Tålmodighed vs. momentum – og en genial lille øvelse

I denne uge var jeg for første gang i mere end tre måneder ude at holde et kursus. Det var to dage, der var syv deltagere, alle retningslinjer blev overholdt, og til sidst var mine fingre følelsesløse af håndsprit. Det var rart at være på farten igen (og Aarhus er en dejlig by). At se mennesker, tale sammen og få gode spørgsmål.

Som det her, en af de syv kursister stillede mig:

Går det egentlig hurtigt med at skabe et langsomt liv?

Se, dét er en god overvejelse, for det knytter an til et dilemma, vi ofte står i. Vi ved godt, at det ikke er nemt, men alligevel ønsker vi at se resultater, forbedringer.

Tålmodighed vs. momentum

Grundlæggende tænker jeg:

Ting tager tid. Tålmodighed er en dyd. Hvis du vil lave varige, bæredygtige forbedringer, om det er på dit arbejde eller i tilværelsen i det hele taget, så hjælper det ikke at sætte tempoet i vejret. Det er imod hele ånden i slow living-livsstilen og i den internationale langsombevægelse.

Det nytter ikke at forhaste tingene. Det kommer der ikke noget godt ud af.

Men…

Du skal heller ikke gå i stå. Heller ikke hvis du ønsker at sænke tempoet og opleve de gode ting, en langsom livsstil kan give dig. Det skal ikke gå så langsomt, at du ikke kommer nogen vegne. Jeg ved godt, at det lyder selvmodsigende, men det er rigtig vigtigt det her.

Hvis du ikke oplever fremdrift, hvis du ikke føler, at det går den rigtige vej, så vil du miste motivationen. Så vil du føle, at du ingen vegne kommer. Så ender du med at hænge fast i den sædvanlige trædemølle. Så kommer du ikke til at leve langsommere.

Derfor skal du bygge momentum.

Hvad er momentum?

Momentum er, når du oplever, at dit liv bevæger sig i den rigtige retning. At du i dag er en lille smule tættere på, hvor du gerne vil være, end du var i går. Får du først den følelse, af momentum og af at være på rette vej, så er det noget af det mest motiverende, du vil opleve. Så vil du ikke være til at stoppe.

Momentum handler ikke om at du skal gøre en hel masse – bare se på den øvelse, du kommer til at møde lidt længere nede i artiklen.

Det gør ikke noget, at det tager tid. Det er ikke noget problem, at du tager et lillebitte skridt ad gangen, så længe du tager det skridt. Tager du så et lillebitte skridt mere i morgen, og et lillebitte skridt igen i overmorgen, så kommer du frem til sidst.

Spørgsmålet er så, hvordan du gør det, når retningen handler om at sænke tempoet i din tilværelse?

Små skridt kan være at du giver dig selv et kvarter ekstra om morgenen, hvor du gør noget, du godt kan lide. Det kan også være, at du læser skønlitteratur, går en lille tur, hvor du blot lytter til fuglene, skriver dagbog, hører en lydbog eller spiller et spil med mennesker, du holder af. Du behøver ikke bruge lang tid på det hver dag, bare en lille smule, men gør det til en daglig vane at give dig selv disse små pauser.

En genial øvelse, som du kan lave med det det samme

Det bedste lillebitte skridt, du kan tage, er nærmest et ikke-skridt. Start dit momentum med at lave denne øvelse lige så snart, du er færdig med artiklen her.

Sid i 10 minutter på den bedste stol og lav absolut ingenting.

Ikke drikke kaffe. Ikke lytte til musik eller podcast. Ikke tale med nogen. Ikke se fjernsyn. Og slet, slet ikke sidde med din telefon.

Bare dig. Sidde alene. I stilhed. I 10 minutter. Foretage dig ingenting.

Kan du det?

Hvis 10 minutter er for længe så lav denne geniale øvelse, som Søndagslisten-læser og Slow Club-medlem Nicolai Zimling Fich har været så venlig at sende mig. Du finder den her.

