Et stoisk liv: 7 vaner der giver dig ro i hverdagen

Har du stået på en mole? Set de store sten, som havet slår ind over?

Det er ret vildt med de sten. Uanset, hvor meget det blæser, uanset hvor højt bølgerne slår ind over dem, så står de der bare. De flytter sig ikke, er stille og bliver stående uanset, hvor meget stormene raser.

Jeg gad godt være en af de sten. Have denne evne til at stå fast og stille, når livets modvinde blæser i mit ansigt. Måske kunne du også tænke dig det?

En vej til at blive som en af de store sten på molen er ved at lære om den stoiske filosofi og leve stoisk i dagligdagen. Stoicismen stammer fra antikken, hvor filosoffer som Epiktet, Seneca og Marcus Aurelius sværgede til den. I de senere år har den opnået popularitet som et instrument til at finde ro i en fortravlet og kompleks verden. En af de bedst sælgende fagbøger i Danmark i 2020 handler om stoicisme, og den amerikanske forfatter Ryan Holiday har skrevet fremragende bøger som The Obstacle is the Way og The Daily Stoic, som tilmed er blevet internationale bestsellers.

En stoisk hverdag

Det lyder jo godt. Sådan at man kan bruge en gammel filosofi til at finde pejlemærker og retning i det moderne liv. Jeg har selv haft meget glæde af at have et stoisk udgangspunkt i tilværelsen, men jeg har også fundet det svært at omsætte stoicismens tanker om at møde tilværelsens storme med ro til min dagligdag. Der er nemlig et spørgsmål, jeg ofte har stillet mig selv:

Hvordan gør man det helt konkret? Hvordan lever man stoisk sådan helt lavpraktisk?

Herunder får du med udgangspunkt i Ryan Holidays bøger syv praktiske bud på, hvordan du kan leve mere stoisk i den kommende uge – og længere frem.

1) Stå tidligt op om morgenen

Stoikerne stod tidligt op. Marcus Aurelius skrev om det i sine meditationer, og Seneca pegede på, at dagen går hurtigt, og meget af den passerer forbi, hvis vi bare ligger i sengen. Han understregede på, at dagen bliver bedre, hvis vi føler en ro fra morgenstunden. I et af sine berømte breve skrev han, at det ofte er begyndelser og afslutninger, der er de smukkeste i livet. Jeg er meget enig. Tænk på solopgange og solnedgange. Det er de smukkeste tidspunkter på dagen, hvor farvespillet på himlen er som et maleri, og hvor naturen er stille, faldet til ro på en måde, der kan forplante sig til dig.

Tidligt om morgenen er der ro, ingen telefonopkald eller forstyrrelser. Mange af os starter dagen med en følelse af at være fortravlede og bagud. Begynder du at stå tidligt op kommer du i stedet foran. Du får tid til dig selv, til at gøre noget, du er glad for, som giver dig fred, og som du kan tage med ud i din dag. Mange stoikere, både dem fra antikken og de moderne, starter dagen med at skrive dagbog. Forfatteren Timothy Ferriss kalder dagbogssider skrevet om morgenen åndelige vinduesviskere, og det er et smukt udtryk. Det er en stoisk vane, der giver ro i sjælen og luft til tanker og bekymringer. Nyd det, mens du sidder der om morgenen, og skriver dig ind på din nye dag.

Konkret tip: Stå en halv time tidligere op i morgen. Sid i stilhed og skriv dagbog.

2) Kontrollér dine forventninger.

Seneca pegede på, at en hærførers typiske undskyldning efter et tabt slag, typisk var denne

Jeg troede ikke, at det ville ske.

Stoikeren foretrækker at blive positivt overrasket snarere end at blive ramt af skuffelse over bristede forhåbninger. På den måde forbereder stoikeren sig på det værste livet kan smide i din retning. Han er bevidst om, at dårlige ting sker, at planer ændrer sig, at forstyrrelser sker. Vores dage går ikke altid som planlagt, og jo mere, du er forberedt på det, jo bedre kan du møde tilværelsen, når dårlige ting sker.

