Hvad du gør, når du føler dig udbrændt

Træt. Færdig. Uden kræfter og det eneste man har lyst til, er at begrave sig under en dyne og se Netflix i en uge. Eller to. Man er færdig af for meget arbejde, stress, forpligtigelser, regnvejr og kulde. Man er nået dertil, hvor man simpelthen ikke orker mere.

At slæbe sig afsted på arbejde om morgenen, at få ryddet op derhjemme, at åbne sin indbakke og besvare sine mails, at tilberede et ordentligt aftensmåltid, ringe til et aldrende familiemedlem. Man ved godt, at man burde gøre disse ting, men man kan simpelthen ikke. Man er færdig af stress og forpligtigelser, slut.

Man er med andre ord brændt ud. Men hvad gør man, når man er udbrændt?

Det er normalt at føle sig udbrændt

Hvis du har det sådan, så har du det som mange andre. Der er ikke noget underligt eller unaturligt ved det. Det sker for de fleste – meget ofte i situationer hvor man har kørt i et højt gear (for) længe. Til sidst bliver motoren overophedet, og man brænder sammen. Det er ikke særlig sjovt, og afstanden fra at være udbrændt til at blive ramt af en depression er bekymrende kort. Derfor er det heller ikke lige meget, hvad man gør, når man føler sig udbrændt.

Hvorfor rammes vi af stress og udbrændthed?

Når vi efter sådan en periode med højt gear og stress, ender med at brænde ud, skyldes det som regel, at der er opstået en afgrund i os. Der er en afgrund mellem de forventninger, vi føler, der er til os, og de ressourcer vi har til at indfri forventningerne. Det kan være de forventninger, der er til os på arbejdet, i familien eller i fritiden, hvor vi måske har mange forpligtigelser eller projekter at klare. Måske har vi også høje forventninger til os selv. Vi skal være slanke, produktive, succesfulde, have et flot hjem og lave lækker, sund mad hver aften.

Hvis vi mangler ressourcer til at indfri disse forventninger, så er det, at vi brænder ud. Mangel på ressourcer kan vise sig på mange måder. Ofte mangler vi tid til at nå, det vi skal. Andre gange mangler vi måske kompetencer, for eksempel til at gennemføre en vanskelig opgave på jobbet. Andre gange igen viser manglen på ressourcer sig som en mangel på opbakning. I de stressende perioder, der ender med udbrændthed, er praktisk hjælp eller anerkendelse fra andre en stor hjælp for os, men det er ikke altid, vi får den. Dem der kunne hjælpe os, er måske også selv stressede og ved at brænde ud.

Når afgrunden mellem forventninger og ressourcer bliver for så stor, så er det, vi ender under dynen, eller bare har lyst til at stirre ind i en væg.

10 ting, du kan gøre, når du føler dig udbrændt

Hvad gør man så, når man når dertil, hvor man ikke længere orker noget? Når man er udbrændt? Så kan man prøve med disse 10 ting, der alle er enkle, og som hverken kræver tid eller penge.

1. Tag en pause

Det er det aller-allervigtigste, hvis du føler dig udbrændt. Vi kan ikke fortsætte i en uendelighed med at køre i højt tempo. Det er vigtigt at trække stikket og få ladet batterierne op. Det er det hver eneste dag, hvor vi har brug for de små pauser, men er vi først for alvor udbrændte, så bør vi tage mindst tre dages pause, hvor vi lukker vores mail og holder helt fri. Du kan læse mere om pausens betydning her.

2. Læs skønlitteratur

Og hvad kan man så bruge den pause til? Jeg tror, at det er meget vigtigt, at vi ikke bare bruger den på vores smartphone, Facebook, søde katte på Youtube og hyppige tjek af arbejdsmailen. Læs en god bog i stedet, der giver dig ro og en sjælden chance for fordybelse. Der er masser af muligheder, men prøv at smide dig i din bedste lænestol med en kande te og den her gode roman.