Kan du tage dette skridt, en pause hvor du absolut intet foretager dig, hver eneste dag, vil du bygge momentum. Det vil vænne dig af med det her med, at du hele tiden skal gøre noget, fordi samfundets konventioner siger, at du skal være hurtig, effektiv og produktiv.

Det skal du ikke. Hvis du vil gøre en forskel for dig selv og for andre, har du brug for pauserne. Det er dem, der giver dig momentum.

Momentum er en kraft. Det er medvinden på cykelstien, den bølge du rider på, og som bringer dig i land. Det er den, der fører dig til et langsomt liv. Og den starter med, at du tager en pause.

PS: Få inspiration til flere pauser ”Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening”

I denne anmelder- og læserroste bog får du en introduktion til den verdensomspændende langsombevægelse og dens filosofi. Du får nye perspektiver på din tid og et væld af konkrete og praktiske råd til en hverdag med mere balance, ro og fordybelse. Du kan købe bogen som paperback, e-bog og lydbog eller låne den i 30 dage på E-reolen. Se mere om bogen her.

Byg dit langsomme momentum

 

Slow living bog

 

Læs de seneste artikler

  • 15 timers arbejdsuge

Rutger Bregman og 15 timers arbejdsuge

september 16th, 2021|0 Comments

Den mest inspirerende bog jeg har læst i lang tid, er hollænderen Rutger Bregmans Utopia for realister. Da bogen udkom, fik den en masse opmærksomhed, og Bregman har både sine tilhængere og heftige kritikere. Det

  • Kreativitet

Kreativitet: Sådan stimulerer du din kreative muskel

september 6th, 2021|0 Comments

I dag vil jeg slå et slag for kreativiteten. Ikke fordi vi alle sammen skal være billedkunstnere, filmklippere eller poeter, men fordi der sker gode ting, når vi udfolder os kreativt. Det kan for eksempel

  • Livsforandringer

Det vigtigste spørgsmål ved livsforandringer

september 1st, 2021|0 Comments

I dag starter vi med en god nyhed: Livsforandringer kan godt lade sig gøre. Du kan komme til at leve langsommere. Du kan forenkle dit liv, hvis du ønsker det. Du kan realisere det kreative

  • Fra F.O.M.O. til J.O.M.O.

Fra. F.O.M.O. til J.O.M.O.

august 23rd, 2021|0 Comments

Du kender sikkert udtrykket F.O.M.O. Det er en forkortelse for Fear Of Missing Out, og det handler grundlæggende om den meget menneskelig angst for at gå glip af noget. Hvad nu, hvis du misser noget

  • 30-dages challenge

21 ideer til en 30-dages challenge du kan starte i dag

august 19th, 2021|0 Comments

For tiden er der sådan en trend, hvor folk kaster sig ud i en 30-dages challenge. Her giver du dig selv en udfordring og en måned til at gennemføre udfordringen. Det kan være et mål,

  • Sænke tempoet

10 veje til at sænke tempoet i en travl hverdag

august 11th, 2021|0 Comments

Denne uge har for mange af os været en slags tilbagevenden til virkeligheden. Voksne er tilbage på jobbet, børn og unge tilbage i skole, og der er ikke så mange coronarestriktioner som før. Det ligner

2020-06-07T04:40:34+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

2 Comments

  1. Pia Nielsen 17. juni 2020 at 9:42 - Reply

    Tak ?.
    Jeg er begyndt på aftenhold og der er SÅ meget lyd. Og pauserne er vigtige. Jeg vil sige, at jeg er meget glad for jobbet. Passer lige til mig. For det giver mig nogle skønne formiddage. Hvor jeg vælger ikke at lave noget. Jo hækle og nyde solen.
    MEN i aften vil jeg prøve 2 minutter uden handling. Et valg jeg vil gøre i denne og næste uge. ??

    • Ole Ditlev Nielsen 17. juni 2020 at 10:23 - Reply

      Selv tak – og hvor er det bare godt at høre :-).
      Og jeg er helt enig med dig – pauserne, også de helt små pauser, betyder noget. Det er dem, der giver os energi og kræfter til alt det andet, vi skal. Tak for din kommentar!
      Bedste hilsener
      Ole

Leave A Comment