Det betyder ikke, at vi skal bekymre os unødigt, men det er et spørgsmål om at være klar, at stå stille som stenen på molen, om at leve stoisk. Næste gang dit tog er forsinket 20 minutter, vil du i stedet for at være frustreret over forsinkelsen snarere glæde dig over, at den kun var på 20 og ikke på 40 minutter.

Konkret tip: Spørg sig selv: Hvad er det værste, der kan ske i den kommende uge?

3) Omfavn stilheden

Epitet formulerede det smukt:

Når du er alene, kan du kalde det fred.

Vi har brug for lommer for af ro og stilhed. Hvor vi kan skrue ned for verdens støj og finde ro til det, der i virkeligheden betyder noget for os. Sådan får vi det bedre, og det er den stilhed, der giver os ro til at gøre vores bedste arbejde.

Prøv at tænke på de tidspunkter af dit liv, hvor du har haft det bedst. Gjorde du 30 ting på én gang? Farede du rundt fra det ene til det andet? Eller var der én ting, der var fokus på?

Blaise Pascal sagde, at mange af verdens problemer skyldes, at vi ikke evner at sidde stille i et rum. Det var sandt for 500 år siden, og det er sandt i dag,

Konkret tip: Find 30 minutter hver dag, hvor du er alene og har fuldkommen ro omkring dig. Med tiden må det gerne blive til mere end de 30 minutter.

4) Styrk din evne til at fokusere

Sig nej til de ting, der ikke betyder noget og ja til de ting, der er vigtige. Seneca pegede på, at livet ikke er kort i sig selv, men problemet er, at vi øder det bort på uvigtige ting. Der er så meget af vores tid, der går med noget, som ikke er væsentligt. Det er ofte det nemmeste, men det flytter hverken os selv eller de mennesker, vi kan være mere for.

Vær opmærksom på at når du siger ja til noget – om det er at besvare en mail, bruge en halv time på dit feed på sociale medier eller en aften på ligegyldigt flow-fjernsyn, så er der også noget, du siger nej til. Det er et nej til at tilbringe tid i naturen, læse en god bog, forløse en kreativ drøm eller være sammen med de mennesker, der betyder allermest for dig.

Konkret tip: Gør mindre! Se på din kalender for den kommende uge. Find to ikke-nødvendige aftaler eller aktiviteter og vælg dem fra.

5) Se det gode i alting

Stoicismen kan forekomme sådan lidt negativ og fatalistisk, men det handler også om at lære at se det gode i det svære. Vi kan ikke forhindre, at dårlige ting sker, men vi kan kontrollere, hvordan vi møder det svære. Hvad vi ser i de svære begivenheder, hvordan vi kan vokse af dem, blive klogere. På den måde får du en følelse af, at alt hvad der sker for dig, sker med et formål, som du kan vokse af. Mød det med accept, gå ind i det og find derfra dit næste skridt.

Konkret tip: Tænk på en svær situation, du har stået i den seneste måned. Hvad lærte du af den? Kan du skrive tre gode ting ned, som der trods alt kom ud af den?

6) Gå hver dag

Filosoffer og videnskabsfolk fra Aristoteles over Nietzsche til Einstein gik lange ture hver dag. Lad være med at tænke at din gåtur skal have et formål, at det er noget, du skal gøre for at komme i form eller tabe dig. Se det som en meditativ praksis, en måde at få ro i hovedet og komme i kontakt med naturen. Hils på de mennesker du møder, saml affald op, mærk årstidernes skiften. Kom udenfor og bevæg dig, mærk jorden under dine fødder. Det gør dig bedre tilpas.

Konkret tip: Gå en time i dag, uden telefon eller planer. Der skal ikke være andet formål end at gå.