3. Lav en anerkendelses-fil på din computer

Når vi bliver udbrændte, er det ofte fordi, vi i en periode har kørt hårdt på og måske skullet tackle vanskelige problemer. Det er den type udfordringer, der kan udløse kritik, og som kan påvirke os psykisk. Prøv at gå den anden vej: I stedet for at fokusere på den kritik, der har drænet dig, så fokuser på den ros, du også får. Opret en fil på din computer, og hver gang nogen skriver noget pænt eller anerkendende til dig i en mail, så kopier det over i en anerkendelses-fil, du har liggende på computeren. Hvis nogen har sagt noget pænt til dig, så skriv det ned og få det ind i filen. Det kan være ros fra en kollega, eller, hvis du er lærer, noget positivt en elev har sagt (det sker oftere, end man tror). Foretrækker du at gøre det analogt, så kan du også skrive det i en notesbog. Gør det til en vane løbende at samle den ros og anerkendelse, du får, og tag så filen eller notesbogen frem, når du føler dig udbrændt. Jeg garanterer, at det vil gøre dig gladere.

4. Kom ud i naturen

Gå en tur på stranden, lyt til bølgeslagene og mærk blæsten i dit ansigt. Tag i skoven, lyt til fuglene og se op i trækronerne. Bliv mindet om, at der er noget, der er større, ældre og smukkere end hverdagens trakasserier. I bogen her er der et helt kapitel om, hvordan naturen hjælper mod stress og udbrændthed.

Udbrændt

5. Sluk!

En af verdens mest populære bloggere, Leo Babauta fra Zenhabits, har kaldt vores tid for distraktionens tidsalder. Det er et udtryk, der både er præcist og en lille smule skræmmende. Hvis vi vil gøre noget godt for os selv, når vi føler os udbrændte, så skal vi slukke for alle vores devices. Når vi gør det, kan det i første omgang føles en lille smule angstprovokerende, men derefter vil vi nyde det. Når først roen sænker sig, er det en dejlig oplevelse. I denne bog kan du også læse om, hvordan du tager en internetkur, som hjælper dig af med din digitale afhængighed.

6. Lav en ting, der er så lille og beskeden, at du ved, du kan gennemføre den

Skal man sætte sig mål, når man føler sig udbrændt? Det kan man diskutere, men hvis du sætter et mikroskopisk mål, der er så beskedent, at du er sikker på, at du kan gennemføre det, så vil det gøre dig godt. Sig til dig selv, at du vil gå en tur på 5 minutter hver dag, tage én armbøjning, rydde op i én skuffe, brygge én kop grøn te. Mulighederne er mange, og de vil give dig en følelse af, at du er på rette vej.

7. Se på det store perspektiv

I det lange løb er udbrændtheden blot et sekund. Husk dig selv på, at det ikke bliver ved. Om en uge, en måned, tre måneder, et halvt eller et helt år, er du ude af det igen. I det store perspektiv har du stadig et helt liv at glæde dig til.

8. Skriv dagbog

Der er ikke noget, der hjælper så meget som at få tankerne ned på papir. Jeg gør det hver dag, og især i travle perioder tænker jeg, at det er det, der hjælper mig med ikke at blive skør. At skrive dagbog er en god, personlig vane, der giver dig ro og fokus, og som hjælper dig fremad.

Tips når du er udbrændt

9. Meld afbud til en aftale, du ikke har lyst til

Noget af det, der er allermest opslidende er, når vi skal deltage i begivenheder, møder eller andet, som vi absolut ikke har tid eller lyst til, men som vi gør, fordi vi føler os forpligtigede til det. Pas på dig selv og meld afbud.

10. Læg en plan

Det skal helst stoppe igen, det her med at være udbrændt. Måske virker det hele uoverskueligt, men det er omvendt også en god anledning til at stoppe op og reflektere over, hvor du gerne vil hen i livet. Læg derfor en plan for det kommende år. Hvad vil du gerne opleve, og hvad skal der til for, at det kan lade sig gøre? Husk at drømme og tillad dig selv at være ukonventionel. Og måske koster dine drømme ikke så meget, som du tror? Hvis du næste sommer gerne vil rejse til Patagonien, hvor meget skal du så lægge til side hver uge? Kan du spare på take away kaffe, dagligvareindkøb eller nyanskaffelser til hjemmet? Der skal ikke så meget til, som du tror, og i det øjeblik du sætter dig ned og skriver tallene ned, splitter dem op i uger og måneder, kommer du meget tættere på det sted, hvor du gerne vil være om et år.

Det handler om at stresse af, når du er udbrændt – få ideer med en gratis stress-af liste

Er du først udbrændt, handler det om at geare fuldstændig ned. I denne gratis stress-af liste får du flere konkrete råd til, hvordan du kan geare ned. Hvis du gerne vil have listen som en pdf-fil, du kan hænge op på køleskabet eller på din arbejdsplads, så sender du mig bare en mail på odn@20skridt.dk.

