 2021|0 Comments

Pico Iyer, der blandt meget andet har skrevet bogen The Art of Stillness – Adventures in Going Nowhere, peger på nogle paradokser i vores tid. I de næste 24 timer modtager du mere information, end

2021-07-09T16:58:59+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

Leave A Comment