7) Lav en aftenevaluering

Stoikerne havde en praksis med hver aften at reflektere over dagen, der er gået. At se indad, spørge sig selv, om hvordan dagen gik. Hvad gik mindre godt? Var der muligheder for stilhed, du missede i løbet af dagen? Hvad gik godt? Nærmede du dig det menneske, som du gerne vil være? Levede du stoisk?

Det handler ikke om at være hård ved dig selv, men om at være din egen coach. Om at kaste et kærligt blik på dine dage, tage temperaturen på dem og overveje om der er noget i din kurs, som du kan ændre.

Konkret tip: Sæt dig i aften med et krus urtete eller et glas portvin (alt efter din smag), læg telefonen væk og sæt dig med en kuglepen og et A4-ark. Sæt en streg midt gennem papiret på den lodrette side. I venstre side skriver du ting, der gik godt i løbet af dagen, og i højre side skriver du de ting, der gik mindre godt. Overvej, hvad der skal til for, at du i morgen skriver lidt mere i venstre side og lidt mindre i højre side, når du i morgen aften gentager øvelsen.

Livet er forgængeligt

Marcus Aurelius skrev:

Du kan miste livet lige nu:  Lad det bestemme, hvad du gør, siger og tænker.

Måske lyder det morbidt, men bevidstheden om, at vi en dag skal herfra, kan hjælpe os til at prioritere, skelne det væsentlige fra det uvæsentlige og være fuldt nærværende i det, vi gør. Det sætter os i stand til at hjælpe andre.

Det minder stoikerne os om. At hvis vi kan gøre en enkelt dag god, kan vi også gøre livet godt. Vi ved ikke, hvad der venter i morgen, men vi kan gøre det bedste i dag. Være fuldt til stede, være den store sten på molen. Du kan tage udgangspunkt i de syv tips herover og begynde at leve stoisk allerede i dag.

Vil du gerne leve stoisk? Så prøv Slow Club…

Vil du gerne opleve?

  • Mere ro og mindre stress.
  • Balance og enkelhed i hverdagen.
  • Mere tid til at være sammen med de mennesker, der betyder mest for os.
  • Overskud til fordybelse og kreative aktiviteter.
  • Et mere bæredygtigt liv – fysisk, psykisk og for kloden i det hele taget.

Så er Slow Club noget for dig. Det er en online-vidensbank og et digitalt fællesskab til dig, der gerne vil have inspiration, konkrete tips og sparring på din rejse mod et langsommere liv.

For kun 25 kroner om måneden får du:

  •  Slow living masterclass – et videokursus med mere end 20 videolektioner.
  •  Slow Clubs podcast – med spændende gæster og perspektiver på det langsomme liv.
  •  Mandagstips – 5 nye ideer til slow living og simple living hver mandag morgen.
  •  E-bøger – til dig, der bedst kan lide at læse.
  • En privat inspirationsgruppe – med gensidig sparring på Facebook.

Slow Club fungerer som et månedsabonnement, og så længe du er medlem har du adgang til alt materialet 24 timer i døgnet, 365 dage om året. Det har du “on-the-go”, på alle dine enheder, telefon, tablet eller computer. Der er ingen bindinger, og du kan opsige når som helst.

Din pris for et langsomt og enkelt liv er altså under en krone om dagen. Så snart du har købt, har du adgang til hele Slow Club – du starter her.

Prøv Slow Club for 25 kroner om måneden

Slow Club

Læs de seneste artikler

  • 15 timers arbejdsuge

Rutger Bregman og 15 timers arbejdsuge

september 16th, 2021|0 Comments

Den mest inspirerende bog jeg har læst i lang tid, er hollænderen Rutger Bregmans Utopia for realister. Da bogen udkom, fik den en masse opmærksomhed, og Bregman har både sine tilhængere og heftige kritikere. Det

  • Kreativitet

Kreativitet: Sådan stimulerer du din kreative muskel

september 6th, 2021|0 Comments

I dag vil jeg slå et slag for kreativiteten. Ikke fordi vi alle sammen skal være billedkunstnere, filmklippere eller poeter, men fordi der sker gode ting, når vi udfolder os kreativt. Det kan for eksempel

  • Livsforandringer

Det vigtigste spørgsmål ved livsforandringer

september 1st, 2021|0 Comments

I dag starter vi med en god nyhed: Livsforandringer kan godt lade sig gøre. Du kan komme til at leve langsommere. Du kan forenkle dit liv, hvis du ønsker det. Du kan realisere det kreative

  • Fra F.O.M.O. til J.O.M.O.