Gør en lille ting

At være udbrændt er aldrig sjovt, men med disse 10 små tips, kan du komme videre. Lad være med at gøre det hele på én gang. Gør en smule, tag et lille skridt og gå så videre derfra. Måske kommer du ligefrem et bedre sted hen.

Lån ”Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening” helt gratis

Bogen giver dig en introduktion til slow living og et væld af praktiske tips til at sænke tempoet og få mere tid til det, der er vigtigt for dig. Et langsomt og enkelt liv hjælper dig til ro i hverdagen, og bogen viser, hvordan du ved at skrue ned for tempoet, kommer til at leve et enkelt liv. Anmeldere og læsere har været glade for bogen, for den viser en vej til et andet liv, der faktisk kan lade sig gøre og ikke er urealistisk.

“De mange konkrete tips og råd til en langsom hverdag med fordybelse er bogens styrke.” (DBC Medier, Lektørudtalelse, december 2018)

Du kan købe bogen som paperback, lydbog eller E-bog eller låne den gratis i 30 dage på E-reolen, og du vælger selv, om du vil låne den som lydbog eller E-bog. Du gør det på dette link.

Begynd at læse med det samme

 

Slow living bog

 

Vil du læse flere artikler som denne?

Tilmeld dig Søndagslisten og få tilsendt mine bedste tekster direkte til din indbakke hver søndag morgen. Artiklerne kredser om slow living, det enkle liv, og om hvordan du i en travl hverdag kan få mere tid til det, der er vigtigt for dig. Du får aldrig mere end en mail om ugen. Den kommer altid på det samme tidspunkt, og du kan afmelde når som helst. Du tilmelder dig her.

Tilmeld dig nu

 

Søndagslisten

 

Læs de seneste artikler

  • 4-timers arbejdsuge

3 vigtige pointer fra bogen ”4-timers arbejdsuge”

maj 30th, 2020|0 Comments

Corona-tiden har været en langvarig, frustrerende og for nogle ligefrem tragisk tid. Men man skal jo altid se efter lys i mørke, og forleden blev jeg spurgt, om jeg trods alt kunne se noget godt

  • 10 ting

10 ting, som absolut ikke er det værd (og den ene ting, du kan gøre i stedet)

maj 20th, 2020|0 Comments

Der er alt det, du bruger din tid og dine kræfter på. Det, der suger din energi, både fysisk og mentalt. Det, der får minutterne, timerne og dagene til at løbe afsted, uden

  • Taknemmelighed

Lav din hjerteliste og mærk glæden ved taknemmelighed

maj 15th, 2020|0 Comments

Der er de mennesker, der har betydet noget for dig. Dem, der har inspireret dig. Hjulpet dig og gjort dit liv rigere. Måske er det de mennesker, der har gjort hele forskellen. Bragt

  • Slow food

5 enkle ideer til slow food

maj 7th, 2020|0 Comments

Noget af det jeg er allergladest for ved den langsomme livsstil, er slow food. Det at give måltiderne kærlighed og tage mig god tid til både at tilberede og spise måltiderne, har virkelig givet noget.

  • tips, tricks og tanker

Opmuntringslisten – 49 tips, tricks og tanker til tunge tider

april 29th, 2020|0 Comments

Corona er ikke alene en fysisk sygdom, der er alvorlig i sig selv. Den medfører også en række psykiske konsekvenser, som jeg tror mange føler sig ramt af. Personligt savner jeg at se mine venner,

  • Fremtiden

At forudsige fremtiden

april 23rd, 2020|0 Comments

En af mine inspirationskilder, den meget produktive amerikanske forfatter og blogger Seth Godin, siger to ting om det her med at forudsige fremtiden. Vi gør det hele tiden. Igen og igen. Vi er

Støt på 10er

 

 

 

2020-05-10T15:46:21+00:00

About the Author:

Jeg hedder Ole, og jeg skriver bøger og holder foredrag om undervisning og om at leve langsomt. Indtil videre er det blevet til seks anmelderroste bøger, og der er flere på vej. Jeg tror på, at de små skridt kan gøre en forskel for os, hvis vi tør tage dem med vedholdenhed og konsistens. Privat er jeg gift med Kirstine, far til Cecilie og Mikkel, bor i Ørestad og tilbringer sammen med familien mindst en måned om året i Sydøstasien.

Leave A Comment