Fra. F.O.M.O. til J.O.M.O.

august 23rd, 2021|0 Comments

Du kender sikkert udtrykket F.O.M.O. Det er en forkortelse for Fear Of Missing Out, og det handler grundlæggende om den meget menneskelig angst for at gå glip af noget. Hvad nu, hvis du misser noget

  • 30-dages challenge

21 ideer til en 30-dages challenge du kan starte i dag

august 19th, 2021|0 Comments

For tiden er der sådan en trend, hvor folk kaster sig ud i en 30-dages challenge. Her giver du dig selv en udfordring og en måned til at gennemføre udfordringen. Det kan være et mål,

  • Sænke tempoet

10 veje til at sænke tempoet i en travl hverdag

august 11th, 2021|0 Comments

Denne uge har for mange af os været en slags tilbagevenden til virkeligheden. Voksne er tilbage på jobbet, børn og unge tilbage i skole, og der er ikke så mange coronarestriktioner som før. Det ligner

Foto: Emilie Haut

2021-07-05T19:13:18+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

4 Comments

  1. Lisbet Larsen 13. september 2020 at 8:40 - Reply

    Tak igen Ole for et fantastisk søndagsbrev.
    Det er med til at give mit liv ri, balance og retning.

    Det er så fint at du kommer med højpraktiske ting til at opnå det liv, jeg gerne vil have.
    … Idag vil jeg gå en tur ud i blæsevejret og samtidig være stille og stoisk med mig selv.

    Kærligst Lisbet Thorøe Larsen

    • Ole Ditlev Nielsen 13. september 2020 at 10:49 - Reply

      Selv tak – så glad for at du læser med. Det varmer. Rigtig god gåtur i blæsten og nyd stilheden :-). Det lyder som en god søndag, som stoikerne virkelig ville skrive under på.
      Kh
      Ole

  2. Anne Marie 22. september 2020 at 4:00 - Reply

    Hej Ole
    Sikke et fantastisk dejligt skriv, som jeg først ser her en uge senere. Det rammer lige ned i min morgen, hvor jeg netop vågnede med en følelse af at være bagud, og da jeg får kigget på klokken er den lidt i fem. Det levnede tid til at lave aftensmaden og brygge god kaffe som jeg nu kan nyde i ro og mag og læse skønne artikler med tanke på at aftenen kan bruges med ungerne, det praktiske er der styr på. Jeg er vild med din tilgang til livet og arbejdslivet, din meget tilladende tilgang er med til at jeg er i en proces hvor jeg ønsker at arbejde mig henimod at blive min egen chef. Den tilladende tilgang gør det nemmere at lukke af for den del af mig som siger at det kan man ikke. Du sætter ord på den spirende fornemmelse jeg har haft gennem en del år, at man godt må have et arbejdsliv man holder af og at man ikke behøver have sytten ambitioner men godt må indrette sit liv til at blive levet i et tempo der passer præcis til ens behov for ro og fred.
    Mange hilsner
    Anne Marie

    • Ole Ditlev Nielsen 3. oktober 2020 at 9:59 - Reply

      Hej Anne Marie,
      Tak for din respons – den blev jeg meget glad for at læse :-).
      Det lyder som om, at du er godt på vej, og jeg er helt enig med dig. Man behøver nemlig ikke at have 17 ambitioner om det ene og det andet og piske sig selv til at nå det hele. Der er andre og mere meningsfulde veje at tage. Hold fast i det!
      Bedste hilsener
      Ole

Leave A Comment